خدمات دین به رسانه
دين نيز با عنايت به ظرفيت دروني، شرايط و موقعيت اجتماعي و امكانيابي مشاركت در فرايند ارتباطات جمعي، ميتواند در روند كلي فعاليتهاي رسانه و جنبههاي مديريتي، شكلي و محتوايي برنامهها و سياستهاي حاكم نقش تعيينكننده ايفا كند. به بيان ديگر،
دين نه تنها از رسانه براي اشاعه ارزشهاي مورد تأييد خود بهره ميبرد، بلكه بر ديگر كاركردهاي رسانه و شيوه رفتار آن هم تأثير ميگذارد. ميزان اين تأثير به نفوذ دين و حوزهاي بستگي دارد كه دين براي مداخله و صدور حكم خود صالح ميداند. بنابراين، ديني كه خود را مسئول تنظيم همه بخشهاي زندگي فردي و اجتماعي بشر ميداند، به خود حق ميدهد (يا براي خود وظيفه قائل است) كه در همه عرصههاي كار رسانهايداراي قواعدارشادي يا الزامي باشد.1
مهمترين موارد تأثيرگذاري دين بر رسانه عبارتند از:
ـ اعطاي جهانبيني و نظام ارزشي متناسب به سياستگذاران، مالكان، مديران، گردانندگان و برنامهسازان رسانه؛
ـ ساماندهي هنجاري به فعاليت رسانه از طريق تعيين بايدها و نبايدهاي مشخص، ارائه معيارهاي هدايتگر، تنظيم رژيم حقوقي و نظامنامه اخلاق حرفهاي متناسب با ضرورتها، نيازها و اقتضائات رسانه. به بيان ديگر، دين ميتواند از موضعي هدايتگرايانه و ارشادي و با تكيه بر اصول و معيارهاي معين، رسانه را به انجام برخي فعاليتهاي ترغيب و از انجام برخي اقدامات به دليل آثار و پيامدهاي خاص برحذر دارد. اقداماتي همچون اقناعسازي منفي، ذهنشويي و تلقين، اغوا و فريب، دروغپردازي و شايعهپراكني، تحريف و سانسور غيرموجّه، ورود به حريم خصوصي افراد، تبليغات مصرفگرايانه، جنگ رواني، تخريب ارزشها، ترويج منكرات، دامن زدن به انحرافات و كجرويها، سرگرمسازي غفلتانگيز، كليشهسازي، تقويت فردگرايي افراطي، مسئوليتزدايي از تودهها، اخلال در نظم اجتماعي و امنيت عمومي، مخفيكاري و توجيه مظالم ارباب قدرت، دينستيزي و دينگريزي و… از شايعترين آسيبهاي رسانهاي است كه دين نسبت بدان مواضع قاطع و صريحي اتخاذ كرده است. برخي از اين آسيبها اينك به رويه معمول و سيره جاري رسانههاي فعال در برخي جوامع سكولار تبديل شدهاند. اقدامات مثبت رسانه در زبان دين تحت چند عنوان كلي هدايت، ارشاد، ابلاغ، تعليم، انذار، تبشير، دعوت، اصلاح، امر به معروف و نهي از منكر، مصلحت و… اندراج مييابند.
ـ دين ميتواند در اصلاح برخي زيرساختها و استراتژيهاي فعاليت رسانه، سياستگذاري و برنامهريزي، تعيين نقش و رسالت اجتماعي رسانه، نوع نگاه به مخاطب و نيازهاي او، اهداف مورد نظر از فعاليت رسانهاي، ارزشيابي و سنجش اعتبار برنامهها، تعيين اولويتها، نوع حساسيت نسبت به آثار و نتايج محتمل برنامهها و… تأثيرات تعيينكننده داشته باشد.
ـ دين همچنين ميتواند به رسانه و نوع فعاليت آن مشروعيت و اعتبار داده و تمايل به استفاده از آن را افزايش دهد. به بيان برخي نويسندگان:
اگرچه فناوري، بخصوص فناوري رسانهاي، جزو جهان سكولار به شمار ميآيد، اما همين كه براي تبليغ مسيحيت و انجيل به كار ميرود، تقدّس مييابد. رسانهها مواهب مقدس خداوند در عصر آخرالزمان هستند و ادبيات جذاب و شورآفرين آنان، خود نمادي مقدس است. درخواست از مخاطبان براي استفاده از تلويزيون به نيت كسب نيروي معنوي به معناي بسط و گسترش اين نمادگرايي است.2
ـ دين همچنين از طريق توصيههاي اخلاقي و الزامات حقوقي، رسانه را در مسير نيل به اهداف و آرمانهاي متعالي مساعدت كرده و ميزان تعهدمندي و مسئوليتپذيري آن در قبال ارزشها و ايدهآلهاي عام بشري را افزايش ميدهد.
