موضوع: "پایان نامه ها"

به وبلاگ الزهرا المرضيه (س) اصفهان خوش آمديد

 

عرض تبریک و تسلیت شهادت حاج قاسم سلیمانی و همراهان بزرگوارشان

ضایعه فقدان شهید والامقام سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همسر

گرامی و فرزندان مکرّم وهمه ملت شریف ایران تسلیت عرض

نموده و  از خداوند منّان برای آن فقیدسعید که در کنار شجاعت،

قلبی مهربان و به دور از کبر و ریا داشت و عشق به وطن در او

همراه با اعتقاد عمیق به اسلام، جلوه‌گری می‌کرد. بنده واقعی

خدا بود و عاشقانه به دیدار خدای خود شتافت.علّو درجات و برای

بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم.

برگزاری مراسم روضه در حوزه زهرای مرضیه سلام الله علیها

برگزاری مراسم روضه در حوزه زهرای مرضیه سلام الله علیها

  حوزه زهرای مرضیه به مناسبت دهه سوم ماه صفر اقدام به برگزاری 5 روز روضه نموده است در این مراسم خانم حقیقت پورمبلغ و مداح اهل بیت به ذکر مصائب اهل بیت وقرائت  زیارت عاشورا پرداختند.

ادامه »

تصویر

تصویر

برگزاری کارگاهی با موضوع مهارت در ارتباطات کلامی در مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیه

برگزاری کارگاهی با موضوع مهارت در ارتباطات کلامی در مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیه

حوزه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیها اقدام به برگزاری  اولین جلسه کارگاهی با موضوع مهارت در ارتباطات کلامی با حضور سرکار خانم حوا بهرامی استاد ومشاور حوزه علمیه در تاریخ98/02/04 نمود

در این جلسه استاد در مورد ارتباط موثر و آسیب شناسی ارتباطی صحبت کرد.

ارتباط فرایندی است که پیام از فرستنده به گیرنده ارسال می شود. در  ارتباط موثر پیام به صورت کاملا شفاف واضح و روشن انتقال پیدا می کند و هیچ پیش قضاوتی  در آن نیست،

براین انتقال پیام آسیبهایی وارد است که باعث مختل شدن و یا گمرنگ شدن ارتباط می شود از جمله:

1-پیش زمینه ها که در اثر یادگیری برای انسان حاصل می شود البته پیش زمینه متفاوت باعث ارتباط متفاوت است.

2-جنسیت باعث اختلاف در نحوه ارتباط می شود شامل :

الف)مردان در ارتباط دنبال نتیجه هستند وزنان دنبال حرف زدن . در نتیجه میانگین صحبت خانمها 5000 کلمه و آقایان 2000 کلمه در روز  می باشد.

ب)مردها احساسات منفی را بیان نمی کنند چون احساس ضعف می کنند ولی زنها به صورت کامل احساس منفی را بیان می کنند.

ج)هنگام بروز مشکل مردها سریعا در پی حل آن هستند وزنها در پی صحبت در مورد آن می باشند.

د)خانمها مردی را خوب می دانند که احساسات خود را در بیان مطرح کند . ولی مردها عشق را در عمل ورفتار نشان می دهند.

ودر نهایت مردها دنبال قدرت وبرتری هستند و زنها دنبال صمبمبت ودوستی

3-وضعیت خلقی وهیجانی : در این وضعیت به دلیل شرایط روحی حساسیت انسان بالا می رود  این شرایط برای خانمها وآقایان متفاوت است.

در خانمها عذر شرعی ،اختلاف با خانواده همسر، شیردهی اولیه ، بادراری و…….باعث وضعیت هیجانی است ودر آقایان مشکلات اقتصادی ، بدهکاری ، ناکامی جنسی و…… باعث ناکامی جنسی می شود.

4-باورها وانتظارات از طرف مقابل: باورها باعث انتظار می شود وانتظار باعث برداشت نادرست و در نتیجه اختلاف ودعوا می شود مثلا باور اینکه مادر شوهرها بدجنس هستند.

همه این موارد می تواند باعث اختلال در ارتباط گردد وارتباط موثر را تبدیل به ارتباط اجتنابی ویا ارتباط ستیزه جویانه کند.

قرار بر این شد در جلسه بعد نحوه صحیح برقراری ارتباط بیان گردد.

این جلسه مورد استقبال مستمعین قرار گرفت.

