چرا اشک بر امام حسین علیه السلام؟فلسفه اشک
اگر قبول داريم كه حضرت سيدالشهداء (عليهالسلام) با شهادت خويش به مقام فنا -كه بالاترين مرحله سلوك است- رسيدهاند، ديگر اشك ريختن براى او چه معنا دارد؟
اين سخن از دو جهت ناصواب است: نخست آن كه حكمت گريه بر اباعبدالله (عليهالسلام) تنها به جهت قربانى شدن، مظلوميت و به اسارت درآمدن خانواده ايشان نبود ثانياً امامان (عليهمالسلام) پس از حضرت حسين (عليهالسلام)- كه در مقام حق اليقين بودند و هيچ غيبى از آنان مستور نبود- علاوه بر توصيه به گريه بر اباعبدالله (عليهالسلام) خود نيز بر اين واقعه مىگريستند و مجالس سوگوارى برپا داشته و به ديگران نيز توصيه مىكردند. آيا آنان از حكمتها و باطن ماجراى كربلا بىاطلاع بودند؟ به نظر مىرسد گريه بر اباعبدالله (عليهالسلام) حكمتهاى ديگرى نيز دارد، كه امامان (عليهمالسلام) اين گونه آن را به پيروان خود آموزش مىدادند.
به بيان ديگر، حماسه عاشورا، رخدادى دو پهلو است و اگر اين جريان را از يك سو بررسى كنيم، به اين نتيجه مىرسيم كه امام حسين (عليهالسلام) شهيد شد و فرزندانش كشته شده و اهل و عشيرهاش به اسارت درآمدند و يزيد بن معاويه پيروز و غالب گشت. اگر گريه بر اباعبدالله (عليهالسلام) از اين ديد تحليل شود، اين اشك و آه صرفاً بروز عاطفه انسانى است بر اين كه فردى مورد شكنجه بدنى و روحى قرار گرفت و به طرز ناگوارى به قتل رسيد.
از اين زاويه، گريه صرفاً درد دل و همدردى با صاحبان درد است. اين گريه با گريه بر كشته شدگان حلبچه يا هيروشيما تفاوتى ندارد، تنها تفاوت در شدّت درد و روش كشته شدن است.
امّا اگر واقعه عاشورا را از زوايه ديگرى بررسى كنيم، مىبينيم كه در آنجا پيروزى از آن امام حسين (عليهالسلام) است و اين يزيد و كارگزاران او هستند كه شكست خوردند. در واقع از اين نگاه، واقعه عاشورا پيروزى صفات حسنه در درجه اعلاى خود، بر صفات رذيله در درجه ادناى خود بود.
در اين صورت گريه با اين ديدگاه، ديگر گريه بر اساس عاطفه نخواهد بود و صرفاً تراژدى و همدردى و همسويى با صاحبان درد از روى احساسات نيست، تا بگوييم آن حضرت كه به مقام فنا نايل شد، ديگر گريه براى او چه حكمتى دارد؟
گذشته از اينكه امام حسين (عليهالسلام) به مقام بقا بعد از فنا و توحيد جامع كه اسم جامع الله است، رسيد. مقامى است كه تنها شايسته پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) و ديگر چهارده معصوم (عليهم السلام) است. از اين رو گريه براى امام حسين (عليهالسلام) تجلى محبت به صفات خدا و راهيابى به فضايل است. و بيزارى از رذايل و دشمنان خداست.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط صدرارحامی در 1391/09/28 ساعت 10:09:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |