‏توهم هالیوودی جوانان در نوع پوشش‏

استفاده از لوازم آرایش به یکی از موضوعات مهم و اساسی بیشتر زنها و مردان ایرانی در این روزها تبدیل شده است. تهاجم فرهنگی به همراه رشد شتابان تطبیق با فرهنگ غربی از جمله موضوعاتی است که در این سالها بیشترین لطمات اقتصادی و اجتماعی به کشور را در پی داشته است.

جوانان از عدم آگاهی در رابطه با لوازم آرایش و پوشش رنج می برند

هر خانواده دو یا سه خودرو دارد و در هر خانه ای انواع و اقسام لوازم برقی و لوکس که برخی حتی سالی یک بار هم استفاده نمی شوند وجود دارد. پول نفت تبدیل می شود به کالاهای مصرفی انرژی بر و غیر انرژی بر که بیشتر آنها یا استاندارد نیستند و یا استفاده زیاد از آنها برای سلامتی مضر است.
در این بین لوازم ارایش از مهمترین اقلامی است که با توجه به اهمیت بسیار زیاد آنها در ایجاد بیماریهای پوستی و همچنین جذب مخاطبان کوچه و بازار از اهمیت بالایی برخوردار است!.


امروزه دیگر حتی دخترکان زیر 12 تا 13 سال هم بدون رژ و پودرها و کرمهای پوست از خانه خارج نمی شوند و ساده بودن را بی کلاسی می دانند. این در حالی است که در همان کشورهای مترقی که این لوازم آرایش را تولید می کنند دیگر این چیزها از مد افتاده و پسران و دختران به جای نقاشی و رنگ و لعاب دادن به خود به دنبال کار و اشتغال و تحصیل علم هستند و از کوچکترین زمان برای کارهای مهم و ارزشمند استفاده می کنند.
در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای مهمانیها و سر کار و پارک و تفریح و مسافرت لباسها و آرایشهای متناسب با خود در نظر گرفته می شود. کسی که سر کار می رود آرایش و لباس پوشیدنش با زمانی که به عروسی و میهمانی میرود فرق می کند. اما در ایران بعضی ها وقتی که پا از درب خانه بیرون می گذارند انگار قرار است به عروسی بروند. حال مسیرشان می خواهد به سمت شرکت محل کار منتهی شود یا سبزی فروشی و یا بقالی فرقی نمی کند!. دیگر بین آدما نمی توان فرق قایل شد!.
برای این موضوع باید مسئولین فرهنگی کشور کاری بکنند و مردم را آگاه کنند که این روش زندگی حتی در غرب هم منسوخ شده است.
البته برای یاد دادن این چیزها به مردم و جوانان نیازی به حرکتهای جبری نیست. بلکه صدا و سیما به راحتی می تواند بسیاری از چالشهای موجود در فرهنگ عامه کشور را اصلاح کند.
نشان دادن یک فیلم مستند از زندگی معمولی روزانه یک دختر اروپایی یا یک دختر آمریکا که در یک کشور توسعه یافته زندگی می کند می تواند اندیشه جوانان را از کج راهه بیرون کند. این در حالی است که صدا و سیما بی جهت سعی می کند با برنامه های دستوری کارها را به پیش ببرد و احتمالا فرهنگ سازی زوری انجام دهد!.
امروز به خاطر کم کاریهای صدا و سیما جوانان ما فقط فیلمهای هالیودی را در ماه واره ها می بینند و به این خاطر فکر می کنند زندگی جوامع غربی در همین سبکی که بازیگران هالیوود نمایش می دهند در حال جریان است. به همین خاطر در تشخیص واقعیتها گنگ و منگ می شوند و آرایش و پوششی را الگو قرار می دهند که حتی بسیاری از بازیگران هالیوودی هم در زندگی روزمره خود از آن گریزانند.
متاسفانه ما طوری عمل کرده ایم که اگر می خواهیم با غرب دشمنی کنیم فقط بدیهای آن و آن هم در اوجش را نشان می دهیم. این موضوع باعث شده که از فرهنگ سازی و نشان دادن واقعیتها دور بمانیم. واقعیت چیز دیگری است که باید بیشتر به آن بپردازیم.
ما با سیاستمداران غربی مشکل داریم چون کشورهایی مثل ما را استثمار می کنند. با دولتهای غربی مشکل داریم چون می خواهند حکومت کشورهایی مثل ما را به زیر فرمان خود ببرند. اما با مردم غرب مشکل نداریم. همه زنان غربی آن فاسدهایی نیستند که در پشت ویترین می نشینند. اکثر آنها برای سالم زیستن تلاش می کنند و با هر آرایش و وضعیتی وارد خیابان و کوچه و بازار نمی شوند.
این موضوعی است که باید به دور از بغض و کینه از سوی صدا و سیما به آن پرداخته شود و بگوییم به جوانانمان که این راهی که در پیش گرفته اند در هیچ کجای دنیا شدنی نیست. آن چیزی که در هالیوود دیده می شود آن واقعیتی نیست که در خیابانها و خانه های غرب وجود دارد. باید بعضی پرده ها را که از نشان دادن واقعیتها جلوگیری می کنند کنار بزنیم.
موضوع حجاب چیزی است که امروزها کشورهای غیر مسلمان هم به آن می پردازند و سعی در ترویج بیشتر آن در بین زنان و دختران دارند. باید بگوییم که سنگینی و وقار یک دختر در ساده بودن و عادی بودن و انسان بودن آن است. وگرنه شانپانزه از همه ما با کلاس تر و امروزی تر است و ازاد تر می گردد!.
متاسفانه نحوه برخورد با فرهنگ و سعی در سرکوب واقعیتهایی که مردم عادی کشورهای توسعه یافته طبق آن عمل می کنند به عاملی تبدیل شده که این روزها باعث شده عربستان و امارات و کشورهای مشابه گوی سبقت را در مصرف لوازم و وسایل آرایشی از دیگر کشورهای جهان بربایند.
باید روشی صحیح برای آگاه کردن مردم و جوانان مورد استفاده قرار گیرد تا پشت دیوارهای آهنین را ببینند و بفهمند باید با وقار و سنگین بود و آن عده از مردم دنیا که هالیوودی میگردند فقط در فیلمهای سینمایی قابل یافت شدن هستند. خیابانهای شهر سواحل لبنان نیست!.
ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد
کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 در حدود 7/2 میلیارد دلار است که با میانگین رشد حدود هشت درصد در سال، بعد از کشورهای اروپای شرقی بالاترین رشد را دارد و این بدان علت است که تقریبا نیمی از جمعیت منطقه زیر 30 سال هستند. در این حال 14 میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا ازکل کشورها منطقه ربوده اند به نحوی که تقریبا 29 درصد کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می دهند.