برگزاری جشن میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام و جشن نیمه شعبان

برگزاری جشن میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام و جشن نیمه شعبان

جشن میلاد امام زمان و حضرت علی اکبر (ع) با مدیحه سرائی سرکار خانم لیلا ملکی مبلغ و دانش آموخته حوزه، با حضور کادر، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهراء المرضیه اصفهان در تاریخ 28 فروردین 98 برگزار شد.

در این مراسم که با ذکر مناقب اهل بیت علیهم السلام آغاز شد، با سخنرانی سرکار خانم صدر ارحامی مدیریت محترم حوزه ادامه یافت و با اهدا جوایز و پذیرائی پایان یافت.

سرکار خانم صدر ارحامی با اشاره به اهمیت ادب در دین مبین اسلام و تبیین مصادیق رعایت ادب با طلاب گفتگویی صمیمانه داشت وی همچنین به حفظ حجاب و داشتن پوشش مناسب و در شأن طلاب اشاره کرد و افزود طلاب به عنوان سربازان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خود را بایستی همواره درمرعا و منظر امام عصرحس کنند و لذا هر عمل و رفتاری که شاید برای انسانهای معمولی جامعه، هیچ زشتی یا عیبی نداشته باشد؛ برای طلاب شاید مناسب نباشد ولذا به شئونات سربازی امام عصر پایبند باشند.

در پایان نیز مدیریت محترم مدرسه به 5 نفر از طلاب، کتابهای تازه نشر یافته ی «می خواهم بدانم» و «اسوه های اخلاق» را اهدا نمودند.

ادامه »

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع "اسباب بزرگی انسان "

نشست اخلاقی با موضوع « اسباب بزرگی انسان » و با سخنرانی «حاج آقا مرتضوی پناه » استاد و مبلغ حوزه، با حضور کادر، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه خواهران زهراء مرضیه اصفهان برگزار شد.

در این جلسه استاد با اشاره به روایت

أَرْبَعُ خِصَالٍ يَسُودُ بِهَا اَلْمَرْءُ اَلْعِفَّةُ وَ اَلْأَدَبُ وَ اَلْجُودُ وَ اَلْعَقْلُ از امام صادق علیه السلام

بیان کرد اولین ابزار سعادت، عقل است از مواردی که باعث کمال عقل می شودنیکی به والدین است .در خواست عقل در همه زمانها به خصوص قنوت نماز شب است اللهم ارزقنی عقلاکاملا

کمال عقل سه میوه دارد:

1) اطاعت بیشتر از خدا     2) حلم وبردباری         3)حیا وعفت

دومین اسباب سیادت ادب است .

به دو وسیله می توان در محضر خداوند ادب به دست آورد:

1) سجده های طولانی 2) قطع امید از دیگران ، باید توجه داشت توجه به اسباب باعث دوری از مسبب الاسباب نشود.

استاد اخلاق بیان کردند سومین عامل بزرگی دست دهنده وبخشش است ایشان افزودندخداوند شرایط خوب مالی را در دست دهنده گذاشته وفقر رادر بخل قرار داده است.ایشان در پایان فرمودند آخرین عامل سعادت عفت وپاکدامنی است

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع اخلاق الهی و با سخنرانی حاج آقا مرتضوی پناه استاد اخلاق

نشست اخلاقی با موضوع «اخلاق الهی» و با سخنرانی « حاج آقا مرتضوی پناه  » استاد و مبلغ حوزه، با حضور کادر، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه خواهران زهرای مرضیه اصفهان برگزار شد.

استاد در ابتدا با اشاره به روایت پیامبر عظیم الشأن  که فرمودند: تخلقوا باخلاق الله به خلق خداوند متخلق باشید؛ بیان داشت که صفات هزارگانه خداوند در دعای جوشن کبیر آمده است و با مطالعه دقیق و درست این دعا می توان به شناخت اخلاق خدا دست یافت.

وی با اشاره به اینکه خداوند محسن است، بیان کرد که یکی از صفاتی که انسان را خدائی می کند صفت احسان است. همچنین خداوند اظهر الجمیل است یعنی خوبی ها بندگان را می پراکند  بایستی با بازگویی خوبیهای بندگانش به این صفت خدائی خود را بیارائیم. صفت مهم دیگری که در جامعه ی کنونی بسیار کمرنگ شده، حیاست که باریتعالی واجد این صفت است. وی در تأئید این مطلب با اشاره به روایتی بیان کردکه خداوند حیا می کند ،شخصی که برروی کفنش دعای جوشن کبیررا نوشته است، عذاب کند.

