پایان نامه: توکل در آيات و روايات

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
حوزه علميه الزهرای المرضيه ( س )
شهر اصفهان
پايان نامه سطح دو ( كارشناسي )
توکل در آيات و روايات
استاد راهنما
سركار خانم مالكي پور
محقق
زهره باقری
پاييز 1388

چکيده :
داشتن تکيه گاه قدرتمند و استوار در حوادث سخت زندگی ، عامل ثبات قدم و نهراسيدن از مشکلات است . توکل تکيه داشتن بر نيروی الهی و نصرت و امداد از اوست . در آيات و روايات دينی نيز بسيار بر اين امر تأکيد شده است ؛ که مؤمنان تنها بر خدا توکل کنند .
اين مجموعه با بررسی توکل در آيات و روايات به بيان ماهيت و حقيقت توکل می پردازد .
توکل در لغت به معنی واگذاری کار خويش به ديگری و در منطق قرآن به معنی اعتماد و تکيه بر خدا و او را ولی و سرپرست خود قرار دادن است . انسان در طول زندگی با مشکلات و سختی ها روبرو می شود و با توجّه به محدوديت هايي که دارد به تنهايي بر انجام دادن آن کارها توانا نيست . بنابراين برای جبران اين ناتوانی ، در عين استفاده از عوامل طبيعی و اسباب مادی ، بايد به نيروی غيبی و قدرت بی پايان خدا تکيه و اعتماد کرده و از خداوند استمداد جويد که او را در امور زندگی موفق و پيروز گرداند . پس حقيقت توکل ، نا اميدی از مخلوق و اميد و تکيه داشتن بر خالق است .
توکل ثمره توحيد افعالی است ؛ يعنی اعتقاد به اين که در مجموع جهان فقط يک موجود مؤثر و مستقل به نام خدا وجود دارد و تأثير علل و اسباب به او باز می گردد و همه آن ها به فرمان او و طبق اراده او کار می کنند .
بر اين اساس توکل به خدا هيچ منافاتی با کار و فعاليت و استفاده از علل و اسباب ندارد ، بلکه بر جريان امور انسان ها از طريق علل و اسباب تأکيد شده است .
از آثار توکل اعتماد به نفس ، آرامش ، کفايت امور ، روشن بينی و عزّت نفس می باشد و در قرآن و روايات توکل انبياء و اولياء الهی به عنوان الگويي بارز برای انسان ها معرفی شده است .
واژگان کليدی تحقيق : توکل ، وکيل ، متوکل ، اتّکا ، اعتماد ، اعتماد به نفس .


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.