آيا مراسم عزادارى از دوران صفويه رواج يافت؟
عزادارى بر امام حسين (عليهالسلام) از زمان شهادت او بوده است ولى تا زمان آل بويه (در سال 352 ق) اين عزادارى مخفى بود. قبل از قرن چهارم، عزادارى براى امام حسين (عليه السلام) علنى نبود و نهانى در خانه ها انجام مىگرفت اما در نيمه دوم قرن چهارم، سوگوارى در روز عاشورا آشكار و در كوچه و بازار انجام مى يافت. عموم مورخان اسلامى- مخصوصاً مورخانى كه وقايع را به ترتيب سنواتى نوشته اند از قبيل ابن الجوزى در كتاب منتظم و ابن اثير در كتاب الكامل و ابن كثير در كتاب البداية و النهاية و يافعى در مرآت الجنان و ذهبى و ديگران- در ضمن ذكر وقايع سال 352 و سالهاى بعد از آن، كيفيت عزادارى شيعه را در روز عاشورا نوشته اند.
از جمله ابن الجوزى گفته است: در سال 352 معزالدوله ديلمى، دستور داد مردم در روز عاشورا جمع شوند و اظهار حزن كنند. در اين روز بازارها بسته شد، خريد و فروش موقوف گرديد، قصابان گوسفند ذبح نكردند، هريسه پزها، هريسه (حليم) نپختند، مردم آب ننوشيدند، در بازارها خيمه به پا كردند و به رسم عزادارى بر آنها پلاس آويختند، زنان به سر و روى خود مىزدند و بر حسين (عليهالسلام) ندبه مىكردند.(1)
به قول همدانى: در اين روز، زنان، موى پريشان در حالى كه [به رسم عزادارى] صورتهاى خود را سياه كرده بودند، در كوچهها به راه افتادند و براى عزاى امام حسين (عليهالسلام) سيلى به صورت خود مىزدند(2)
بنا بر گفته شافعى: اين نخستين روزى بود كه براى شهيدان كربلا سوگوارى مىشد.(3) ابن كثير در ضمن وقايع سال 352 گفته است: كه اهل تسنن قدرت منع شيعه را از اين اعمال نداشتند زيرا شماره شيعه بسيار و نيروى حكومت نيز با ايشان بود.
از سال 352 تا اواسط قرن پنجم- كه آلبويه از ميان رفتند- در بيشتر سالها مراسم عاشورا به ترتيب مزبور، كم و بيش انجام مىگرفت و اگر عاشورا با عيد نوروز يا مهرگان مصادف مىگرديد، انجام مراسم عيد را به تأخير مىانداختند.(4)
در همين سالها كه فاطميّه و اسماعيليّه، تازه مصر را به تصرف آورده و شهر قاهره را بنا نهاده بودند، مراسم عاشورا در مصر انجام مىيافت. بنا بر نوشته مقريزى: در روز عاشوراى 363، جمعى از شيعه مطابق معمول خود (از اين جمله معلوم مىشد كه مراسم مزبور در سالهاى قبل نيز معمول بوده است)، به مشهد كلثوم، و نفيسه (از فرزندان امام حسن (عليهالسلام)) رفتند و در آن دو مكان، شروع به نوحهگرى و گريه بر امام حسين (عليهالسلام) كردند. مراسم عاشورا در زمان فاطميان هر سال برپا مىشد: بازارها را مىبستند و مردم دسته جمعى در حالى كه با هم ابياتى در مصيبت كربلا مىخواندند و نوحهگرى مىكردند به مسجد جامع قاهره مىرفتند.(5)
بعد از آن به دليل در انزوا قرار گرفتن تشيع، مراسم عزادارى خيلى علنى نبود، هر چند وضعيت بهتر از قبل زمان آلبويه بود. آنچه از بعضى منابع به دست مىآيد- خصوصاً كتاب روضة الشهداء كاشفى- قبل از زمان صفويه نيز مجالس سوگوارى براى اباعبدالله (عليهالسلام) برپا مىشده است.(6) پس از صفويه به دليل ترويج تشيع، عزادارى شكل عام و علنىترى به خود گرفت.
پى نوشت
(1) المنتظم فى تاريخ الملوك و الامم، ج 7، ص 51.
(2) تكملة تاريخ الطبى، ص 381.
(3) مرآت الجنان، ج 3، ص 247. مقصود عزادارى به طور علنى است.
(4) النجوم الزاهرة فى ملوك مصر و قاهرة، ج 4، ص 812.
(5) الخطط، مقريزى، 289/ 2. و نيز ر. ك: النجوم الزاهرة، ج 4 ص 126،(بخش وقايع سال 366) اتعاظ الحنفاء، مقريزى، ج 2، ص 67 به نقل از: سياهپوشى در سوگ ائمه نور، ص 161- 261.
(6) در اين خصوص نگا: مقالات تاريخى، رسول جعفريان، ج اوّل، صفحات 185- 183، 102- 602.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط صدرارحامی در 1391/09/27 ساعت 10:51:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1391/09/27 @ 10:59:22 ق.ظ
رحیمی [عضو]
سلام بر دوست خوبم
هفته پژوهش گرامی باد.