تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

عنوان
راه های نفوذ و مقابله شیطان در انسان

استاد راهنما
سرکار خانم فاطمه روانبخش

استاد داور
جناب آقای محسن برقی کار

پژوهشگر
سمانه ساعدی

آبان 1392


چکیده
«شیطان» اسم جنس و نامی عام و فراگیر برای هر موجود شریر متمرّد وفریب کار است. به عبارت دیگر هر متمردی که از طاعت خدا دور باشد را «شیطان» گویند. مهمترین دشمن انسان که خداوند هم در قرآن از آن یاد کرده و امر به لعنت و دوری از او نموده، شیطان می باشد.
انسان فطرتاً شیفته ی کمال است و انحراف به وسیله ی این موجود متمرد بر وی تحمیل    می گردد ولی از آنجا که خداوند متعال خلقت بیهوده نداشته و بر تمامی مخلوقات او اهداف عالیه مترتب است، از یک سو به شیطان مهلت داد و از سوی دیگر با ارسال رسل و انسان ها را متوجه دشمن قسم خورده ی خود نموده و راه های مقابله با شیطان را از زبان پیامبران دینی برای مردم بیان نمود.
شیطان از هر راهی از جمله ایجاد نزاع و فساد انگیزی، خشم و غضب، دلبستگی به دنیا و … سعی در انحراف آدمی از مسیر خداگرایانه اش دارد ولی انسان می تواند با راهنمایی های کتاب خدا و سفیران وی به وسیله ی استعاذه، توسل به اهل بیت (علیهم السلام)، برنامه ریزی، نماز و … راه نفوذ شیطان را سد کرده و به کمالات متعالی خلقت خود برسد.
بعد از بررسی نقشی که شیطان در دشمنی با انسان دارد، این مسئله بدست می آید که براساس همین دشمنی، خداوند زمینه ی بسیار مهمی را برای پیشرفت انسان به سمت کمال قرار داده است و شناخت شیطان و راه های مقابله با وی براساس رهنمودهای قرآن می تواند راه گشای همه ی راه ها به سمت خداوند حکیم و مهربان گردد.

کلید واژه: شیطان، انسان، راه، مقابله، نفوذ

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.