تشابه ژنتیکی زوجین؛ اثبات یکی دیگر از معجزات علمی قرآن کریم

پیوند: http://www.iqna.ir/fa/News/1411624

محققان انستیتو علوم رفتاری دانشگاه کلاردو بولدر آمریکا طی مطالعه‌ای اثبات کرده‌اند افراد به طور ناخودآگاه همسرانی انتخاب می‌کنند که از لحاظ ژنتیکی شبیه آنها هستند؛ «وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا».

محققان انستیتو علوم رفتاری دانشگاه کلاردو بولدر آمریکا در مطالعه جدیدی، دی ‌ان ‌آ 825 زوج را که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، با افراد غریبه مورد مقایسه قرار دادند. بر اساس نتایج این تحقیق، تشابه ژنتیکی زوجین با یکدیگر بیش از افراد غریبه است.
بر اساس مقاله بن یامین دومنیگ و همکاران، چاپ شده در شماره اخیر مجله معتبر PNAS1، نتایج این پژوهش روی 1/7 میلیون چند شکلی تک نوکلئوتیدی (SNP) نشان می‌دهد که افراد به طور ناخودآگاه همسرانی انتخاب می‌کنند که از لحاظ ژنتیکی شبیه آنها هستند اما‌ هنوز مشخص نیست که این فرآیند چگونه انجام می‌شود، اما به نظر می‌رسد که ژن‌ها در انتخاب شریک زندگی دخالت دارند.

هر گاه به این آیه از قرآن کریم بر می خوردم «وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ2و از نشانه‌های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا به ایشان آرامش یابید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد در این عبرت‌هایی است برای مردمی که تفکر می‌کنند» برایم این سئوال مطرح می‌شد که چرا بر «من انفسکم» (از جنس خودتان) تاکید شده است.
مشابه این آیه «وَاللّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَکُم مِّنْ أَزْوَاجِکُم بَنِینَ وَحَفَدَةً3؛ خداوند از جنس خودتان، برای شما همسرانی قرار داد و از آن همسران فرزندانی و از آنان فرزندان، فرزندزادگانی» نیز نازل شده است. همچنین آیات 11 شورا، 189 اعراف و شش زمر با عباراتی مشابه بر این واقعیت تاکید کرده‌اند. تفاسیر و ترجمه‌های قرآن کریم در این موضوع فقط به هم شکل و از جنس خودتان اشاره کرده‌اند و البته قرآن کریم این امر را مایه مودت و رحمت میان زن و شوهر دانسته است.
جالب آنکه در فرهنگ فارسی نیز ضرب‌المثل هایی برای اشاره به این واقعیت داریم: «خدا عجیب در و تخته را با هم جور می‌کند» و یا «کبوتر با کبوتر، باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز».
می‌دانستیم که در انسان علاوه بر 45 کروموزوم غیر جنسی، مردان دارای کروموزوم‌های جنسی XY و زنان دارای XX هستند. کروموزوم Y که وجود آن برای تعیین صفات جنسی مردانه ضروری است دارای ژن‌های زیاد دیگری نیست و در زنان یک کروموزم X بصورت تصادفی غیر فعال می‌شود. در غیر این صورت، زنان با مردان در دستگاه‌ها و صفات، بسیار متفاوت می‌بودند.
اکنون پاسخ سئوال خود را در می‌یابم و به خاطر نزول قرآن کریم به عنوان معجزه رسول گرامی (ص)، بر آستان لطف الهی سر تعظیم فرود آورده و سجده شکر به جای می‌آورم. خواستم شما نیز در ایام مبعث رسول اکرم (ص) در این شادی با من شریک باشید.

منابع:
Genetic and educational assortative mating among US adults. Domingue BW, Fletcher J, Conley D, Boardman JD. Proc Natl Acad Sci U S A. 2014 May 19. Pii: 201321426.
قرآن کریم، سوره روم آیه 21
قرآن کریم، سوره نحل آیه 72

__________

یادداشت از: دکتر سیدمحمد اکرمی، دانشیار ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی تهران تشابه ژنتیکی زوجین؛ اثبات یکی دیگر از معجزات علمی قرآن کریم



هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.