آشنايي با سورة غاشيه

 


اين سوره در مكه نازل شده و داراي 26آيه است.
غاشيه به معني پوشاندن است وانتخاب اين نام«غاشيه» براي قيامت به خاطر آن است كه حوادث وحشتناك آن ناگهان همه را زير پوشش خود قرار مي دهد.
سوره غاشيه عمدتاً بر سه محور (معاد وتوحيدونبوت)دور مي زند: محوراول بحث معاد مخصوصاً كيفرهاي دردناك مجرمان وپاداشهاي شوق انگيز مؤمنان است.
محور دوم بحث توحيد كه با اشاره به آفرينش آسمان و خلقت كوهها و زمين و توجه انسانها به اين سه موضوع اسرارآميز بيان شده است.
محور سوم بحث نبوت وگوشه اي از وظائف پيامبر عظيم الشأن اسلام است.
پيامبر اكرم(ص)فرمود:«هر كس سوره غاشيه را تلاوت كند خداوند متعال حساب او را در قيامت آسان مي كند».
امام صادق(ع)فرمود:كسي كه مداومت بر قرائت سوره غاشيه در نمازهاي فريضه يا نافله نمايد خداوند منان اورا تحت پوشش رحمت خود در دنيا وآخرت قرار مي دهد ودر قيامت او را از عذاب آتش امان مي بخشد.
اين سوره در حقيقت نوعي دلداري و تسلي خاطر به پيامبراكرم(ص) است كه در مقابل لجاجت كافران ناراحت ودلسرد نشود وبه كار خود ادامه دهد ودر ضمن تهديدي است نسبت به همة كافران لجوج كه بدانند حسابشان با كيست.
آفرينش آسمان و زمين و كوهها وحيوانات همه نشان مي دهد كه اين عالم بي حساب نيست و آفرينش انسان هدفي داشته است تا انسان در راه قرب خدا و در مسير تكامل حركت كند. البته راه سعادت در صورتي پيموده مي شود كه با ميل و اراده و اختيار همراه باشد.
در اين سوره اشاره اي هم به ويژگيهاي عجيب شتر نموده كه اعراب مكه شب وروز با آن سر وكار داشتند،از جمله اين كه:
شتر حيواني است كه هم گوشتش قابل استفاده است وهم شيرش،هم ازآن براي سواري وهم براي باربري استفاده مي شود.شتر نيرومندترين وبا مقاومت ترين حيوانات اهلي است.
شتر مي تواند روز هاي متوالي تشنه بماندودر مقابل گرسنگي نيز تحمل بسيار دارد.
شتر از نظر تغذيه بسيار كم خرج است وميتواند هر روز مسافتي طولاني را طي كندواز زمينهاي صعب العبور وشنزارهائي كه هيچ حيواني قادر بر عبور از آن نيست بگذرد وبه همين دليل عربها آن را «كشتي بيابانها»مي نامند.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.