تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

عنوان
بررسی فقهی و حقوقی جرایم رایانه ای

استاد راهنما
سرکار خانم اشرف صدر ارحامی

پژوهشگر
فریبا اصغری



چکیده
دنیای امروزی ، تحولات بسیار سریع و شگفت آوری را در تمام شئون خود تجربه می کند . بدون شک یکی از عوامل مهم و عمده ی این تحولات ، فن آوری اطلاعات و اختراع رایانه می باشد . رایانه به موازات خدمات بی شمار خود ، به دلیل تکنولوژی پیچیده و بالا و خصوصیات منحصر به فرد ، امکان بهره بردن نادرست و تبدیل به ابزاری برای جرم دارد .
هم زمان با گسترش رایانه و گسترش شبکه های جهانی و محلی اینترنت و فضای مجازی ، ابعاد گستردهای  از مباحث فقهی و حقوقی در بخش جرایم رایانه ای پدید آمده است که نیاز به قوانین و مقررات حقوقی و احکام و مباحث فقهی را آشکار می کند . جرایم رایانه ای ، جرایمی هستند که قانون گذار ، به صراحت ، رایانه را به منزله ی موضوع یا وسیله ی آن جرایم اعلام کرده باشد.
در جرایم رایانه ای افزون بر این که رایانه می تواند موضوع جرم قرار گیرد ، جرایمی نیز به وسیله ی رایانه صورت می گیرد  . هر دو دسته از جرایم مربوط به رایانه ، بنا بر دیدگاه آیات و روایات فراوان ، حرام شمرده شده است ، زیرا شامل ادله حرمت از جمله حرمت اضرار به غیر ، حرمت تصرف غیر مجاز ، حرمت ایذاء ، حرمت ظلم ، حرمت اتلاف غیر ، حرمت تجسس و موارد دیگر می شوند و به علاوه جرایمی هستند علیه اخلاق ، عفت عمومی ، حقوق و تکالیف خانوادگی و جرایمی علیه آسایش و امنیت عمومی .
جرایم رایانه ای در برخی موارد قابل تطبیق با جرایم سنتی می باشد . بنابراین از اطلاق ماده ی قانونی در مورد جرایم سنتی برای مجازات رایانه ای می توان استفاده کرد . ازجمله در مورد واسطه گری بین دو نفر برای اعمال منافی عفت از طریق رایانه که اطلاق ماده ی 139 قانون مجازات شامل آن خواهد شد و عدم وجود قانون خاص در مورد آن ، نشان دهنده ی جرم نبودن آن  نمی باشد . ولی در برخی موارد ، جرایم رایانه ای ، نوظهور می باشد و قابل تطبیق با جرایم سنتی نیست که لازم است قانون گذار در مورد این جرایم مجازات خاصی را در نظر بگیرد .
کلید واژه : جرایم ، رایانه ، جرایم رایانه ای

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.