حقوق والدين در آيات و روايات

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران
حوزه علميه الزهراي المرضيه (ع)
شهر اصفهان
پايان‌نامه سطح دو (كارشناسي)

حقوق والدين در آيات و روايات

استاد راهنما
سركار خانم زهرا ملكوتي خواه
محقق
زهرا حافظ فرقان
بهار 1389

چكيده
يكي از حقوق واجب كه به عهدة انسان مي‌باشد، حقوق والدين است. والدين بزرگترين حق را دارند به طوري كه در چهار آية قرآن، بعد از دعوت به توحيد سفارش به احسان و نيكي به پدر و مادر شده است و در آيات متعدد ديگري هم اين احسان و سفارش تكرار شده، هدف از اين تحقيق بيان حقوق والدين درآيات و روايات است و از منابع تفسيري و روايي زيادي در جمع‌آوري مطالب استفاده شده. با توجه به تأكيد فراواني كه نسبت به اين امر واجب در آيات و روايات شده و كوتاهي در اين امور پيامدهايي براي فرزندان دارد كه موجب عذاب دنيا و آخرت مي‌شود پس به جاست كه اين حقوق را شناخته و در عمل به آنها تمام تلاش و كوشش به كار بسته شود. در اين تحقيق ماهيت حقوق والدين و آيات مختلفي كه در اين باره سخن گفته را در تفاسير مختلف بيان و بعد از آن اين حقوق و آثار رعايت آن در روايات بازگو شده است.
حقوق والدين يكي از مهمترين حقوقي است كه انسان موظف به انجام آن است و انجام ندادن آن يك سري پيامدهايي به همراه دارد كه قطعاً اين پيامدها آثار شومي است كه دامنگير انسان در دنيا و آخرت مي‌شود و در يك كلام سوء خاتمه شدن انسان را در بردارد.
كليدواژه‌ها: حق، والدين،‌ احسان، عاق


 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.