an style="font-size: small;">

به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه 155 میلیون نفر باشد، 9 درصد این زنان یعنی 14 میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی 2/1 میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از 7/2 میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می کنند.
اغلب اجناس در بازار ایران تقلبی، نامرغوب و چینی هستند و لوازم آرایشی قاچاق بدون هیچ گونه نظارت و مجوزی در فروشگاهها و حتی کنار خیابان به فروش می رسند. در سطح جهانی ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص است.
طبق اظهارات مقامات ایرانی سالانه ۸۰۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور می شود. واردات قانونی کشور ما در لوازم آرایشی بهداشتی به طور متوسط 150 میلیون دلار است که تولیدات ما در داخل جوابگوی 10 درصد از این مقدار هم نیست و حداقل 800 میلیون دلار از نیاز ما از طریق قاچاق وارد می‌شود.
به دلیل عوارض پوستی استفاده از لوازم آرایشی از یک سو و استفاده از نوع نامرغوب و غیربهداشتی آن از سوی دیگر سلامت مصرف کنندگان به شدت به مخاطره افتاده است. در حال حاضر ایران فقط درصد کمی از نیاز خود به محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید می‌کند و بیشتر این محصولات از کشورهای چین، ترکیه، کره و امارات وارد یا قاچاق می‌شوند.
تخریب بخشی از کالاهای قاچاق که توسط مامورین گمرک ضبط شده اند
آمار سرانه يك خانم ايراني حدود 150 دلار است كه اغلب آنها از مواد آرايشي و بهداشتي غيراستاندارد را با مارك‌هاي متفاوت خريداري مي‌كنند. درصد از اقلام آرايشي و بهداشتي وارد شده به كشور به صورت قاچاق و بدون مجاز صادره از گمرك و وزارت بهداشت مي‌باشد و همچنين 90 درصد از آنها به صورت غيربهداشتي ساخته مي‌شوند. اغلب قاچاق كالاها از طريق شبكه‌هاي ماهواره به افراد تبليغ شده و بسياري از مردم كه اطلاع كافي از پخش و عرضه آن را ندارند، و به صورت تلفني و پيك موتوري خريداري مي‌كنند.
آمار سرانه مصرف مواد آرایشی يك خانم ايراني حدود 150 دلار است
براساس تحقیقی که در موسسه تحقیقاتی TMBA انجام شده، حدود 14 میلیون دختر و زن بین 15 تا 45سال ساکن شهرهای بزرگ ایران، بطور متوسط ماهانه 7/5 یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند و این درحالی است که متوسط حقوق بین 490 تا570 یورو است. زنان و دختران ایرانی به دلیل حجاب توجه خاصی به چهره خود می‌کنند. دخترانی هستند که بیش از یک ساعت جلوی آینه آرایش می‌کنند.
اگر در اروپا مردم ترجیح می‌دهند طبیعی باشند، در ایران جوانان ترجیح می‌دهند آرایش کنند. زنان و دختران ایرانی سالانه حدود 1630 میلیون یورو برای کالای آرایشی هزینه می‌کنند و بیشتر محصولات آرایشی وارداتی هستند، ولی قسمت اعظم این واردات خارج از شیوه قانونی انجام می‌شود و اکثر کار‌شناسان معتقدند که حجم محصولات وارداتی غیرقانونی بین  570 تا610میلیون یورو است.

منبع : بولتن نیوز

  • نظر از: پیشنمازی
    1393/02/24 @ 09:52:13 ق.ظ

    پیشنمازی [عضو] 

    امان از تب زیبایی!!!

    خجسته میلاد سرچشمه ی عشق و عدالت، باب علم و معرفت امیرمومنان حضرت علی علیه السلام و روز پدر گرامی و تهنیت باد.

    به ما هم سر بزنید.
    یاحق

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.