برگزاری نشست عاشورا پژوهی در غرب در مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علی

برگزاری نشست عاشورا پژوهی در غرب در مدرسه علمیه  زهرا ی مرضیه سلام الله علی

مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیها  در سومین روزاز ماه محرم نشستی با عنوان عاشورا پژوهی در غرب  برگزار نمود.

معاونت پژوهش مدرسه علمیه زهرای مرضیه سلام الله علیها با دعوت از حجت الاسلام و المسلمین دکتر  عبدالحسین حاجی ابوالحسنی، استاد حوزه و دانشگاه،  این نشست را با محورپژوهشهای غربیان پیرامون عاشورا برگزار نمود.

دکتر حاجی ابوالحسنی ابتدا با اشاره به اینکه چرا در غرب مسئله امام حسین علیه السلام مهم شده است و عاشورا را با دقتی وصف نشدنی دنبال می کنند، عنوان کرد که از حدود یک و نیم قرن پیش غربیان به ترجمه متون کهن مقاتل پرداخته و لذا کیفیت شهادت امام حسین علیه السلام ویارانشان را با جزئیات مطالعه کردند. ولی مسئله ی قابل تأمل این است که مطالعه و بررسی های غربیان آنها را به نتیجه ای رسانده که از اسلام هراس داشته باشند چرا که آنها  تمام قاتلان و عاملان کربلا را هم از مسلمانان دانسته و معتقدند شمر و ابن زیاد و عمر سعد و … همه مسلمان و همه از کارگزاران حکومت اسلامی هستند.

ایشان افزودند معاویه که بر منبر پیامبر تکیه می زند و پسرش دستور کشتن حسین علیه السلام را می دهد، حاکم اسلامی اند و لذا اسلام با جریانهای معارضه جو و مخالف حکومت، اینگونه برخورد می کند. حاکمان اسلامی در سال 61 هجری اگر حسین علیه السلام را به شهادت رساندند یقینا می دانستند که حسین علیه السلام  با حکومت  بیعت نمی کند و نسبت به حکومت خروج کرده است.

دکتر حاجی ابوالحسنی همچنین عنوان کرد که غربیان، جریان امروز سوریه را هم به گونه ای تحلیل می کنند که معتقدند در سوریه چند گروه مسلمان با هم مخالفت می کنند و هر کدام خود را مسلمان تر می دانند. و از همه بدتر شیعیان هستند که چون خود را از همه گروه ها بالاتر می دانند سخت ترین جنایات را در سوریه انجام می دهند

دکتر حاجی ابوالحسنی در ادامه عنوان کرد از نيمه دوم سده بيستم به تدريج شاهد تحولى در عاشورا پژوهى غربي ها هستيم. اولاً كتاب ها و مقالات مستقل در اين زمينه ارائه شد. دوم آن كه تنوع موضوعى و روشى پيدا شد و پژوهشگران فقط به روش تاريخى و توصيفى اكتفا نكردند بلكه با شيوه هاى تعليل حوادث از منظر هاى جامعه شناسى و علوم سياست، مانند بررسي هايى در زمينه آداب و رسوم اجتماعى همچون ـ تعزيه ـ به تحليل جامعه شناختى و روانى اين آداب و رسوم و حتى تعارض هاى مذاهب اسلامى در اين زمينه پرداختند.

ایشان همچنین اشاره کرد که غربیان می دانند که پرونده عاشورا بسته شده است ولی معتقدند که پرونده حسین علیه السلام همیشه باز است و لذا با دقت، جلسات عزاداری و نحوه گرامیداشت یاد امام حسین علیه السلام و یارانشان از طرف مسلمانان را رصد می کنند و هم کنشها و رفتارهای مسلمانان را مورد بررسی قرار می دهند و لذا به دنبال الگو و سبکی هستند که حسین علیه السلام طلایه دارش است.

وی درپایان افزودکه به طور کلی  حادثه غم انگيز كربلا و شهادت مظلومانه حسين بن علي علیهما توجه  بسيارى از متفكران و پژوهشگران غرب را به خود جلب کرده است؛  صرف نظر از انگيزه هاى روانى و فكرى، وقتى به كارنامه عاشورا نگارى آنان مي نگريم،  مي بينيم كه كانون پژوهشى آنها معطوف به چند نكته و به عبارت ديگر رويكرد آنان متوجه چند مقوله بوده است: مظلوميت شخصيت و خانواده امام حسين علیه السلام ؛ وقوع چنين حادثه زشت و قبيحى در نظام سياسى با نام اسلام؛ عملكرد حكومت داراى عنوان اسلام در مورد مخالفان سياسى و فرهنگي؛ خط مشى و تاكتيك هاى امام به عنوان رهبر مخالفان نظام حاكم؛ جريان هاى معارضه جو در دولت اسلامي.

این نشست با طرح سوالات طلاب و برگزاری نماز جماعت به امامت حاج آقا حاج ابوالحسنی پایان یافت .

برگزاری نشست عاشورا پژوهی در غرب در مدرسه علمیه  زهرا ی مرضیه سلام الله علی
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.