بازی‌های رايانه‌ای ضد اسلامی؛ مهمان ناخوانده خانه‌های ايرانی

 حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند:
*اکرموا اولادکم , و احسنوا ادابهم ,یغفر لکم *
فرزندان خود را گرامی بدارید و آنان را خوب تربیت کنید تا آمرزیده شوید.

* میزان الحکمه , ج 1 , ص 100*

امیرالمومنین حضرت علی (ع) فرمودند :

*علموا صبیانکم من علمنا ما ینفعهم الله به , لا تغلب علیهم المرجئة برایها*
از دانش ما به کودکان خود چیزی بیاموزید که خداوند به واسطه آن سودشان بخشد و مرجئه ( گروهی منحرف ) با آرای خود بر آنان چیره نشوند .

* وسائل الشیعه , ج 12, ص 247, نقل از میزان الحکمه , ج 13,ص 7106*

در دنيايی كه هر روز تعداد دشمنان مسلمانان بيشتر می‌شود و به كمك ابزارهای جديد همچون بازی‌های رايانه‌ای بر مقدسات و ارزش‌های اسلامی‌مان توهين می‌شود، بايد اين تهديد را مهم تلقی كرد و در برابر آن به توليد بازی‌های اسلامی با كيفيت مناسب پرداخت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، بازی‌های رايانه‌ای در عصر كنونی يكی از ابزارهای قدرتمند در دستان دشمن است كه با هدف تصاحب افكار جامعه اسلامی، آنها را در راستای اهداف خود سوق می‌دهد. در بسياری از بازی‌هايی كه از سوی غرب روانه بازار می‌شود، شاهد اهانت به اسلام و مقدسات هستيم. توهين‌هايی كه در بازی‌های رايانه‌ای غربی به مقدسات صورت می‌گيرد، نه تنها خشم و انزجاری شديد مسلمانان را به همراه ندارد، بلكه متأسفانه بسياری از اين بازی‌ها زينت‌بخش اوقات فراغت جوانان مسلمان شده است.

اين موضوع دردی است كه هنوز درمانی برای آن مشخص نشده است، دردی كه اگر امروز نتوانيم درمان آن را بيابيم تبديل به سرطانی خواهد شد كه ديگر دارويی برای آن وجود نخواهد داشت.

اقداماتی كه مسئولان و متوليان امر بازی‌های رايانه‌ای برای مقابله با بازی‌های غربی ضد اسلامی انجام می‌دهند، تنها مُسكنی است كه اثر كوتاه‌مدتی دارد و اين اقدامات نمی‌تواند اقدام تأثيرگذاری برای مقابله باشد.

همچنين عدم شناخت و اطلاع متوليان امر و خانواده‌ها از محتوای بازی‌های رايانه‌ای و كم‌اهميت دانستن اين مقوله، سبب شده تا هتاكی‌ها در حوزه بازی‌های رايانه‌ای فراگير و ادامه داشته باشند و روز به روز شاهد ساخت بازی‌هايی با سوژه توهين به مقدسات باشيم.

دشمن هر روز با ايده‌ها و انديشه‌های جديد در حال برنامه‌ريزی برای از بين بردن قبح مقدسات در ميان جوانان مسلمان است تا نسل بعد نسبت به تعصبات دينی كه مانعی جدی بر سر راه نفوذ غرب خواهد بود، بی‌تفاوت باشند و زمينه نفوذ هر چه بيشتر غرب به ممالك اسلامی و غارت منابع آن‌ها را فراهم كند.

يكی از مواردی كه در برخی از بازی‌های رايانه‌ای به شدت مورد هجمه قرار می‌گيرد، موضوع خداوند و ناتوان نشان دادن اوست. در چندين بازی مختلف، خداوند به شكلی مادی توصيف شده، عاری از خطا نيست و حتی توان لازم برای رسيدگی به امور بندگان خود را ندارد! برای مثال می‌توان به بازی‌های Black & White و El Shaddai: Ascension of the Metatron اشاره كرد.

در اين بازی كاربر در نقش خدا بازی می‌كند و بر اثر يك اتفاق كودكی درون دريا گرفتار می‌شود و پدر و مادرش از خدا می‌خواهند كه او را نجات دهد. در اين هنگام صدای آنها به عرش رسيده و سپس خداوند در قالب يك دست بزرگ، در زمين ظاهر شده و كودك را نجات می‌دهد. پس از اين واقعه است كه خانواده كودك توانمندی‌های خدای ناجی را برای مردم روستای خود بازگو می‌كنند و از آن پس خدا در قالب بت و عبادتگاه مورد پرستش قرار می‌گيرد. كاربر بايد در قالب خداوند، به مردم سركشی كرده و دعاهای آنها را مستجاب كرده و برای آنها معجزه كند.

همچنين بازی‌هايی همچون Resident Evil 4&5 و ديگر توليد شركت Capcom، يعنی Devil May Cry 3 و بازی Clive Barker’s Undying نمونه‌های آشكاری از كينه‌توزی‌هايی نسبت به خداوند هستند.

در بازی Devil May Cry 3، داستان درباره دو برادر شيطان‌زاده است كه يكی از آنها در جايگاه خير و ديگری در جايگاه شر توصيف می‌شوند. در اين بين، برادر شرور برای دستيابی به ارثيه سياه پدر خود، اقدام به مبارزه با برادرش می‌كند. در اين بازی نمايش فرزند شيطان به عنوان منجی و عامل خير برای بشريت، توهين به قبله‌گاه مسلمانان و نمايش درب خانه خدا به عنوان دروازه‌ای برای ورود به دنيای شياطين است.

در بازی Resident Evil 4، دنيا به علت انتشار ويروس ناشناسی كه محصول آزمايشگاهی چندين كشور ابرقدرت است، دچار فاجعه‌ای انسانی شده و انسان‌ها به مردگانی متحرك تغيير ماهيت داده‌اند، اما در اين ميان، دانشمندان سازنده ويروس موفق شده‌اند تا در آزمايشگاه‌های مخفی خود در كشور اسپانيا، با خلق نوع پيشرفته‌ای از اين ويروس، گونه‌ای جديد از سربازان ژنتيكی را به وجود آورند و آن را در اختيار فرقه‌ای از افراطيون مذهبی اسپانيايی قرار دهند.

رهبران اين فرقه در راستای تحت فشار قرار دادن دولت آمريكا برای توجه به خواسته‌های آنها، دختر رئيس‌جمهور را می‌ربايند و اقدام به اخاذی می‌كنند. دولت آمريكا برای يافتن دختر رئيس جمهور و نفوذ به اين فرقه، ليان اسكات كندی (Leon S. Kennedy)، محافظ مخصوص رئيس‌جمهور را به اسپانيا می‌فرستد و «ليان» با اين گروه درگير می‌شود… در اين بازی برای دری كه به اتاق شكنجه فرقه باز می‌شود از درب مسجد‌النبی استفاده شده است.

در بازی Resident Evil 5، ويروس به يك كشور آفريقايی انتقال می‌يابد و مردم را آلوده می‌كند. باز هم برای حل اين بحران و جلوگيری از تهديدهای تروريستی سازندگان ويروس، يك كماندوی كار كشته آمريكايی به كمك نيروهای نظامی آفريقايی آمده و با عاملان توليد و پخش ويروس درگير می‌شود. در اين بازی درون اتاق يكی از روئسای گروه تروريستی، چندين جلد كتاب قرآن را می‌توان مشاهده كرد. نكاتی كه بايد به آنها توجه داشت، ارتباط دادن گروه‌های تروريستی و تفكرات آن‌ها با كتاب آسمانی قرآن است.

در بازی LittleBigPlanet، در يكی از مراحل آن، تومانی دياباته (Toumani Diabate) خواننده آفريقايی عرب زبان، اقدام به خواندن آيه ۵۷ سوره عنكبوت به صورت آهنگين می‌كند. اين در حاليست كه خواندن آيات قرآن با ساز و به صورت آهنگين، عملی حرام و گناهی بزرگ محسوب می‌شود. كلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۖ ثُمَّ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ؛ هر انسانی مرگ را می‌چشد، سپس شما را بسوی ما بازمی‌گردانند. نكاتی كه بايد در اين بازی توجه داشت، قبح‌شكنی از قرآن و ترويج آهنگين خواندن آن است.

يا در بازی Zack and Wiki كه ويژه كودكان ساخته شده است، موجوداتی شبيه به انسان‌های بدوی (يا ميمون‌های انسان‌نما) وجود دارند كه انجام اموری را عهده‌دار هستند. زمانی كه بازيكن موفق به حل معمايی می‌شود، اين موجودات شروع به شادی كرده و می‌گويند: الله‌اكبر! در اين بازی قبح‌شكنی از ندای الله اكبر، نمايش مسلمانان به صورت انسان‌های بدوی (يا ميمون های انسان نما) شاهد هستيم.

