نگاهی به اهداف اصلی عاشورا و ترویج آن در فضای مجازی

پیوند: http://www.iqna.ir/fa/News/1345498

نگاهی به اهداف اصلی عاشورا و ترویج آن در فضای مجازیگروه فضای مجازی: نهضت امام حسین(ع) و قیام عاشورا برای اقامه دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر بود؛ فضای مجازی این امکان را برای همگان فراهم ساخته است تا بتوانند نهضت امام حسین(ع)را بهتر بشناسند.

قیام امام حسین(ع) سرور آزادگان جهان آزمونى بود براى مسلمانان آن عصر، بعضى از شیعیان پرادعا و کم محتوا، که خود را فدایى پاکباز آن حضرت مى‌پنداشتند باید در کوره امتحان فرو روند و بازماندگان صحابه و یاران پیامبر(ص) که بارها وصف امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را از آن حضرت شنیده بودند و کسانى که آرزو مى‌کردند در جنگ‌هاى بدر و احد در خدمت آن حضرت بودند و شربت شهادت مى‌نوشیدند و آنها که تأسف مى‌خوردند که اى کاش در رکاب امیرمؤمنان على(ع) با «ناکثین» و «قاسطین» و «مارقین» پیکار مى‌کردند همه و همه باید به امتحان فرا خوانده مى‌شدند، و حرکت امام حسین(ع)، آزمونى براى همه آنها بود؛ ولى از این کوره آزمون بزرگ، تنها گروه اندکى پاک بیرون آمدند.

اصل قیام امام حسین(ع) بیانگر مخالفت با منکر و امر به معروف شکل گرفت و اقامه نماز ایشان در ظهر عاشورا که در صحنه میدان نبرد برپا شد بیانگر هدف قیام امام حسین(ع) بود که در این راه خون پاک خود را تقدیم اسلام کردند. در ظهر عاشورا امام حسین(ع) در حالی نماز را برپا کردند که عده‌ای از یاران امام(ع) به ایشان اقتدا کرده و نماز به پا کرده و عده‌ای خود را سپر آماج تیرهای دشمن کرده تا امام حسین(ع) نماز آخرشان را اقامه کنند.

در نهضت امام حسین(ع) و قیام عاشورا عوامل متعددی دخالت داشته است که مهمترین آنها اقامه دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. یعنی اگر مردم کوفه امام حسین(ع) را به کوفه دعوت نمی‌کردند و با یزید بر بیعت امام با خود اصرار نمی‌کردند، باز امام حسین(ع) نهضت و قیام خود را دنبال می‌کرد. امام حسین(ع) برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد. این نص کلام خود امام است: «این ما خرجت اشرا و لا بطلا و لا مفسدا و لا ظالما انما خرجت بطلب الاصلاح فی امه جدی اریدان امر به بالمعروف وانهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی علی بن ابی طالب علیه‌السلام» (مقتل خوارزمی- ۱۸۸/۱.)

اصل امر به معروف و نهی از منکر عامل اساسی در نهضت امام حسین (ع) است

امام حسین(ع) یک شخص مصلح بود، روح اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر تا لحظه آخر در وجود ایشان متجلی بود. به قول خود حضرت امر به معروف و نهی از منکر جزء خون و حیاتش شده بود و امکان نداشت از حسین(ع) جدا شود. بنابر این عنصر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک اصل مستقل و یک عامل اساسی در نهضت امام حسین(ع) مطرح است.

اباعبدالله(ع) در چنین‌ جریانی‌ ثابت‌ کرد که‌ به‌ خاطر امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر، به‌ خاطر این‌ اصل‌ اسلامی‌، می‌توان‌ جان‌، عزیزان‌ و مال‌ و ثروت‌ داد. چه‌ کسی‌ توانسته‌ است‌ در دنیا به‌ اندازه حسین‌(ع) به‌ اصل‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر ارزش‌ بدهد؟ معنی‌ نهضت‌ حسینی‌ این‌ است‌ که‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ ازمنکر آن‌قدر بالاست‌ که‌ تا این‌ حد در راه‌ آن‌ می‌توان‌ فداکاری‌ و شهید شد. « اشهد انک‌ قد اقمت‌ الصلوة‌ و اتیت‌ الزکوة‌ و امرت‌ بالمعروف‌ و نهیت‌ عن‌المنکر و جاهدت‌ فی‌ الله حق‌ جهاده» شهادت‌ می‌دهم‌ که‌ تو اقامة‌ نماز کردی‌ و زکات‌ دادی‌ و امر به‌ معروف‌ و نهی‌ ازمنکر کردی‌ و در راه‌ خدا جهاد نمودی‌ و حق‌ جهاد را به‌ جا آوردی‌.

برای حفظ هویت دینی نیاز به همراهی و همیاری مردم با دولت اسلامی است

بر همین اصل اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما و بعد از آن در جهان هستی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، در شرایطی که استکبار جهانی برای القای فرهنگ منحط خود درصدد آلوده کردن فضای جامعه برآمده است و از تمامی وسایل تبلیغاتی ماهواره، اینترنت و… بهره می‌گیرد؛ برای حفظ هویت دینی و فرهنگی جامعه نیاز به همراهی و همیاری مردم با دولت اسلامی است.

