تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
عنوان
تكامل معنوي زن از ديدگاه اسلام

استاد راهنما
سركار خانم زهرا لطفي
استاد داور
جناب آقاي محسن برقي كار
پژوهشگر
فاطمه اميني
بهار

1393


چکیده
«تكامل» اين است كه يك شيء مرتبه از واقعيتي را داشته باشد؛ بعد همان واقعيت را در درجه ي بالاتر پيدا كند.
معنويت چارچوبي را ارائه داده كه از طريق آن ها انسان مي تواند معني، هدف و ارزش هاي متعالي زندگي خود را درك كند، آگاهي از هستي با نيرويي فراتر از جنبه هاي مادي زندگي است و احساس عميقي از خدا و كائنات را به همراه دارد.
انسان فطرتاً كمال جو است و شيفته ي كمال. زن نيز به نوبه ي خود به اين كمال علاقه داشته و فطرتاً دوست دارد به اين كمال واقعي دست يابد ولي گاه اين حس به انحراف رفته و مسيري برخلاف آنچه خداوند برايش در نظر گرفته مي پيمايد. بايد دانست كه خداوند توسط رسل و فرستادگانش اين راه را چگونه دست يافتني مي كند. آنچه قرآن از زن به عنوان انسان در رسيدن به تكامل معنوي انتظار دارد چيست و اين قوانين نه تنها به خود زن كمك مي كند بلكه به بالا بردن سطح معنويت انسان كمك مي كند زيرا اين زن است كه تربيت فرزندان را بر عهده دارد يا به عنوان همسر در كنار مردي قرار مي گيرد تا به او در راه رسيدن به تكامل ياري رسانده و اين تنها از زن خود ساخته اي انتظار مي رود كه خود پرورش يافته ي مكتب قرآن و اهل بيت باشد.
بعد از بررسي نقش زن در نظام خلقت اين مسئله به دست مي آيد كه براساس همين نقش ها، خداوند زمينه ي بسيار مهمي را براي پيشرفت انسان به سمت كمال قرار داده است و با شناخت زن و روح و روانش و نقش هاي او به عنوان مادر و همسر، خواهر، فرزند و جايگاهش در نظام خلقت به اهميت و اثري كه او در هدف غائي خلقت انسان دارد پي برده مي شود و حال آنچه انتظار مي رود از او آن است كه خود را بر طبق فرامين و دستورات خداوند قرار داده تا به نتايجي كه از خلقت او انتظار مي رود،‌ دست يابد و بداند كه تكامل، زن و مرد نمي شناسد و هر دو در پيشگاه خداوند مساويند و آن عزيزتر است كه با تقواتر باشد.
واژه: تكامل ـ معنوي‌ـ زنان‌ـ تساوي ـ مرد

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.