جایگاه زن در سبک زندگی اسلامی‏

مسئله‌ى خانواده، مسئله‌ى بسيار مهمى است؛ پايه‌ى اصلى هر جامعه به شمار می رود. ملاحظات بنیادی سبک زندگی ایرانی-اسلامی از جمله فراهم نمودن محیطی آرامش بخش در خانه، تربیت نسل آینده، حمایت معنوی و عاطفی از همسر و رسیدن به کمال روحی پیش بینی شده برای زن، از جمله ی این ملاحظات است. در سبک زندگی ایرانی اسلامی خانواده بیش و پیش از سایر نظامات اجتماعی اولویت و اولیت دارد.

اسلام در داخل خانواده، دو جنس زن و مرد را مانند دو لنگه يك در، دو چشم در چهره انسان، دو سنگرنشين در جبهه نبرد زندگى و دو كاسبِ شريك در يك باب مغازه قرار داده است. هر كدام از اين دو، طبيعت، خصوصيات و خصلت هايى، هم در جسم و روح و فكر و هم در غرايز و عواطف دارند كه ويژه خودشان است. اين دو جنس، اگر با همان حدود و موازينى كه اسلام معيّن كرده است در كنار هم زندگى كنند، خانواده‌اى ماندگار و مهربان و با بركت و پرفايده خواهند داشت.

رابطه زن و مرد در سه نگاه غربی،سنتی،اسلامی

در نگاه غربی نزاعی دائمی بین زن و مرد برای دستیابی به قدرت وجود دارد ، نگاه سنتی زن را برای مرد می‌خواهد ،زن در نگاه اسلامی عزت ویژه‌ای دارد.

در نگاه غربی كه برخاسته از تفكر و اندیشه‌ی غربی است، رابطه‌ی زن و مرد در تمامی نهادهای اجتماعی یك رابطه‌ی مبتنی بر قدرت است. نزاعی دائمی بین زن و مرد برای دستیابی به قدرت وجود دارد. اصلاً فمینیسم در غرب به وجود آمد تا بتواند امتیازاتی را برای زن جلب كند تا زن در این نبرد قدرت با مرد پیروز گردد. شهید مطهری بحث زیبایی را درباره‌ی اشتباه غربی‌ها مبنی بر مشابه دانستن حقوق زنان و مردان و نه تساوی حقوق آنها مطرح كرده و اثبات نموده كه با این اشتباه، زنان هر كاری كه بكنند جنس دوم خواهند بود، زیرا بر اساس تشابه حقوقی در كارهای مردانه‌ای وارد خواهند شد كه نیاز به قدرت جسمانی و روانشناختی مردانه دارد و بنابراین هركاری كه بكنند، باز هم در این فعالیت‌ها از مردان عقب می‌مانند.در نهایت در نگاه غربی زن را تا برهنگی در جامعه پیش می‌برد، چرا كه این وضع، مطلوب مردان است. به تعبیر جامعه‌شناسان غربی، زن برای جامعه‌ی مردان است.

در نگاه سنتی، مردان زنان را فقط برای خود و تمایلات خودشان می‌خواهند. اگر نگاه مدرن زنان را برای جامعه‌ی مردان می‌خواهد، نگاه سنتی زن را برای مرد می‌خواهد. مردان در این نگاه ممكن است زنان را بسیار محدود كنند و با آنان رابطه‌ای ستمگرانه‌ برقرار كنند. اصطلاح عرفی «زن‌ذلیل» در این نگاه قرار می‌گیرد، چرا كه در این تفكر، قدرت مرد یا باید بر همسرش غالب باشد یا این‌كه مرد ذلیل است.

اما در دیدگاه سوم كه متعلق به اسلام است، رابطه‌ی زن و مرد‌ دیگر رابطه‌ی قدرت نیست. در قرآن رابطه‌ی زوجیت زن و مرد با تعبیر «مودّت» به كار رفته است. فراتر از این رابطه نیز بین مردان و زنان محرم و نامحرم یك نوع رابطه‌ی خاصی وجود دارد؛ یعنی زن در نگاه اسلامی عزت ویژه‌ای دارد.

اسلام، فاطمه(س) آن عنصر برجسته و ممتاز ملكوتى را به عنوان نمونه و اسوه زن معرفى مى‌كند.

حضرت فاطمه (س) آن عنصر برجسته و ممتاز ملكوتى به عنوان نمونه و اسوه‌ زن در اسلام  معرفى می گردد. آن مقام معنوى و ركوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحيفه و تضرّع و ذات ملكوتى، زندگى ظاهرى و جهاد و مبارزه و دانش و سخنورى و فداكارى و شوهردارى و مادرى و همسرى و مهاجرت و حضور در همه‌ى ميدان هاى سياسى و نظامى و انقلابى و برجستگى همه جانبه‌ او كه مردهاى بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار مى‌كرد، زن، اين است والگوى زنى كه اسلام مى‌خواهد بسازد، اين است.

امام علی(ع): زنان در خانه‌هاى شما مثل گلى لطيفند كه بايد نسبت به آنها با كمال ظرافت و دقّت رفتار كرد.