از همین رو جامعه‌ مسلمان ما که هر‌ساله مراسم عزای امام حسین(ع) را به پا می‌دارند باید آگاه باشند که برپایی مراسم عزای ایشان و یاران باوفایشان بسیار پر ارزش است، اما عزایی که با معرفت باشد کجا و غیر آن کجا. آری معرفت در عزاداری برای سرور و سالار شهیدان شناخت اهداف قیام ایشان است. قیام عاشورا همانطور که عرض شد اهداف بزرگ و متعالی داشت که یکی از بزرگترین آنها امر به معروف و نهی از منکر است.

امر به معروف و نهی از منکر امری است که امروزه در جامعه در حال پیشرفت ما، کمرنگ شده و جز یکی از فرایضی شده است که رو به فراموشی برداشته. در گذشته امر به خوبی‌ها و خوب بودن بسیار سفارش می‌شد و از طرق گوناگون رودر رو، کتاب و در هر لحظه‌ای سفارش می‌شد. حال که امروزه با آمدن ابزار جدید همچون فضای مجازی این امکان برای همگان فراهم شده است تا بدون هیچ سختی بتوانند وظیفه شرعی و اسلامی خود را به‌ جای آورند، باید از این امکان ‌ در جهت شناخت و فراگیری معرفت و نهضت قیام امام حسین(ع) استفاده کرد تا حد‌اقل کمترین وظیفه خود را در قبال ایشان انجام داده باشیم.

حال اگر دیگران هم به وظیفه خویش عمل نکردند لااقل ما به وظیفه خویش عمل کنیم و به صرف احتمال عدم تأثیر آنرا ترک نکنیم، زیرا صرف احتمال تأثیر موجب سقوط وجوب امر به معروف و نهی از منکر نمی‌شود تا مادامی که به حد یقین یا اطمینان نرسد همچنین به صرف احتمال وجود ضرر آن را رها نکنیم مگر اینکه احتمال عقلائی و قابل توجه بدهیم.

امام باقر(ع) فرمودند: در آخر الزمان از گروهی پیروی می‌شود که برخی از آنها ریاکارند و به عبادت و زهد می‌پردازند تازه‌کارانی سفید هست که امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند، مگر وقتی که از ضرر و خطر ایمن باشند. برای فرار از تکلیف به دنبال بهانه و راه گریز می‌گردند به نماز و روزه و هر چه که برای آنها ضرر داشته باشد رو می‌آورند و اگر نماز هم برایشان ضرر مادی داشته باشد، آن را ترک می‌کنند، کما این‌که برترین و ارزشمندترین واجبات (امر به معروف و نهی از منکر) را رها کرده‌اند. (حرعاملی، پیشین، ص 394 و 395، ح 6.)

جامعه آخرالزمان ما بسیار در معرض خطر و فتنه است

با این حدیث روشن می‌شود که جامعه آخرالزمان ما بسیار در معرض خطر و فتنه است پس حکومت اسلامی باید بدون آسان گرفتن، نسبت به مفاسد و منکراتی که در سطح جامعه مطرح است، اقدام قاطعانه کند. افراد جامعه نیز موظف هستند در برابر منکرات بی‌تفاوت نبوده و حتی‌الامکان با رعایت شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر به وظیفه خویش به صورت لسانی و امروزه  با پیشرفت علم به صورت‌های مجازی ازجمله، تشویق به معروف، وبلاگ‌نویسی، طراحی سایت، مسابقات پیامکی، تلفنی، اینترنتی، برگزاری جشنواره‌ها، یادداشت‌نویسی، طراحی پوستر، فیلم‌سازی و… عمل کنند.

ما باید از اینکه در انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر تنها باشیم هراسی نداشته باشیم که «قُل اِنّما اَعظُکُم بواحدةٍ اَن تقوُموا لله مَثنی و فرادی…» بگو من شما را به یک سخن پند می‌دهم که شما برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک یک در امر دینتان قیام کنید. دین‌ اسلام‌، دین‌ بیداری‌ و دین‌ هوشیاری‌ است‌. مسئولان اجرائی کشور و متولیان این امر هم مانند مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ، شورای عالی فضای مجازی، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آموزش و پرورش در این زمینه به وظیفه شرعی و قانونی خود در خصوص احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر  که ضامن بقای اسلام و هدف اصلی قیام عاشورا است باید همراه با مردم عمل کنند.

چراکه‌ خداوند در آیات 111و 112 سوره توبه می‌فرماید: «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ﴿۱۱۱﴾ التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿۱۱۲﴾؛ در حقیقت‏‌خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اینکه بهشت براى آنان باشد خریده است همان کسانى که در راه خدا مى‏جنگند و مى‏کشند و کشته مى‏شوند [این] به عنوان وعده حقى در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست و چه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است؟ پس به این معامله‏اى که با او کرده‏اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است ﴿۱۱۱﴾ [آن مؤمنان] همان توبه‏کنندگان پرستندگان سپاسگزاران روزه‏داران رکوع‏کنندگان سجده‏کنندگان وادارندگان به کارهاى پسندیده بازدارندگان از کارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدایند و مؤمنان را بشارت ده﴿۱۱۲﴾»



هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.