تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)


شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
شخصیت شناسی حضرت عباس (علیه السلام) و تطبیق ایشان با انسان کامل قرآنی
استاد راهنما
خانم فاطمه طائبی
استاد داور
پژوهشگر
ندا رحیمی
آذرماه1392


چکیده
حضرت عباس (علیه السلام) ابر مرد تاریخ رشادت، در صحنه ی کربلا و یکی از محکم ترین تکیه گاه های امام حسین (علیه السلام) بود. در وجود مبارک آن حضرت، ویژگی های اخلاقی خاصی وجود دارد که از صفات و ویژگی های انسان کامل به شمار می آید. شخصیت ایشان، اکثر اوقات از طریق روایات شناسایی شده است. در این تحقیق چهره ی پر جاذبه ی جوانمردی های وی در سیمای انسان کامل قرآنی بررسی می شود.
با توجه به اینکه انقلاب امام حسین (علیه السلام)، هرساله در جهان، شور بیشتری برپا می کند، شناخت عمیق تر انقلابیون آن حماسه می تواند، در قیام جهان شمول حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بهترین دست گیر مهدی یاوران گردد.
این پژوهش به بیان این مسأله می پردازد که کدام شاخصه های انسان کامل در قمر بنی هاشم(علیه السلام)  وجود دارد. از آن جا که انسان کامل را تنها خود انسان کامل می تواند تبیین نماید و این واژه صریحاً در قرآن بیان نشده است، انطباق آن حضرت (علیه السلام)، با انسان کامل قرآنی دشواری های خود را به همراه دارد. علما، از انبیاء و ائمه معصومین به عنوان انسان کامل یاد کرده اند و بعضاً تالی تلو آن ها را نیز، انسان کامل معرفی نموده اند. با این حال ویژگی های بارز شخصیتی قمر بنی هاشم (علیه السلام) با ویژگی هایی که بزرگان برای انسان کامل بیان نموده اند انطباق داده می شود و ایشان به عنوان یک انسان کامل و یا حداقل نزدیک به مقام انسان کامل معرفی می گردد تا بتوان آن حضرت را که امانت دار عَلَم امام حسین (علیه السلام) در صحرای کربلاء، تسلیم امر الهی، واجد ایمانی عمیق و بصیرتی نافذ، ایثارگر راستین ولایت و مطیع محض امام زمان خویش، حضرت ابا عبدالله (علیه السلام) است را سرلوحه و الگوی اطاعت، ادب و ولایتمداری در پیشگاه امام عصر، حضرت بقیه الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه فداه) قرار داد. منتظران حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می توانند برای قیام راستین آن حضرت، خودسازی شان را با بررسی ویژگی های عمیق این شخصیت آغاز نموده و با مدد حضرت ابا الفضل (علیه السلام)، امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را کمک نمایند.
واژگان کلیدی: ادب، انسان کامل، حضرت عباس، شخصیت، وفا

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.