از نظر اسلام، ميدان فعّاليت و تلاش علمى ،اجتماعی، اقتصادى و سياسى براى زنان، كاملاً باز است. اگر كسى با استناد به بينش اسلامى بخواهد زن را از كار علمى محروم كند، از تلاش اقتصادى باز دارد، يا از تلاش سياسى

و اجتماعى بى‌نصيب سازد، به خلاف حكم خدا عمل كرده است. زنان به قدرى كه توان جسمى و نيازها و ضرورت هايشان اجازه مى‌دهد، مى‌توانند در فعّاليت ها شركت كنند. آنها هر چه مى‌توانند، تلاش اقتصادى و سياسى و اجتماعى كنند. شرع مقدّس، مانع نيست.

البته چون از لحاظ جسمانى زن ظريف تر از مرد است،. تحميلِ كار سنگين بر زن، ظلم به زن است والبته اسلام اين را توصيه نمى‌كند؛ چنان كه منع هم نمى‌كند. البته از امام على‌بن ابى‌طالب (ع) نقل است كه فرمود: «المرأة ريحانة و ليست بقهرمانه.» يعنى زن ریحانه است، قهرمانه نيست. «قهرمان» يعنى پيشكار و خدمتگزارِ آبرومند. خطاب به مردان مى‌گويد كه زنان در خانه‌هاى شما مثل گلى لطيفند كه بايد نسبت به آنها با كمال ظرافت و دقّت رفتار كرد. زن، پيشكار شما و خدمتگزار شما نيست كه خيال مى‌كنيد كارهاى سنگين را بايد به او محوّل كرد. بنابراین، نظر اسلام، يك نظر ميانه است. يعنى زن اگر فرصت و فراغت داشته باشد، بچه‌دارى مانع او نگردد، شوق و علاقه و نيرو و توان جسمانى داشته باشد و بخواهد وارد فعاليتهاى اجتماعى، سياسى يا اقتصادى شود، مانعى ندارد.

زنها نصف جامعه‌اند و خيلى خوب است كه از اين نيمِ جامعه در زمينه‌ى اينگونه مسائل استفاده كرد؛ منتها  نبايد این اصل را  ناديده گرفت. که كار اساسى و مهم زن ، كارِ خانه و خانواده و همسری و كدبانوئى و مادرى است که نباید تحت‌الشعاع قرار گیرد. بدون شک  این هماهنگی کار مشکلی است؛  اینکه هم درس بخواند، هم درس بدهد، هم خانه‌دارى كند، بچه بیاورد، بزرگ كند، تربيت كند. اما اسلام  با آن اشتغال و مشاركتى موافق است كه به اين اصل اساسی ضربه و صدمه ای وارد نکند؛ زیرا بچه ثمره ی وجودی زن است، مادر او را تربیت می کند و مورد محبت قرار می دهد و اينها طبیعت وجودی زن است که به هیچ وجه جايگزينی ندارند. ، هيچ كس ديگر نمي تواند اين كارها را انجام بدهد ؛ نه پدر خانواده، و نه هیچ کس ديگری؛ فقط كار مادر است واين كارها، تنها از عهده مادر برمی آید، طبق آنچه که خداوند متعال قرار داده است ؛ اما آن شغلى كه مادر بيرون از خانه دارد، اگر او انجام ندهد، ده نفر ديگر آنجا ايستاده‌اند و آن كار را انجام خواهند داد. بدون شک اولويت با اين كارى است كه جایگزین ندارد.

بنابراین، زن در محيط اسلامى رشد علمى مي كند، رشد شخصيتى مي كند، رشد اخلاقى مي كند، رشد سياسى مي كند، در اساسى‌ترين مسائل اجتماعى در صفوف مقدم قرار مي گيرد، در عين حال زن باقى مي ماند.

در پایان توصیه رهبر معظم انقلاب به خواهران و دختران  ایران اسلامی خالی از لطف نیست كه معلومات و آگاهي هايتان را بيشتر كنيد. مطالعه، دقّت، تحقيق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلاى روز و اهتمام به كارهاى دينى، جزو وظايف حتمى و مسلّمى است كه امروز زنان كشور بايد مثل مردان، خود را موظّف به انجام آنها بدانند. شما هستيد كه فرزندان صالح مى‌پروريد و همسران خود را براى ورود به ميدان هاى مثبت، تشجيع مى‌كنيد. بسيارى از زنان، شوهرانِ خودشان را بهشتى مى‌كنند و آنها را از مشكلات دنيا و آخرت نجات مى‌دهند. كار و تلاش زن و آگاهى و موضعگيرى او، چنين ارزشى دارد.

منبع : فرهنگ نیوز

  • نظر از: رحیمی
    1392/08/12 @ 04:47:19 ب.ظ

    رحیمی [عضو] 

    با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام حسینی

    با دانلود آلبوم شیدایی(حاح حسن خلج و صابر خراسانی) منتظر حضورتان هستم

    یاعلی

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.