ـ دين ميتواند به عنوان يك ذخيره فرهنگي در غنيسازي و ارتقاي كيفي محصولات رسانهاي مورد استفاده واقع شود.
لازم به يادآوري است كه دين، علاوه بر تأثيرات تعيينكننده مزبور و ارائه رهنمودهاي هدايتگر، در برخي موارد نيز با اعمال سياستهاي نظارتي و كنترلي و تعيين خطوط عبورناپذير، روند عادي فعاليت رسانه را تا حدي محدود ميسازد. از جمله مصاديق اين سياست بازدارنده، نحوه برخورد دين (همچون اسلام) با مقوله سرگرمي يعني مهمترين كاركرد رسانههاي نوين در زمينه تأمين برخي نيازهاي عاجل انسان معاصر است. اگر دين چنين اقدامي را به دليل غفلتزايي و انصراف اذهان از توجه به امور مهم و درغلطيدن لهو و لعب و اشتغالات كودكانه، به عنوان رايجترين پيامد سرگرمي مورد بيمهري قرار داده است، رسانهها به دليل برخي ضرورتها و الزامات عصري انسان و جامعه نوين، اين كاركرد را در زمره كانونيترين فعاليتهاي خدماتي خود جاي داده و از همه امكانات لازم نيز جهت بسط كمّي و كيفي آن متناسب با انتظارات بهره ميگيرند. شدت اهتمام رسانه به اين مقوله، آن را در بسياري موارد به ورطه افراط و زيادهروي سوق داده است. برخي رسانهپژوهان بر اين باورند كه در رسانهاي همچون تلويزيون، جدّيترين برنامهها نيز به درجاتي ماهيت سرگرمي دارند. ترديدي نيست كه كمتوجهي دين و جامعه مؤمنان و رسانههاي سنّتي نسبت به سرگرمي با فرض قبول كلّيت ادعا، علل و دلايلي دارد كه بهتر است با توجه به وقوع تحولات پياپي در عناصر و پديدههاي فرهنگي از جمله فعاليتهاي تفريحي و سرگرمي، ظهور گونههاي متنوع فعاليتهاي سرگرمكننده، ترتب آثار و كاركردهاي رواني و اجتماعي قابل توجه، ضرورتها و نيازهاي فردي و اجتماعي و نقش و جايگاه اين پديده در زندگي انسان نوين مورد بازبيني جدي واقع شود. برخي محققان از منظري تاريخي، اين بيمهري را ناشي از توهّم وجود ديوارهاي ضخيم ميان دين و سرگرمي دانستهاند كه به مرور زمان خواسته يا ناخواسته و بدون كاوش در درونمايههاي دين، در ذهنيت مؤمنان رسوب يافته و به حافظه فرهنگي نسلهاي بعد منتقل شده است. برخي نيز توجه دين به قالبهاي سرگرمكننده را موجب سادهسازي و فروكاهي معنوي آن تلقّي كردهاند. در حالي كه ديني همچون اسلام هيچ مخالفتي با شادابي و تفريحات عاري از فساد و بيهودگي ندارد و حتي ادخال سرور در قلب مؤمن را عبادت و عملي پسنديده ميشمارد. رسانههاي سنتي اسلامي جز در مراسم مربوط به اعياد ديني از اين كاركرد دور ماندهاند، در صورتي كه زمينههاي مناسب ديني بسياري به ويژه براي كودكان و نوجوانان وجود دارد كه به دور از آفات متصور، سرگرمكننده خواهند بود و زمان آن رسيده كه ارتباطات سنتي از قابليتهاي خود، بخصوص جامعيت كيفيتهاي حسي و دريافت بازخورد كه سبب مشاركت فعال مخاطبان ميشود، در اين زمينه بهره جويند.2
1ـ محسن اسماعيلى، «تعامل دين و رسانه از ديدگاه حقوق»، فصلنامه پژوهشى دانشگاه امام صادق21، ص 161.
2ـ رابرت اى وايت، نقش دين و رسانه در ساخت فرهنگ در: بازانديشى درباره رسانه، دين و فرهنگ، 1385، ص 81.
3ـ ناصر باهنر، سياستگذارى رسانههاى دينى در ايران؛ سيستم متعامل، پويا و همگرايى ارتباطات دينى، در: دين و رسانه، 1386، ص 80.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط صدرارحامی در 1391/02/10 ساعت 08:51:29 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1391/02/10 @ 10:38:35 ق.ظ
الزهرا (س) نصر [عضو]
امام علی علیه السلام :
خَيرُ العُلومِ ما أصلَحَكَ؛
بهترين دانشها، دانشى است كه تو را اصلاح كند.
غرر الحكم، ح4962
1391/02/10 @ 09:35:40 ق.ظ
الزهرا (س) نصر [عضو]
موفق باشید