اهداف جنگ روانی

1- القای غم

2- القای یأس و نا امیدی

3- ایجاد رعب و وحشت



1- القای غم
یکی از اهداف جنگ روانی، القای غم در افراد یا جامعه یا دولت موردنظر می‏باشد. غم، یک حالت روانی است که بر اثر عدم تطابق انتظار فرد با موقعیت‏و شرایط او به وجود می‏آید. برای القای غم سعی می‏شود تصویری نامطلوب‏و نامتوازن نسبت به انتظارات موجود از موقعیت و شرایط ارائه شده ومتقابلاً آرزوها و ایده‏های فرد دور از دسترس قلمداد گردد. در جنگ روانی، بزرگ‏نمایی نقاط ضعف و کوچک‏نمایی نقاط قوت درکنار بزرگ‏نمایی آرزوها و خواست‏ها و کوچک‏نمایی امکانات و دستاوردهااز روش‏های القای غم و یأس می‏باشد. این پدیده ملهم از درک روان‏شناسی‏و جامعه‏شناسی بوده و تصوّر و تلقین آن به آسانی صورت می‏گیرد. معمولاًدر یک گروه هماهنگ و متجانس، القای غم به آسانی منتشر می‏شود؛ زیراکه احساسات و عواطف افراد شبیه یکدیگر است. نقش وسایل ارتباطی به خصوص خبرگزاری‏ها، مطبوعات و رادیوو تلویزیون را در رسیدن به این هدف جنگ روانی نباید نادیده گرفت صفحۀ ۵۲چون این ابزارها می‏توانند با پرورش نفرت، گسترش افسردگی، اشاعه‏نگرانی، اضطراب، واهمه و ترس (ترس از مسائل مختلف مثل فقر، گرانی،تهدید خارجی و…) روحیهء جامعه را متزلزل گردانند. در میان رسانه‏ها،تلویزیون می‏تواند تأثیر بیشتری داشته باشد؛ چرا که حواس بیشتری رابه کار می‏گیرد. برای رسیدن به اهداف جنگ روانی از طلیعهء پیروزی انقلاب اسلامی‏برنامه‏ریزان جنگ روانی، با ترویج سوءظن نسبت به رهبران انقلاب، این‏فعالیت را در صدر هدف‏های خود قرار دادند و با اشاعه اخبار غم‏آلود،سعی در تضعیف روحیهء مردم نمودند.

>2- القای یأس و نا امیدی
یکی دیگر از اهداف جنگ روانی، القای یأس و نا امیدی است. درشرایطی که فرد مصمّم به تحقق شرایط مطلوب و مورد پسند خویش‏است اگر موفق به تأمین هدف مطلوب خویش نگردد و با شکست مواجه‏شود و این شکست و یا عدم موفقیت چند بار تکرار شود و به تجربه‏دریابد که علی‏رغم تمایل باطنی‏اش قادر به دستیابی به هدف خویش‏نیست، حالت اضطراب و بحران روانی در فرد پدید می‏آید؛ این حالت‏بسیار پیچیده و در ابتدا همراه با ناباوری می‏باشد؛ اما به مرور زمان،ناباوری جای خود را به باور ناتوانی و به عبارتی یأس می‏دهد. یأس‏مرحله‏ای وخیم‏تر از حالت بحرانی را باعث می‏شود و اضطراب روانی راثبات می‏بخشد.در راستای القای یأس و نا امیدی سعی می‏شود تا فرد و جامعه‏در جریان حرکت به سوی هدف خود و آرمان‏هایش در مقاطع گوناگون‏و به طور مکرر و پیوسته احساس شکست نموده و معتقد به ناتوانی‏گردد. برای کشاندن افراد یک کشور به سوی یأس و نا امیدی باید با تکرارسخن در مورد محرومیت‏ها، خرابی‏ها، شکست در جنگ، خونریزی و…و با استفاده از عوامل اقتصادی، سیاسی و روانی حالت سرخوردگی رادر آنان به وجود آورد. سپس با در نظر گرفتن زمان مناسب، سرخوردگی‏را به نا امیدی مبدل کرد؛ به طور مثال در زمان جنگ با طرح ناتوانی دصفحۀ ۵۶مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، افراد جامعه را نسبت به آینده‏خود مضطرب و نگران کرده و با تکرار این مشکلات آنان را مأیوس‏نموده به طوری که دستیابی به یک پیروزی برای آنان یک امر غیرممکن‏تلقی گردد. نا امیدی می‏تواند این اعتقاد را در رهبران کشور ایجادنماید که ادامه جنگ کار احمقانه‏ای است؛ لذا باعث می‏شود که آنان باهمفکران خود مشورت کنند و یا اینکه موجب اختلاف و تفرقه در بین‏رهبران گردند.

