سيري در سيره ي اخلاقي - عملي پيامبر اكرم(ص) در آيات و روايات

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
مدرسه علميه الزهراء المرضيه(س) اصفهان
پايان نامه سطح دو(كارشناسي)
موضوع:
سيري در سيره ي اخلاقي - عملي پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) در آيات و روايات

استاد راهنما: سركار خانم ديباج
تهيه و تنظيم:عزت صاربان
زمستان 1388

چکیده
کمال و در جست و جوی طریق آن است ؛ و در این مسیر افرادی را به عنوان الگو و قهرمان ، برای خود انتخاب می کند و سعی دارد از این رهگذر به کمال مطلوب خود برسد . چه بسا دچار اشتباه شده و مصادیق غیر واقعی را به جای مصادیق واقعی برمی گزیند . خداوند، به مقتضای خلقت حکیمانه ي خود ، به اين خواسته و نیاز پاسخ مثبت داده و در طول تاریخ ، برای بشریت پیامبران و رسولانی را به عنوان الگوی کامل فضائل و سجایای اخلاقی فرستاده است .
در راس این الگو ها ، انسان کامل و جامع یعنی رسول خدا ، حضرت محمد (ص) ، می باشد که قرآن کریم از او به عنوان اسوه ي حسنه یاد می کند « لَّقَد کانَ لَکُم فی رَسولٍ اللهِ اُسوةٌ حَسَنَة لِمَن کانَ یَرجوُا اللهَ وَ الیَومَ الاَ خِرَ وَ ذَکَرَ اللهَ کَثیراً ؛ مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا (ص) سرمشق نیکویی بوده برای آن ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدارا بسیار یاد می کنند .»
خدای سبحان ، در زیباترین سخن خود رسول الله را الگوی تمام نمای حق، معرفی می کند و سیمای ملکوتی او را به نمایش می گذارد و تمام انسان ها را به تماشای سیما و الگوگیری از سیره ي او فرا می خواند و این فراخوانی، ارج نهادن به ارزش های الهی و انسانی می باشد .
رعایت عدالت در حقوق همگان و حتی در نگاه کردن به حاضرین در مجلس هنگام سخن گفتن ، گرفتن حق مظلومین ، صبر و استقامت و تحمل مشکلات در عرصه های مختلف تبلیغی - مدیریتی، زهد و بی رغبتی به دنیا ، شجاعت در همه عرصه ها ، سخاوت و بخشندگی و مشورت با اطرافیان و ساده زیستی ومهربانی و شرح صدر و گذشت ، تواضع و فروتنی همه و همه نشان از رهبری الهی دارد که بهترین نمونه و سرمشق عملی زندگی ، برای مسلمانان جهان است که امیدواریم با به کار بستن آن امت خوبی برای آن حضرت باشیم .
واژگان کلیدی تحقیق :
سیر ، سیره ، اخلاق ، خاتم النبیین ، رسول ، زهد ، صبر ، شجاعت ، شرح صدر .

 

  • 2 stars
    mohammad
    نظر از: mohammad
    1391/11/11 @ 05:55:10 ب.ظ

    mohammad [بازدید کننده]

    لطفا مطالب بیشتری قرار دهید.

  • 3 stars
    mohammad
    نظر از: mohammad
    1391/11/11 @ 05:47:04 ب.ظ

    mohammad [بازدید کننده]

    مطالب کم است.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.