نمونـه اى از احـاديث ائمه اطهار عليه السلام كه دلالت بر عدم نحوست ذاتى زمان مى كند


روايتى در تحف العقول آمده ، كه حسين بن مسعود گفت : روزى خـواسـتـم بـه حـضـور ابى الحسن امام هادى (عليه السلام) شرفياب شوم ، در آن روز هم انـگشتم به سنگ خورد ، و هم سواره اى به سرعت از من گذشت ، و به شانه ام زد و شانه ام صـدمه ديد ، و هم اين كه وقتى مى خواستم وارد شوم از بس شلوغ بود لباسم را پاره كـردنـد ، بـا خود گفتم : خدا مرا از شرت حفظ كند چه روز شومى هستى ، و چون شرفياب شـدم حـضـرت فـرمـود : اى حـسـن اين چه پندارى است ؟ تو همواره دور و بر ما هستى نبايد گناهت را گردن كسى كه بيگناه است بگذارى.

امـام بـا ايـن گفتار خود عقل مرا بيدار كرد ، و فهميدم كه خطا رفته ام ، عرضه داشتم : اى مـولاى مـن ، از خـدا برايم طلب مغفرت كن ، فرمود: اى حسن روزها چه گناهى دارند كه شما هـر وقـت بـه كـيـفر اعمالتان مى رسيد آن ناراحتى را به گردن روز گذاشته ، آن روز را روزى شـوم مـى خـوانـيـد ؟ عـرضـه داشتم : من به نوبه خود از اين گناه و خطا براى ابد اسـتـغـفـار مـى كـنـم ، و هـمـيـن تـوبـه مـن اسـت يـا بـن رسول اللّه.

امام (ع) فـرمـودند : خـدا شـمـا را از اين جهت عقاب مى كند كه ايام را به جرمى مذمت كنيد كه مرتكب نـشـده انـد ، اى حـسـن تـا حـالا متوجه اين معنا نشده اى كه اين خداى تعالى است كه ثواب و عـقـاب در دسـت او اسـت ، و اوست كه ثواب و عقاب بعضى از كارها را فورى و در همين دنيا داده ، و ثـواب و عـقاب بعضى ديگر را در آخرت مى دهد؟ عرضه داشتم : بله اى مولاى من ، فـرمـود : هـيـچ وقـت تـنـدروى نـكـنـيـد ، و بـراى ايـام هـيـچ دخـالتـى در حـكـم خداى تعالى قائل مشويد ، عرضه داشتم : چشم اى مولاى من.

و از روايات قبلى هم - كه نظايرى دارد - استفاده مى شود كه ملاك در نحوست ايام نحس صـرفـا تـفـال زدن خـود مردم است ، چون تفال و تطير اثرى نفسانى دارد و ايـن روايـات در مـقـام نـجـات دادن مـردم از شـر تـفال ( و نفوس ) است ، مى خواهد بفرمايد اگر قوت قلبت به اين حد هست كه اعتنايى به نـحـوسـت ايـام نكنى كه چه بهتر ، و اگر چنين قوت قلبى ندارى دست به دامن خدا شو ، و قرآنى بخوان و دعايى بكن.
به نقل از تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبایی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.