معرفی مؤسسه مجازی «ام‌ الكتاب»؛ مركز تحقيقات تخصصی قرآن كريم

گروه فضای مجازی: مؤسسه مجازی ام‌ الكتاب ـ مركز تحقيقات تخصصی قرآن كريم ـ در فضای مجازی با اهدافی چون گردآوری و آماده‌سازی اطلاعات قرآنی اعم از كتاب‌ها، مقالات، پايان‌نامه‌ها، دوره‌های تلاوت‌ صوتی و تصويری و تمامی اطلاعات قرآنی مورد نياز محققان فعاليت می‌كند.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، مؤسسه مجازی ام‌الكتاب «مركز تحقيقات تخصصی قرآن كريم» با حجم اطلاعات بالغ بر 350 گيگابايت و ثبت شده در اينترانت سراسری تبيان يكی از سه پايگاه اينترنتی پربازديد اينترانت مذهبی به شمار می‌رود.

گفتنی است مؤسسه ام‌الكتاب به دستور آيت‌الله امامی دامت‌بركاته، پس از آغاز به كار در رمضان المبارك 1425، حاصل تحقيقات تخصصی خود را بر روی پايگاه اينترنتی‌اش به عموم عرضه داشته است.

از جمله اهداف راه‌اندازی اين پايگاه گردآوری و آماده‌سازی اطلاعات قرآنی اعم از متون كتاب‌ها، مقالات، پايان‌نامه‌ها، دوره‌های تلاوت‌ صوتی و تصويری و تمامی اطلاعات قرآنی مورد نياز محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان قرآن كريم، كتب و منابع مرجع در پژوهش‌ها، ارائه اطلاعات جانبی اعم از اخبار، داستان‌ها، مقالات، چهره‌های قرآنی و فايل‌های مخصوص كودكان و چند زبانه كردن پايگاه اينترنتی مؤسسه است.

يكی از بخش‌های پايگاه ommolketab.ir جستجوی قرآنی است كه در اين بخش، جستجو به روش‌های گوناگون ممكن است؛ جستجو براساس نام سوره و شماره آيه كه در اين حالت كاربر پس از انتخاب نام سوره و شماره آيه به صفحه اختصاصی آيه، هدايت می‌شود.

در بخش جستجوی واژه‌ای در آيات و ترجمه قرآن، كاربر می‌تواند به صورت واژه‌ای در متن معرب قرآن، متن بدون اعراب قرآن و يا ترجمه فارسی قرآن كاوش كند. پس از انتخاب يكی از اين سه حالت و ثبت واژه در موتور جستجو، آياتی كه حاوی واژه مورد نظر باشند ليست شده و پس از انتخاب يكی ار آن‌ها، كاربر به صفحه اختصاصی آيه هدايت می‌شود.

همچنين، جستجوی واژه‌ای و موضوعی منابع، جستجو در تفسيرهای نمونه و الميزان، جستجوی تخصصی در مقالات قرآنی كه در اين حالت جستجو كاربر می‌تواند در عناوين، نام نويسنده، تاريخ درج و متون مقالات را جستجو كند. جستجوی تخصصی در داستان‌های قرآنی كه در اين حالت، كاربر می‌تواند در عناوين، نام نويسنده يا گردآورنده، تاريخ درج و متون داستان‌ها جستجو كند.

گفتنی است دانلود فايل‌های قرآنی در بخشی از پايگاه اينترنتی ام‌الكتاب قرار دارد كه از فايل‌های گوناگون قرآنی تهيه شده و جهت استفاده عموم به رايگان برای دانلود قرار داده شده است كه به عنوان نمونه می‌توان به دوره كامل ترتيل قرآن كريم به تفكيك سوره، دوره كامل ترتيل قرآن كريم به تفكيك اجزاء، تصوير‌های پس زمينه با مضامين قرآنی، داستان‌های انيميشن قرآنی مخصوص كودكان و نوجوانان و … اشاره كرد.

شايان ذكر است برخی ديگر از امكانات سايت ام‌الكتاب همچون، استفاده بهينه از امكانات پايگاه اينترنتی ام‌الكتاب، صفحه‌های يادداشت و ويرايش و صفحه‌های چاپ و ذخيره ‌محلی است كه كاربران ويژه دارای سطح دسترسی نامحدود به اطلاعات هستند و امكان جستجوهای تخصصی نيز در اختيار آن‌ها است.
«مؤسسه مجازی ام‌الكتاب» مركز تحقيقات تخصصی قرآن كريم

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.