بازی Angry Birds يكی از بازی‌های پرطرفدار كاربران به شمار می‌رود كه در يكی از مراحل بازی پرطرفدار پرندگان خشمگين (Angry Birds)، بازيكن بايد به خوك‌هايی كه درون مسجد پناه گرفته‌اند، حمله كند و آنها را نابود سازد! در اين بازی به نوعی مسلمانان را به خوك‌های تشبيه كرده‌اند كه به مسجد پناه برده‌اند.

در بازی Dante’s Inferno كاملا و به صورت پنهانی به مقدسات و بهشت و جنهم توهين شده است. اين بازی كه برداشتی از كتاب كفرآميز دانته آليگيری است، شخصيت دانته برای نجات روح معشوقه‌اش سفری به دوزخ، برزخ و بهشت آغاز می‌كند و در اين راه با موجودات جهنمی درگير می‌شود. در اين بازی جهنم مكانی مادی توصيف می‌شود و بازيكن با قرار گرفتن در نقش دانته بايد با موجودات شرور جهنم كه قصد نگهداری او در اين مكان را دارند، درگير شود و پس از نابودی آنها!! راه خود را به سمت بهشت هموار كند.

در برخی ديگر از بازی‌ها سعی شده است تا به نوعی تفرقه ميان شيعه و سنی ايجاد كنند. برای مثال در بازی Assassin’s Creed، كاربر در نقش يكی از قاتلان فرقه اسماعيليه كه قصد دارد با ترور برخی افراد سرشناس مسيحی و مسلمان از ادامه جنگ‌های صليبی جلوگيری كند، بازی می‌كند. استفاده از نام حضرت علی(ع) در لوگوی پرچم اين فرقه، تأكيدی بر شيعه بودن اين گروه قاتل و خشن دارد. نسبت دادن القابی چون تروريست و خشن به شيعيان (گر چه افراد اين فرقه در زمان روايت داستان از لحاظ تاريخی مرتد هستند)، نمايش خشونت رهبر اين گروه (شيعه) و در نهايت خيانت وی در اين بازی مشاهده می‌شود.

و هزاران بازی رايانه‌ای ديگر كه به نوعی سعی شده است كه به مقدسات و ارزش‌های مسلمانان توهين شود، به سهولت در بازارهای داخلی فراوان يافت می‌شود و در اختيار كاربران قرار می‌گيرد.

يكی از دلايلی كه اين اتفاق رخ داده است، كم اهميت جلوه دادن مسئولان و خانواده‌های مسلمان نسبت به بازی‌های رايانه‌ای است. بسياری از اين بازی‌ها شايد به ظاهر نشانه‌ای از توهين و افترا نباشد اما زمانی كه به بطن ماجرا وارد می‌شويم و كمی با دقت به عناصر اصلی بازی نگاه می‌كنيم متوجه می‌شويم كه شركت‌های غربی زيركانه توانسته‌اند به مقدسات‌مان توهين كنند.

حال بايد چاره‌ای انديشيد و به مسكن‌ها بسنده نكرد. در عصر كنونی مسكن‌ها اثری در درمان نخواهند داشت و بايد با جدی تلقی كردن اين موضوع راهی را برای مقابله با بازی‌های ضداسلامی به كشور يافت. شايد مهم‌ترين راه برای مقابله با اين موضوع جمع‌آوری اين بازی‌ها به شكل جدی از بازار داخلی است تا اين بازی‌ها به خانه‌های مسلمانان و جوانان ايرانی ورود نيابد.

اگر بتوانيم مانع ورود اين بازی‌ها به كشور شويم و در مقابل به ارتقای كيفيت بازی‌های داخلی روی بياوريم، قطعا می‌توانيم پاسخ دندان‌شكن به دشمن دهيم. هر عمل منفی را نبايد با عمل منفی پاسخ داد بلكه بايد با همان ابزار اما قوی‌تر در ميدان حاضر شد و پاسخ اقدام توهين‌آميزشان را با يك اقدام مثبت در برابرشان حاضر شد.

 نمونه ای از این بازی ها:




 منبع:

http://www.iqna.ir

 

  • 5 stars
    نظر از: پریساعسکری
    1392/01/26 @ 10:55:48 ق.ظ

    پریساعسکری [عضو] 

    بسیار عالی بود

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.