تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)


شورای عالی حوزه های علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)

عنوان

خواب و رؤیا از دیدگاه آیات و روایات

استاد راهنما
سرکار خانم روانبخش

استاد داور
جناب آقای محسن برقی کار

پژوهشگر
فاطمه زارع

آبان 92

چکیده
واژه ی خواب معادل لغت نوم در عربی و به معنای آسایش و آرامش است و رؤیا به معنای امری است که در عالم خواب مشاهده می شود. دیدگاه اسلام نسبت به خواب که شامل آیات قرآن و روایات معصومین می شود دیدگاهی معتدل و به دور از افراط و تفریط است. اسلام رؤیاها را به طور کلی مورد احترام قرار داده و آن را قسمتی از نبوت می داند و عنوان مبشرات را به آن می دهد. پس به طور خاص تعدادی از رؤیاها را کاذبه خوانده و از این دایره خارج می کند و این ویژگی را تنها برای رؤیاهای صادقه معتبر می داند.
قرآن کریم به عظمت این امر قسم یاد کرده و در آیات متعدد ارزش آن را یادآور می شود.اهمیت خواب و رؤیا در دین اسلام به حدی است که خداوند در قرآن کریم خواب را هم چون مرگ می داند با این تفاوت که با بیداری روح به سمت جسم بازمی گردد اما همین امر نشانه ای از حکمت خداوند و وجود روح و جهان پس از مرگ می باشد. در روایات نیز همین امر مبسوط گشته و علاوه بر بیان آداب و شرایط خواب، عوامل مؤثر بر آن، انواع آن و فوائد خواب و رؤیا را نیز بیان شده است.
در حقیقت در روایات به جزئی ترین مسائل خواب ازجمله زمان خواب ، کمیت و کیفیت آن ، بهداشت خواب و نوع اذکار قبل از خواب نیز اشاره شده است. بدین ترتیب دین اسلام که به تمام جنبه های زندگی انسان توجه نموده از این امر مهم نیز غافل نمانده و به بیان آموزه ها و راهکارهایی در این زمینه اقدام کرده است. بی شک توجه به این آموزه ها می تواند هم چون راهنمایی انسان را در رسیدن به خواب سالم و درک حقایق مربوط به آن یاری رساند.


واژگان کلیدی: خواب، رؤیا، نائم




هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.