به راستی که اخلاق زشت در قلب مزرعه همه گناهان است

پیوند: http://a-fateminiya.blogfa.com

از علماء بسیار عظیم الشان ودر عین حال مجهول القدر جهان اسلام علامه ملا مهدی نراقی و فرزندش علامه ملا احمد نراقی رضوان الله علیهما می باشند. علامه طباطبائی رضوان الله علیه می فرمود: این پدر و پسر کما حقه شناخته نشده اند. تالیفات این دو زرگوار ادق تالیفات شیعه است. در دقت نظر، کمتر از علماء به پای اینها می رسند .

حدود سی سال قبل جمله ای از مرحوم ملا مهدی نراقی در «جامع السعادات» دیدم، خیلی روی آن فکر کردم باور بفرمائید ایشان شیره تعالیم همه انبیاء را در این جمله آوره است!

می فرماید:ان الاخلاق المذمومة فی القلب هی مغارس المعاصی. فمن لم یطهر قلبه منها لم تتم له الطاعات الظاهره.

به راستی که اخلاق زشت در قلب، مزرعه همه گناهان می باشد. پس کسی که قلبش را از آنها پاک نکند، طاعات ظاهری او تمام و کمال نیست.

چقدر این مطلب بلند و بالاست. یعنی این اخلاق مذمومه و صفات زشت، که ما اینها را دست کم میگیریم، اینها هر کدام مزرعه معصیت است.

انسانی که باطن و دل و جانش آلوده به رذائل اخلاقی مانند بخل، حسد، غضب، جاه طلبی، برتری جوئی، تکبر، حب دنیا، محبت ریاست، از خود راضی بودن و امثال این است ، هر قدر هم که عبادت کند و مستحبات را به جای آورد، این طاعات و عبادات ظاهری بی محتوی برای او فایده چندانی نخواهد داشت و باعث عروج او و قرب به حضرت حق نخواهد شد مگر زمانی که درصدد تطهیر قلب و مجاهده در راه پاکیزگی از آنها باشد. خداوند وعده داده است هرکس جدا در صدد اصلاح باطن و تلاش در راه قرب او باشد، عنایت و مدد خود را به او می رساند.

بخشي از سخنان گرانبهاي  آيت الله فاطمي نيا

منبع: نکته ها از گفته ها/جلد اول

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.