وی افزود که تمام صفات باریتعالی قابل کسب برای انسانهاست به غیر از دوصفت که فقط مخصوص ذات اقدس الهی است: 1- منت گذاشتن 2- تکبر

استاد به طلاب توصیه کردند که به واسطه پذیرفتن ولایت امیر المؤمنین و قرار گرفتن در مسیرکسب بهترین علوم که علم محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است؛ خداوند را شاکرباشند چرا که بهترین علوم طبق روایات علم الادیان و علم الابدان است.

این استاد اخلاق در پایان با اشاره به صحبت جناب لقمان فرمودند: در زندگی دو چیز را فراموش کن:1- خوبی که به دیگران می کنی 2- بدی که دیگران به تو می کنند.

و دو چیز را فراموش نکن: 1- خدا 2- مرگ

 

برگزاری نشست اخلاقی

گزارش جلسه دفاعیه خانم ندا حیاتی از زهرای مرضیه سلام الله علیها

گزارش جلسه دفاعیه خانم ندا حیاتی از زهرای مرضیه سلام الله علیها

جلسه دفاعیه سرکار خانم ندا حیاتی با عنوان «تبیین تناسخ و رجعت از نگاه علامه طباطبایی» در تاریخ 17/10/96 ، با حضور مدیر محترم، خانم صدر ارحامی و جمعی از طلاب، در مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه(سلام الله علیها) برگزار شد. این جلسه که به راهنمایی خانم زهرا آبیار و داوری حجت الاسلام و المسلمین جناب استاد نقیه برگزار شد، پژوهشگر ارجمند به مدت بیست دقیقه به تبیین موضوع خود پرداختند.

 خانم حیاتی در این جلسه ابتدا به ضرورت و اهمیت مسأله مورد تحقیق خود پرداخته، بیان کردند که: تناسخ و رجعت از جمله واژگان متداول در زبان مفسران، متکلمان و فلاسفه اسلامی است. این دو موضوع از جمله مباحث کم و بیش جنجالی در حوزه باور‌های دینی است. اولی آموزه ای مطرح در شمار زیادی از ادیان و مکتب های فلسفی و عرفانی جهان است و دومی نیز در برخی از ادیان و مذاهب جایگاه مهمی دارد؛ اما این دو، از جهاتی با هم شبیه هستند به گونه‌ای که برخی این دو را از یک جوهر می‌دانند و برخی نیز رجعت را انکار کرده، به تناسخ اعتقاد دارند. نظر به اهمیت این مسأله، در این پژوهش تلاش شده است تا به تبیین رجعت و تناسخ از نگاه مفسری بزرگ چون علامه طباطبایی، پرداخته شود.

ایشان پس از بیان اجمالی از تحقیق پایانی خود به مهمترین دستاوردهای پژوهش خود اشاره کردند: مطابق نتایج به دست آمده، می‌توان چنین گفت که از یک سو، بر اثبات رجعت ادله نقلی و عقلی وجود دارد. قرآن کریم در مواردی چند، با ذکر سرگذشت کسانی که پس از مرگ، به حیات بازگشته‌اند، بر وقوع رجعت صحه گذاشته است. ادله عقلی مانند عدم امتناع ذاتی و وقوعی رجعت، اطلاق قدرت الهی، فقدان دلیل بر انکار رجعت، نیز از سوی معتقدان به رجعت اقامه شده است که در سخنان علامه نیز همین امر یافت می‌شود.

علاوه بر این، از سویی دیگر، تناسخ با وجود رویکردهای مختلف در مورد امکان یا استحاله آن، با ادله عقلی چون نیاز دائمی روح به بدن، عدم امکان تعلق روح به بدن پس از مرگ و امکان تعلق دو نفس به یک بدن، رد شده است. ادله نقلی نیز این امر را تأیید می‌کند. با توجه به این ادله، رجعت امری پذیرفتنی و تناسخ ابطال می‌گردد. سرانجام این‌که، اگر چه در ظاهر همانندی‌هایی میان این دو وجود دارد؛ اما از نظر ماهوی، سنخیتی در کار نیست. جوهری‌ترین مؤلفه رجعت، بازگشت به زندگی این جهانی بدون تبدیل هویت شخصی است؛ در حالی که در تناسخ، تبدیل شخصیت و هویت فرد در زندگی‌های مکرر اتفاق می‌افتد.

در پایان این جلسه، جناب استاد نقیه ضمن تشکر از پژوهشگر طلبه و بیان نقاط قوت تحقیق وی چون، انتخاب موضوع فلسفی –کلامی و تتبع در آثار علامه طباطبایی، برخی از نکات قابل تأمل برای بهتر شدن این تحقیق را عنوان نمودند. سرانجام این جلسه با اعطای نمره عالی 19.5به خانم حیاتی پایان یافت.

ادامه »

sgh

sgh

دعای روز 25 ماه مبارک رمضان

دعای روز 25 ماه مبارک رمضان

سلام علیکم صبح زیباتون بخیر و شادی

التماس دعا

تغذیه مناسب

شیر برای استحکام استخوانها مفید است

تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها) شهرستان اصفهان

عنوان

 بررسی اقوال مفسرین در مورد آیه«لا اِکراهَ فِی الدِّین» و تأثیر آن در آزادی عقیده و بیان

 استاد راهنما

سرکار خانم سفیدابیان

 استاد داور

جناب آقای محسن برقی کار

 پژوهشگر

وجیهه اورک شیرانی

 تابستان 1395

 

چکیده

بحث آزادی عقیده و بیان در مذهب یکی از مباحث مهم حقوق بشر است که در اعلامیه جهان حقوق بشر به صراحت مطرح شده و در اندیشه های اسلامی نیز با توجه به اهمیت تکریم انسان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله آیاتی که با پژوهش پیرامون آن می توان به بسیاری از ابهام های اجرای احکام اسلامی و انواع آزادی عقیده و بیان پاسخ داد، آیه «لا اکراه فی الدین» است. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال آن است که ضمن بررسی اقوال برخی از مفسرین در مورد آیه، ابتدا به مفهوم شناسی واژه های آیه پرداخته و سپس به بیان تأثیر آن در آزادی عقیده و بیان بپردازد. همچنین در این تحقیق سعی شده به شبهاتی که در زمینه تعارض میان آیه مزبور و حکم ارتداد، امر به معروف و نهی از منکر و جهاد مطرح می شود، پاسخ داده شود. به دنبال اثبات عقیده و بیان در اسلام این نتیجه به دست می آید که دین یک باور قلبی است که با اکراه حاصل نمی شود و تنها با برهان شکل می گیرد. از طرفی آیه مزبور و آزادی عقیده و بیانی که در آن مطرح شده هیچ منافاتی با حکم اعدام در ارتداد، امر به معروف و نهی از منکر و جهاد ابتدایی ندارد. چرا که اعدام مرتد در صورتی است که تبلیغ و توطئه علیه نظام اسلامی داشته باشد و از طرفی جهاد ابتدایی به ملاک زور مداری نیست؛ بلکه به ملاک حق مداری است. همچنین امر به معروف و نهی از منکر  نیز کاملاً هماهنگ با آزادی عقیده و بیان است؛ چرا که فرد آمر یا ناهی به قوانین اسلام متعهد است و تعهد متقابل افراد با حریّت آن ها هیچ منافاتی ندارد.

 

واژگان کلیدی: اکراه، دین، آزادی، عقیده، بیان، آزادی عقیده،آزادی بیان

تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها) اصفهان

عنوان

 غنی سازی اوقات فراغت و نقش آن در پیشگیری از آسیب های اینترنتی

  استاد راهنما

سرکار خانم زهرا لطفی

 استاد داور

جناب آقای محسن برقی کار

 پژوهشگر

سهیلا بیگ محمدی

 تابستان1395

 

چکیده

اوقات فراغت از جمله مسائل مهم و اثرگذار در همه­ی دورانهای بشری بوده به طوری که چگونگی گذراندن آن در شکل گیری و تداوم شخصیت افراد نقش مهمی دارد. در عصر حاضر که عصر رسانه­های نوین خوانده می­شود، غنی سازی اوقات فراغت با رسانه­ی مدرنی همچون اینترنت گره خورده است. با فراگیر شدن ارتباطات اینترنتی و ورود آن در خانواده­ها، شیوه گذراندن فراغت، مغایر با گذشته شده زیرا اینترنت در بخش­های مختلف زندگی انسان رسوخ کرده است، خصوصاً در زمان فراغت، که بیشترین ساعات آن را به خود اختصاص داده می­دهد. بنابراین با توجه به خاصیت اعتیاد گونه اینترنت، ضرورت دارد راهکارهای مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت ارائه گردد تا بتوان از آسیب­های جدی و در برخی موارد جبران ناپذیر اینترنت جلوگیری کرد. از جمله راههای غنی سازی اوقات فراغت کسب معرفت و آگاهی، همراهی اوقات فراغت با کار، تشویق به مطالعه، ترویج عضویت در گروه های ارزشی و مذهبی، فرهنگ سازی و غیره می باشد.

 یافته­های تحقیق حاضر نشان می­دهد علاوه بر اینکه اینترنت و شبکه­های اینترنتی اثرات مطلوب و کارکردهای مفید هم دارند، اما به علت تعریف نشدن خط قرمزها، میزان آسیب­پذیری از این فضاها خصوصاً طی زمان فراغت، بیشتر ارتباط مثبت آن خود نمایی می­کند. بنابراین  باتوجه به برنامه ریزی و هدفمند کردن اوقات فراغت و آگاهی از معضلات اینترنت و غیره، برای افزایش بهره­وری و غنی کردن اوقات فراغت، برای رهایی از روزمرگی و یکنواختی لازم بوده و اینترنت در صورت استفاده هدفمند می­تواند بخشی از زمان فراغت را به خود اختصاص دهد.

کلید واژگان: اوقات فراغت، اینترنت، غنی سازی

 

تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

 مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها) اصفهان

عنوان

تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)

 استاد راهنما

سرکار خانم رضیه احمدی

 استاد داور

جناب آقای محمد رضا کاظمی جروکانی

 پژوهشگر

الهه سلیمانی نوکابادی

 تابستان 1395

 

 

چکیده

 تمدن عبارت است از نظم اجتماعی که در نتیجه ی وجود آن خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود و جریان پیدا می کند و موجب رشد و پیشرفت همه جانبه می گردد . تمدن از دیدگاه امام خمینی شامل تعالی در اعتقادات , قوانین و رشد اقتصادی , سیاسی , اجتماعی و فرهنگی می باشد و در صورتی که بر اساس مبانی دینی شکل گرفته باشد می تواند مفید و سازنده باشد. تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی تمدن اصیل و پویایی است که منبعث از متن اسلام ناب باشد و محور و ستون فقرات آن بر جهت دهی توحیدی و معنوی تجلیات مادی است که هدفی جز سعادت حقیقی بشریت ندارد. محورهای اصلی محقق در این تحقیق بیان چگونگی شکل گیری و گسترش تمدن اسلامی، چیستی شاخصه های تمدن اسلامی و عوامل انحطاط آن از دیدگاه امام خمینی (ره) است.

امام خمینی در یک اظهار نظر کلی تمدن اسلامی را به سه دوره گذشته , حال و آینده تقسیم می کند و تمدنی که در سده های اولیه ی حیات اسلام جریان داشت را به عنوان الگوی مطلوبی می نگرد و مهم ترین عامل شکل گیری تمدن اسلامی را وجود فرهنگ قرآنی و تعالیم اسلامی دانسته که شاخصه های آن عبارتند از قانون , آزادی , احزاب , استقلال و معنویت که در صورتی می تواند ثبات کشور را حفظ کند که از چهار چوب اسلام و قوانین آن خارج نشود و مهم ترین عامل انحطاط تمدن اسلامی را روی گردانی از قرآن و قوانین آن و دسیسه ی استعمارگران جهت تجزیه اسلامی می داند.

از دیدگاه امام خمینی تمدن غرب تنها در بعد مادی پیشرفت کرده و فقر تعالی معنوی دارد و تمدن شاهنشاهی موجب عقب ماندگی ملت ایران شد ولی تمدن اسلامی با نوع نگرش خاص خود به انسان و دین مداری تمدنی مفید و مؤثر می باشد که توانست بر سایر تمدن ها پیشی بگیرد . بنابراین برترین نوع تمدن , تمدن اسلامی است .

 

كليد واژه­ ها: تمدن، تمدن اسلامی، امام خمینی

تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

موضوع

رهاوردهای جنگ های صلیبی بر جهان اسلام

 استاد راهنما

سرکارخانم زهرا طالبی

 استاد داور

جناب آقای محمدرضا کاظمی

 پژوهشگر

 سمیه سالمی فر

 مرداد 1395

 

چکیده

این تحقیق در نظر دارد عنوان «رهاوردهای جنگهای صلیبی بر جهان اسلام» را با تکیه برمنابع مکتوب و پژوهش های نوین،به روش تاریخی مطالعه کند.یکی از رخداد های مهم تاریخ جهان، جنگهای صلیبی است.این جنگها حدود دویست سال میان مسیحیان اروپایی و مسلمانان بطول انجامید، که از فصول مهم تاریخ اسلام است.جنگ، آثار منفی ای برهرجامعه و ملت بر جای می گذارد، ولی در کنار این آثار های منفی،می توان از جنبه های دیگر نیز جنگ را بررسی کرد، یعنی جنبه ای که موارد عبرت و تجربه گیری را نشان می دهد.از این رو ضرورت ایجاب می کندکه درکنار بررسی و بیان نتایج منفی جنگهای صلیبی،نکات مهم تجربی و آموزنده نیز گوشزد شود و مخاطبین را با آن آشنا کرده و در راه پیشرفت کشورهای اسلامی تلاشی مضاعف انجام داد.هدف ازاین پژوهش پاسخ به اين سوال است كه جنگهای صلیبی چه دستاوردهایی برای جهان اسلام داشته است؟ از نتایج های این تحقیق می توان به این مورد اشاره کرد که با پایان یافتن جنگهای صلیبی، دنیای غرب موج جدیدی از حملات خود را علیه جهان اسلام آغاز کرده که از آن می توان به عنوان جنگ نرم صلیبی یاد کرد. از دیگر نتایج تحقیق می توان به  حفظ اتحاد اسلامی بین مسلمین و آشنا شدن اروپاییان با فرهنگ و تمدن اسلامی اشاره کرد.

کلیدواژگان: رهاورد، جنگ های صلیبی، اسلام، مسیحیت.

                                              

 

سال نو مبارک

سال 1395 بر همه ایرانیانمبارک باد

تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

دفاع شده در تاریخ 94/12/15

موضوع:
واکنش رفتاری انسان در برابر سختی¬ها و نعمت ها از منظر آیات و روایات

استاد راهنما :
سرکار خانم زهرا لطفی

استاد داور :
جناب آقای سید روح الله موسوی زاده

محقق:
شهین کاظمی

زمستان 1394

چکیده
انسان به خاطر ساحت دوبعدی بودنش در برابر سرنوشت و حوادث عکس العمل¬هایی از خود نشان داده و نسبت به آنها حساس بوده است. انسان هنگامی که مشکلاتی برای او پیش می آید از خود سلب مسئولیت می کند و به دیگری نسبت می دهد؛ و اگر واقعه¬ای خوب اتفاق افتد به خود نسبت می دهد، این نشان می دهد که وی در برابر حوادث واکنش متناسب به آن را نداشته است.
گرچه در ظاهر سختی¬ها، تلخ و ناگوار و لذات،گوارا و پسندیده اند، ولی در واقع قضیه کاملاً بر عکس می باشد که پیروی از لذتها و هوسها، انحطاط را به دنبال دارد و درون مصائب، سعادت نهفته است، بین تحمل و رنج و میل به سعادت تلازم قطعی وجود دارد و رابطه ای علی و معلولی است. باید گفت که ناکامیها، با زندگی انسان، از آغاز عجین بوده و طبق سنت حکیمانه¬ای مقدر شده است و دنیا پیوسته فراز و نشیب دارد و انسان را برای تحمل شدائد، شجاع و در برابر حوادث سخت، صبور و مقاوم می سازد و به او آرامش خاطر می دهد و از بی تابی ها و جزع مانع می گردد. بنابراین در مضامین انسان شناختی در منابع قرآنی و روایی می توان جایگزین های مناسب برای واکنشهای رفتاری افراطی در برابر نعمتها وسختی ها پیدا کرد، لذا در این تحقیق به برخی اشاره می شود.