3- ایجاد رعب و وحشت
در جنگ روانی سعی می‏شود که با تخریب فکری و روانی مردم، نیروهای‏نظامی راست و انگیزه مقاومت و عدم سازش را در آنها از بین ببرند وبرای این منظور از روش‏ها و وسایل گوناگونی استفاده می‏کنند. از جمله‏وسایل و ابزارهایی که به کار می‏گیرند عبارتند از: روزنامه، رادیو، تلویزیون،سینما، اعلامیه و… و گاهی از طریق نظامی؛ به طور مثال، آلمان نازی قبل‏از جنگ نروژ، یک فیلم اختصاصی از جنگ آلمان نازی با لهستان را برای‏بعضی از مسؤولان نمایش داد. آن فیلم، وحشت کامل از جنگ مکانیکی‏را ترسیم کرده بود و ستون‏های بی‏انتهایی از تانک‏ها و زره‏پوش‏ها و شهرهای‏ویران شده در زیر آتش بمباران را نشان می‏داد. همچنین فیلم با نمایش‏زنان و کودکان کشته شده در طی جنگ، سرعت و توحش جنگ نوین را به‏تصویر کشیده بود.  حکومت‏های استکباری در ایجاد دلهره و اضطراب در جنگ روانی‏نقش مهمی داشته و برای تثبیت موقعیت خود و بهره‏برداری از نیروی‏انسانی ناگزیرند روح شهادت‏طلبی و شجاعت را در مردم بمیرانند و ترس‏را بر ارواح آنان حاکم کنند. وسایل ارتباط جمعی استکباری به‏جای ایجاد رعب و وحشت، خبرهای تازه و جذاب را منتشر ساخته تا تازگی خبر تأثیربیشتری بر روی مخاطبان داشته باشد و برای تأثیر خبر سعی می‏کنند اخبار راحقیقی جلوه دهند به این صورت که با گفتن حقیقت در قسمتی از خبر،این تأثیر را در شنونده می‏گذارد که امانتداری در نقل خبر رعایت شده‏است تا زمینهء مناسبی برای پذیرش و واقعی قلمداد نمودن تفسیر خبر به‏وجود آورند. شواهد و قراین حاکی از آن است که برای رسیدن به این هدف از جنگ‏روانی، ایجاد رعب و وحشت، با اهمیت‏ترین نقطه امید استکبار جهانی‏برای مبارزه با انقلاب اسلامی بوده و از همان اوان انقلاب، در مورد مردم‏ایران به کار گرفته شده است. در وهله ی اول خبرهایی‏را منتشر می‏کردند وچنین القا می‏نمودند که درصورت سرنگونی رژیم پهلوی، وضع بدترشده و کشور ازدست می‏رود یا تحت‏اختیار شوروی یا کمونیسم قرارمی‏گیرد. پخش هرگونه‏خبری که بتواند در ذهن مخاطب هراس و ترس افکند، منجر به وحشت‏می‏شود؛ ایجاد رعب و وحشت به شرایط روانی و فیزیکی افراد و اهداف‏بستگی دارد احساس خطر، احساس ناامیدی، اضطراب، نگرانی،خستگی روانی و شرایط فیزیکی مانند گرسنگی، تشنگی، بیکاری،کمبودهای مالی، شکست، بمباران و ویرانی می‏باشد. القای این مشکلات‏و پذیرش آن توسط هدف می‏تواند در جهت تخریب و ویران‏سازی روحیه اومورد استفاده قرار گیرد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.