آيا مراسم عزادارى از دوران صفويه رواج يافت؟

عزادارى بر امام‏ حسين (عليهالسلام) از زمان شهادت او بوده است ولى تا زمان آل‏ بويه (در سال 352 ق) اين عزادارى مخفى بود. قبل از قرن چهارم، عزادارى براى امام حسين (عليه السلام) علنى نبود و نهانى در خانه‏ ها انجام مى‏گرفت اما در نيمه دوم قرن چهارم، سوگوارى در روز عاشورا آشكار و در كوچه و بازار انجام مى‏ يافت. عموم مورخان اسلامى- مخصوصاً مورخانى كه وقايع را به ترتيب سنواتى نوشته‏ اند از قبيل ابن‏ الجوزى در كتاب منتظم و ابن‏ اثير در كتاب الكامل و ابن‏ كثير در كتاب البداية و النهاية و يافعى در مرآت الجنان و ذهبى و ديگران- در ضمن ذكر وقايع سال 352 و سال‏هاى بعد از آن، كيفيت عزادارى شيعه را در روز عاشورا نوشته‏ اند.

از جمله ابن‏ الجوزى گفته است: در سال 352 معزالدوله ديلمى، دستور داد مردم در روز عاشورا جمع شوند و اظهار حزن كنند. در اين روز بازارها بسته شد، خريد و فروش موقوف گرديد، قصابان گوسفند ذبح نكردند، هريسه‏ پزها، هريسه (حليم) نپختند، مردم آب ننوشيدند، در بازارها خيمه به پا كردند و به رسم عزادارى بر آنها پلاس آويختند، زنان به سر و روى خود مى‏زدند و بر حسين (عليهالسلام) ندبه مى‏كردند.(1)
به قول همدانى: در اين روز، زنان، موى پريشان در حالى كه [به رسم عزادارى‏] صورت‏هاى خود را سياه كرده بودند، در كوچه‏ها به راه افتادند و براى عزاى امام حسين (عليهالسلام) سيلى به صورت خود مى‏زدند(2)
بنا بر گفته شافعى: اين نخستين روزى بود كه براى شهيدان كربلا سوگوارى مى‏شد.(3) ابن كثير در ضمن وقايع سال 352 گفته است: كه اهل تسنن قدرت منع شيعه را از اين اعمال نداشتند زيرا شماره شيعه بسيار و نيروى حكومت نيز با ايشان بود.
از سال 352 تا اواسط قرن پنجم- كه آل‏بويه از ميان رفتند- در بيشتر سال‏ها مراسم عاشورا به ترتيب مزبور، كم و بيش انجام مى‏گرفت و اگر عاشورا با عيد نوروز يا مهرگان مصادف مى‏گرديد، انجام مراسم عيد را به تأخير مى‏انداختند.(4)
در همين سال‏ها كه فاطميّه و اسماعيليّه، تازه مصر را به تصرف آورده و شهر قاهره را بنا نهاده بودند، مراسم عاشورا در مصر انجام مى‏يافت. بنا بر نوشته مقريزى: در روز عاشوراى 363، جمعى از شيعه مطابق معمول خود (از اين جمله معلوم مى‏شد كه مراسم مزبور در سال‏هاى قبل نيز معمول بوده است)، به مشهد كلثوم، و نفيسه (از فرزندان امام حسن (عليهالسلام)) رفتند و در آن دو مكان، شروع به نوحه‏گرى و گريه بر امام حسين (عليهالسلام) كردند. مراسم عاشورا در زمان فاطميان هر سال برپا مى‏شد: بازارها را مى‏بستند و مردم دسته جمعى در حالى كه با هم ابياتى در مصيبت كربلا مى‏خواندند و نوحه‏گرى مى‏كردند به مسجد جامع قاهره مى‏رفتند.(5)
بعد از آن به دليل در انزوا قرار گرفتن تشيع، مراسم عزادارى خيلى علنى نبود، هر چند وضعيت بهتر از قبل زمان آل‏بويه بود. آنچه از بعضى منابع به دست مى‏آيد- خصوصاً كتاب روضة الشهداء كاشفى- قبل از زمان صفويه نيز مجالس سوگوارى براى اباعبدالله (عليهالسلام) برپا مى‏شده است.(6) پس از صفويه به دليل ترويج تشيع، عزادارى شكل عام و علنى‏ترى به خود گرفت.
پى‏ نوشت‏
(1) المنتظم فى تاريخ الملوك و الامم، ج 7، ص 51.
(2) تكملة تاريخ الطبى، ص 381.
(3) مرآت الجنان، ج 3، ص 247. مقصود عزادارى به طور علنى است.
(4) النجوم الزاهرة فى ملوك مصر و قاهرة، ج 4، ص 812.
(5) الخطط، مقريزى، 289/ 2. و نيز ر. ك: النجوم الزاهرة، ج 4 ص 126،(بخش وقايع سال 366) اتعاظ الحنفاء، مقريزى، ج 2، ص 67 به نقل از: سياهپوشى در سوگ ائمه نور، ص 161- 261.
(6) در اين خصوص نگا: مقالات تاريخى، رسول جعفريان، ج اوّل، صفحات 185- 183، 102- 602.

  • نظر از: رحیمی
    1391/09/27 @ 10:59:22 ق.ظ

    رحیمی [عضو] 

    سلام بر دوست خوبم
    هفته پژوهش گرامی باد.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.