رهبر معظم انقلاب از جوانی به دنبال وحدت اسلامی بودند

گروه سياسی: نخستين دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب با اشاره به ايده وحدت اسلامی در انديشه رهبر معظم انقلاب گفت: ايشان از مدت‌ها پيش از پيروزی انقلاب اسلامی در انديشه‌ وحدت اسلامی، بيداری اسلامی و بازگشت مسلمانان به عظمت گذشته بودند.

به گزارش خبرگزاری بين المللی قرآن(ايكنا) پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای، گفتاری از آيت‌الله علامه محمد واعظ‌زاده خراسانی، نخستين دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، ارائه داده است كه در ادامه می‌آيد:

اين اصل را بايد پذيرفت كه تمام افراد آرزومند بازگشت مسلمانان به عظمت گذشته‌شان‌، طرفدار وحدت نيز بوده‌ و هستند، زيرا مهم‌ترين خطر و آفت برای مسلمانان، اختلاف بوده و هست. آيت‌الله خامنه‌ای از مدت‌ها پيش از پيروزی انقلاب اسلامی در انديشه‌ی وحدت اسلامی، بيداری اسلامی و بازگشت مسلمانان به عظمت گذشته بودند. ايشان با طيف وسيعی از علما و روشنفكرانی ارتباط و دوستی و همكاری داشتند كه از طرفداران بيداری اسلامی بودند؛ شخصيت‌هايی همچون مرحوم شهيد دكتر بهشتی، مرحوم آيت‌الله مطهری، مرحوم آيت‌الله طالقانی، مرحوم آيت‌الله كاشانی و مانند ايشان.

همچنين آيت‌الله خامنه‌ای مدتی كه در قم بودند، با آراء و افكار مرحوم آيت‌الله‌العظمی بروجردی و مرحوم آيت‌الله سيد صدرالدين صدر نيز آشنا شدند. همان‌طور كه می‌دانيد، مرحوم آيت‌الله بروجردی به‌شدت بر مسأله‌ی وحدت اسلامی تكيه می‌كرد و به‌شدت از حاميان دارالتقريب قاهره بود. مرحوم آقا سيد صدرالدين صدر نيز چنين ديدگاه‌هايی داشتند.

امام خمينی هم قبل و بعد از پيروزی انقلاب اسلامی دائماً بر وحدت مسلمين و وحدت شيعه و سنّی تأكيد داشتند. حتی خاطرم هست كه يك بار فرمودند: كسانی كه امروز از اختلاف شيعه و سنّی دم می‌زنند، نه شيعه هستند و نه سنّی. بنابراين آيت‌الله خامنه‌ای از همان آغاز، طرفدار عزّت و عظمت اسلامی و نظريه‌ی وحدت بودند. ايشان در تبعيدهای مكرّری كه در زمان نظام سابق شدند، در شهرهای مختلف و از جمله شهرهای اهل سنت در اطراف زاهدان تبعيد شدند و با علمای اهل سنت رفيق بودند و تا امروز هم رفاقت‌شان باقی است.

يكی از اقدامات آيت‌الله خامنه‌ای در دوران رهبری، تشكيل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی است. ماجرا از اين قرار بود كه ايشان تصميم گرفتند يك مركز اجتماعی به نام مجمع اهل بيت تشكيل شود كه اين مجمع تشكيل شد. من يادم می‌آيد در همان روز اول كه جلسه‌ای تشكيل شد، افرادی مطرح كردند كه خوب است يك مجمع ديگری هم به نام دارالتقريب تأسيس شود. بعد از مدت كوتاهی، آيت‌الله خامنه‌ای تصميم گرفتند چنين مركزی برای تقريب تأسيس كنند. ايشان ابلاغی به من دادند و ما با امكانات مختصری شروع كرديم.

يك هيأت ‌اُمناء برای دارالتقريب تشكيل شد كه شامل شخصيت‌هايی همچون آيت‌الله خامنه‌ای، دكتر بی‌آزار شيرازی، مرحوم شهيد سيد محمدباقر حكيم و ديگران بود. در مورد اسم مجمع هم آقای خسروشاهی با آقای شيخ محمدتقی قمی تماس گرفت. ايشان گفتند كه نام «دارالتقريب» را بگذاريد برای قاهره بماند و شما يك نام ديگری انتخاب كنيد. ما هم بالأخره نام مجمع تقريب را انتخاب كرديم. يك روز كه خدمت رهبری بوديم پيشنهاد شد كه نام مجمع را بگذاريم «مجمع جهانی»، ايشان هم موافقت كردند.

«مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی» تا امروز كارهای بسياری كرده است؛ از جمله دانشگاه مذاهب اسلامی، كتابخانه‌ی غنی و مركز تحقيقات كه در قم فعاليت می‌كند و تاكنون بيش از صد كتاب چاپ كرده است. قبل از اين‌كه مجمع تأسيس شود، هر سال در ايام تولد رسول اكرم صلّی‌الله‌عليه‌وآله يك كنگره‌ی وحدت در تهران تشكيل می‌شد و علمای شيعه و سنی شركت می‌كردند، اما بعد از اين‌كه مجمع جهانی تقريب تأسيس شد، رهبری فرمودند كه اين كنگره را مجمع‌التقريب دنبال كند. اين كنگره از سوی مجمع در تهران برگزار شد و هر سال افراد بيشتری از جهان اسلام و حتی علما و شخصيت‌ها دعوت می‌كرديم و يك موضوع را به بحث می‌گداشتيم.

يكی از اقدامات جالب توجه، ديدار شركت‌كنندگان در كنفرانس وحدت با رهبر انقلاب است كه نشان می‌دهد آيت‌الله خامنه‌ای دائماً به مسأله‌ی تقريب توجه دارند و همين باعث شده ايشان با بسياری از علمای اهل سنت كشورهای اسلامی آشنا شوند.

غير از كنگره‌ی عظيمی كه هر سال به نام تقريب در تهران برگزار می‌كنيم، دو اجتماع ديگر هم در زمان دبيركلی من برگزار شد؛ يكی كنگره‌ی سيد جمال‌الدين اسدآبادی كه رهبر انقلاب پيامی به آن فرستادند. كنگره‌ی ديگری هم به نام مرحوم آيت‌الله‌العظمی بروجردی و شيخ محمود شلتوت برگزار كرديم كه برای اين كنگره هم ايشان پيام دادند.

تأسيس مجمع جهانی تقريب اسلامی در داخل و خارج كشور مؤثر بوده است. يكی از آثار خارجی آن اين است كه همه می‌دانند رهبر جمهوری اسلامی جزو طرفداران تقريب است. ايشان در حرمت توهين به مقدسات اهل سنت فتوا داده‌اند و اين موضوع تأثير بالايی در اهل سنت كشور و جهان اسلام داشته است.

منبع:http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1221991

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.