واژگان کلیدی: نعمت، سختی، واکنش، واکنش مثبت، واکنش منفی

تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

دفاع شده در تاریخ 94/10/27

عنوان:
نقش سنت های الهی در تربیت انسان

استاد راهنما:
سرکار خانم پروین اختریان

استاد داور:
جناب آقای محسن برقی کار

محقق:
مهدا علیرضایی

پاییز 1394

چکیده
منظور از سنت های الهی این است که پدیده های عالم محکوم یک سلسله قوانین ثابت و تغییر ناپذیر است که بوسیله قانونگذار حقیقی در جریان می باشد. یعنی مجرای تحقق اراده الهی بر کل هستی، همین قوانین و سنت های ثابت است که در تمام هستی برقرارند ولی نقش و تأثیر این سنت ها در تربیت انسان از سؤالاتی است که ذهن محققین را به خود مشغول داشته است. از آنجایی که انسان در طول حیات خود در سایه اقتدار خداوند متعال زندگی می کند و در جهت رسیدن به معبود و کمال خویش در حرکت می باشد، شناختن این سنت ها ضروری می باشد. با شناخت این سنن و قوانین است که انسان می تواند راه صلاح را از فساد تشخیص دهد و به هدف والای خود که همان آرمان های معنوی و کمال نهایی اش است، نایل آید.
یافته های تحقیق نشان می دهد که خداوند دارای سنن و قوانین مشخص و معینی است که تغییرناپذیر بوده و بر همه مکان ها و امت ها و زمان ها صدق می کند و تربیت پذیری انسان در طول حیات خویش در گرو شناخت این سنت ها است، و در قرآن که کتاب هدايت و برنامه زندگي انسان ها و در بردارنده علوم و معارف گوناگون است ذکر شده، تا انسان ها را به سر منزل کمال برساند. يکي از ابعاد علمي قرآن، قوانيـن تاريخ و سنت هايي اجتماعي است، که با سرنوشت انسان ها ارتباط تنگاتنگ دارد. شناخت اين قوانين و سنت ها و عبرت گيري از آن ها در مسيرزندگي فردي و اجتماعي، زمينه ساز سعادت دنيا و آخرت است.انسان با شناخت بهتر این سنت ها و واکنش صحیح در مقابل آنها ، راه صلاح و سعادت را از راه فاسد و شقاوت تشخیص داده و خود را برای خداوند متعال تربیت نموده و به هدف والای خود که همان کمال معنوی است خواهد رسید.

کلیدواژه: سنت، سنت های الهی، سنت مطلق، سنت مقید، تربیت

جشن میلاد حضرت زهرا (س)

در روز 94/1/20 در مدرسه علمیه زهرای مرضیه سلام الله علیها جشن باشکوهی ویژه ولادت با سعادت سلاله پاک نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) برگزار گردید

داستان هايي از اخلاص مخلصين(5)


يكي از مسائل با اهميت براي طلاب علوم ديني تحصيل اخلاص و پاك سازي و تصفيه ي نيت است. طلبه بايد فقط براي خداوند سبحان گام بردارد و هرگز هدفش رسيدن به مقاصد آلوده ي دنيوي نباشد و از ابتدا فكر مسند يابي، جاه طلبي، نام جويي، رسيدن به مرجعيت، امامت جمعه و جماعت، نمايندگي مجلس، كسب مقامي در جامعه، شهرت، جلب نظر مردم و احترام آنان را از سر خويش بيرون كند و الا نه تنها علمش به حال او سودي نخواهد داشت بلكه با اندوختن بيشتر اصطلاحات و علوم به جهنم نزديك تر مي شود و اسباب بدبختي خود - و در بيشتر اوقات - بدبختي مردم را فراهم مي كند. ضرر عالمان غير مخلص و ضربه هايي كه به پيكر دين فرود آورده اند كم نيست.
تحصيل اخلاص بسي دشوار است و به سادگي نمي توان به آن دست يافت و نيازمند مبارزه ي طولاني و مداوم با نفس، و استقامت است.

محدث قمي
هنگامي كه محدث قمي رحمه الله در مشهد اقامت داشت، ماه رمضاني در مسجد گوهرشاد منبر مي رفت. مرحوم آخوند مولي عباس تربتي-كه از علماي ابرار و روحانيون پارسا بود- از تربت حيدريه، محل اقامت خود، به مشهد آمده بود تا در ماه مبارك رمضان از منبر حاج شيخ عباس قمي استفاده كند. مولي عباس تربتي با محدث قمي سابقه ي دوستي داشت و اين دو با همديگر صميمي بودند. روزي محدث قمي از بالاي منبر چشمش به مولي عباس مي افتد كه در گوشه اي از مجلس پر جمعيت وي نشسته و به سخنان وي گوش مي دهد. همان وقت مي گويد: « اي مردم، آقاي حاج آخوند تشريف دارند از ايشان استفاده كنيد» و - با آن كثرت جمعيت كه براي او آمده بودند و مهياي استماع از وي بودند - از منبر به زير مي آيد و از آخوند مي خواهد كه تا آخر ماه رمضان به جاي ايشان در حضور آن جمعيت منبر برود و در آن ماه ديگر خود منبر نرفت. (22)
محدث قمي براي فرزند بزرگش نقل كرده است كه وقتي كتاب منازل الآخرة را تأليف و چاپ كردم و به قم رسيد، به دست شيخ عبدالرزاق مسئله گو- كه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه عليها السلام مسئله مي گفت- افتاد. پدرم كربلايي محمدرضا از علاقه مندان شيخ عبدالرزاق بود و هر روز در مجلس او حاضر مي شد. شيخ عبدالرزاق پس از آن روزها منازل الآخره را براي مستمعين مي خواند. روزي پدرم به خانه آمد و گفت: « شيخ عباس، كاش مثل اين مسئله گو مي شدي و مي توانستي منبر بروي و اين كتاب را كه امروز براي ما خواند بخواني!» چند بار خواستم بگويم آن كتاب از تأليفات من است، اما هر بار خودداري كردم و چيزي نگفتم. فقط عرض كردم: دعا بفرماييد خداوند توفيقي مرحمت فرمايد. (23)

