تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)



شورای عالی حوزه های علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)شهرستان اصفهان
تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)
عنوان
مجازات جایگزین حبس از دیدگاه اسلام

استاد راهنما
سرکار خانم اشرف صدرارحامی

استاد داور
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مسعود راعی

پژوهشگر
زهرا حیدریان



چکیده
طی ادوار مختلف تاریخی در سراسر جهان، مجازات حبس به عنوان يك مجازات اصلي در سيستم هاي كيفري وجود داشته و بيشتر این سیستم ها، به مجازات حبس به عنوان روش تنبیه مجرم روی آوردند و از آن استقبال کردند.
هر چند زندان به عنوان یک مجازات نقش مهمی در بازدارندگی مجرمین از تکرار جرم دارد، اما امروزه، مضرات و نواقص مجازات زندان به دليل تحميل هزينه هاي گزاف، از دست دادن اهداف بازدارندگي و ارعابي يا درمان و اصلاح بزهكار، دامن زدن مجازات حبس به تكرار جرم ، تبديل شدن محيط زندان به يك آموزشگاه جرم و… بر محاسن آن فزوني يافته است. بنابراين سيستم هاي حقوقي از جمله در  ایران ،درصدد كاهش استفاده از مجازات زندان و تلاش در جهت يافتن راه حل هاي جايگزين حبس برآمده اند.
در حقیقت با توجه به این نکته که هدف  دین اسلام از مجازات مجرمان بیشتر جنبه ی اصلاحی و تربیتی دارد و زندان امروزه با توجه به مشکلات و نارسائی هایش از عهده ی این امر برنمی آید بنابراین روش های جایگزین حبس بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در این تحقیق ضمن بیان جایگاه زندان و بیان مشروعیت آن از دیدگاه اسلام، به بیان فلسفه ی زندان و علل گرایش به روش های جایگزین های حبس و در نهایت توضیح و تبیین آن ها پرداخته می شود.
نتایج به دست آمده از تحقیق بیانگر آن است که برای بیشتر مجرمان در اکثر جرایم، کیفرهای بدون حبس روشی خردمندانه است تا آنان را از آسیب هایی که می بینند حفظ نماید و راه حلی است که ضمن اصلاح و تربیت مجرمان که مورد نظر دین اسلام است، شرایط را برای کاهش جرم در آینده فراهم می کند. 
کلمات کلیدی: مجازات، حبس، جرم، قانون، جایگزین


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.