گاهی یک اخم کردن به پدر و مادر انسان را صد سال عقب نگه می دارد

استاد فاطمی نیا در بخشي از سخنرانيهاي خود فرمودند:"گاهی یک اخم کردن به مادر صد سال عقب نگرد می دارد، کجای کاری؟! یک اخم به مادر، یک اخم به پدر نمی گذارد اصلا پیش بروی! حدیث داریم، خودت را بکشی، قل للعاقه افعل ما شئت. البته حرف زیاد است، می گوید که مثلا پدرم نماز نمی خواند، خب می گویم حالا برو نصیحتش کن، حالا نشد بازهم مودب باش، وقتی می رسی مثل اینکه یهودی را داری می بینی، ساکت باش، حدیث است دیگر ،و ان جالسک یهودی فأحسن مجالسته.

-البته گفتی است نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که عاق والدین  صرفا به این معنا نیست که پدر و مادر به قدری از فرزند عاصی شوند که به زبان بگویند عاقت کردم، این حد بالای آن است، عاق به معنای ناراضی بودن پدر و مادر از فرزند است یعنی همین که رفتار فرزند طوری باشد که موجب رنجش و نارضایتی پدر و مادر شود عاق والدین است و این عاق بودن تا هنگامی است که پدر و مادر از او راضی شوند.

استاد فاطمی نیا در این باره می فرمایند:"هنوز بسیاری از جوان های مابا این که آدم های خوب و متدیّن و چه بسا اهل نماز شب و مستحبات هم هستند، اما معنای عقوق والدین را نفهمیده اند! خیلی ها فکر می کنند عقوق والدین که از گناهان کبیره است و باعث سقوط و هلاکت معنوی انسان می شود فقط این است که خدای نکرده به پدر و مادر فحش و ناسزا داد، یا آنان را مورد ضرب و شتم قرار داد! نمی دانند که عاق والدین شدن مراتب دارد،  همین که یک سخن نیمه تلخ هم به آنان بگویی ،  عاق والدین شده ای!”

-همچنین گفتنی است در روایت داریم که ممکن است پدر و مادر فردی در زمان حیات از او راضی باشند ولی بعد از مرگ به خاطر اینکه به فکرشان نیست (با اداء حق الله و حق الناسی که به گردنشان مانده و خیرات و مبرات و تلاوت قرآن و دعا) عاق شود و برعکس ممکن است کسی در زمان حیاط پدر و مادرش عاق والدین باشد ولی  پس از مرگشان به خاطر اینکه به فکرشان است از او راضی شوند.

با توجه به سخنان استاد گرانقدر فاطمي نيا و هزاران حديث و سخنان ديگران واضح است كه چقدر احترام به پدر و مادر واجب است چيزي كه  متاسفانه  امروزه ميان نسل جديد خيلي كمرنگ شده بسياري از آنان توجهي به  رفتار و حركات خودندارند و به راحتي بارها شده كه دل پدر و مادر خود را شكسته يا نسبت به آ نان بي احترامي نموده بي انكه هيچ احساس  پريشاني در آنان باشد، خداوندا به ماتوفيق بده تا در راه رضاي تو گام بر داريم چون يكي از راههاي كسب رضاي تو در گرو راضي بودن پدر و مادر از دست فرزندان خود مي باشد.


  • نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)
    1392/08/15 @ 09:06:31 ق.ظ

    موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 

    تسلیت ایام عزای حسینی

    التماس دعا
    موفق باشید

  • 2 stars
    خادم الزهراس-مدیریت معبر سایبری بیت الشهدا
    نظر از: خادم الزهراس-مدیریت معبر سایبری بیت الشهدا
    1392/08/12 @ 12:20:15 ب.ظ

    خادم الزهراس-مدیریت معبر سایبری بیت الشهدا [بازدید کننده]

    به ما هم سر بزنید
    جای مطالب شهدا دروبلاگتون خالیه-
    شما میتونید از معبر سایبری بیت الشهدا درزمینه شهدا وارزشی استفاده نمایید.
    آدرس وبگاه beytoshohada.ir
    یا زهراس

  • عیوضی
    نظر از: عیوضی
    1392/08/12 @ 08:24:36 ق.ظ

    عیوضی [عضو] 

    سلام و خدا قوت

    عالی بود .ممنون

  • نظر از: یادگاری
    1392/08/11 @ 10:50:42 ب.ظ

    یادگاری [عضو] 

    سلام علیکم خدمت دوستان گل خودم!ممنونم از همراهی اتان و از حضور سبزتان در وبلاگم.خداوند به علمای بزرگ ما طول عمر با عزت عنایت فرماید.زیبا بود و پر محتوا

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.