تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)


مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان
تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)

عنوان

تربیت از دیدگاه امام علی(علیه السلام)

استاد راهنما
سرکار خانم فروغی

استاد داور
جناب آقای محسن برقی کار

پژوهشگر
نفیسه جوانی

اسفند92

چکیده

تربیت به فعلیت رساندن و پرورش استعدادها، به کمال رساندن فرد مستعد کمال و نیز مراقبت از او در مسیر رشد و سیر او به سوی کمال است. چنانچه این استعدادها به شکوفایی و فعلیت نرسد، زندگی انسان بیهوده و عبث خواهد بود.پس انسانی دور از تربیت، یعنی انسانی دور از حیات فرهنگی و اعتقادی، دور از کمال و پیشرفت، انسان بی هدف و بالاخره انسانی دور از انسانیت است. تربیت در اسلام آن چنان حائز اهمیت است که قرآن کریم محوردعوت پیامبران را عموماً و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را خصوصا تربیت و تکمیل فضایل اخلاقی قرارداده است.حضرت علی(علیه السلام) نیز به عنوان جانشین پیامبر اسلام و اولین امام مسلمانان از این امر غافل نبوده و در مجموع سخنان خود که در نهج البلاغه جمع آوری شده، به بیان آن پرداخته است.
به این ترتیب هدف از نگارش این تحقیق بررسی اهمیت و مبانی تربیت و هم چنین ذکر اصول تربیت و عوامل مؤثر بر آن و در نهایت بیان آسیب شناسی و موانع موجود بر سر راه تربیت می باشد.به طور کلی عوامل بسیاری اعم از وراثت و محیط (خانواده ،دوستان، اجتماع)و عواملی هم چون کارو تلاش، عاقبت اندیشی و..بر تربیت تأثیرگذارند که شناخت آن ها بستری مناسب را برای تربیتی صحیح فراهم می کند. علاوه بر این در نهج البلاغه به اصول تربیت شامل اصل اعتدال، تدرج و تمکن، تسهیل و تیسیر و در نهایت زهد نیز اشاراتی شده است که باعث آگاهی بیشتر مربیان بر امر تربیت می شود.اما بر سر راه تربیت موانع و مشکلاتی اعم از فردی ، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، وجود دارد که می توان با فراهم کردن راه حل های مناسب هر کدام از آن ها ، به انسانی با ویژگی های متناسب با آن چه حضرت علی(علیه السلام) در نهج البلاغه ترسیم نموده اند، رسید .
واژگان کلیدی: تربیت، امام علی(علیه السلام)،نهج البلاغه

 

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.