پرهيز از مرجعيت
از امام صادق عليه السلام نقل كرده اند:
مَن دَعا الناسَ اِلي نَنفسِهِ و فيهم مَن هو أعلم منه فهو مُبتدعٌ ضالٌ: (24)
كسي كه مردم را به سوي خودش دعوت كند، با اين كه در بين آنان داناتر از او هست، او بدعت گذار و گمراه است.
در سرگذشت سيدبن طاووس آمده است كه او با اين كه شايسته مقام افتا و مرجعيت بود، فتوا صادر نكرد و متصدي مرجعيت نشد.
هم چنين هنگامي كه شاگردان بزرگ شيخ انصاري، پس از درگذشت شيخ، با اصرار فراوان ميرزاي بزرگ شيرازي را وادار به قبول اين مسئوليت كردند، قطرات سرشك برگونه و ريش مباركش جاري شد و سپس سوگند ياد كرد كه « هرگز به ذهنم خطور نكرده بود كه روزي اين مسئوليت عظيم بر دوشم مي آيد. »(25)

پی نوشتها:

22. حاج شيخ عباس قمي مرد تقوا و فضيلت، ص 28-29.
23. همان، ص 48-49.
24. سفينة البحار، ج2، ص 220.
25. هدية الرازي، ص 40-41.

توصيه هاي اخلاقي در بيانات مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)(4)

علامت بد
نمي دانم روايت از معصوم عليه السلام است يا عبارتي از غير معصوم ، هر چه هت ، عبارت حكمت آميزي است . مي گويد :” انا من اسلب الدعا اخوف من اسلب الاجابه” از اين كه دعا از من گرفته شود ، بيشتر مي ترسم تا اين كه اجابت از من گرفته شود. اگر ديديم در وقت دعا ، در وقت تضرع و در وقت توج و تقرب هيچ نشاط و حوصله نداريم ، علامت خوبي نيست . البته درستش هم مي شود كرد. انسان مي تواند با توجه ، با التماس و با خواستن ، حال دعا را به طور جدي از خدا بگيرد.( خطبه نماز جمعه 28/11/1373)

توصيه هاي اخلاقي در بيانات مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)(3)

منتظر حقيقي
بزرگترين وظيفه منتظران امام زمان اين است كه از لحاظ معنوي و اخلاقي و عملي و پيوندهاي ديني و اعتقادي و عاطفي با مومنين و هم چنين براي نجه در افكندن با زئر گويان خود را آماده كنند . كياني كه دوران دفاع مقدس سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت مي كردند ، منتظران حقيقي بودند. كسي كه وقتي كشور اسلامي مورد تهديد دشمن است ، آماده دفاع از ارزش ها و ميهن اسلامي و پرچم برا فراشته اسلام است . مي تواند ادعا كند كه اگر امام زمان بيايد ، پشت سر آن حضرت در ميدانها ي خطر قدم خواهد گذاشت . اما كساني كه در مقابل خطر ، انحراف و چرب و شيرين دنيا خود را مي بازند و زانوانشان سست مي شود ، كساني كه براي مطامع شخصي خود حاضر نيستند حركتي كه مطامع آن ها را به خطر مي اندازد ، انجام دهند، اين ها چطور مي توانند منتظر امام زمان به حساب آيند ؟ كسي كه در انتظار آن مصلح بزرگ ات ، بايد در خود زمينه هاي صلاح را اماده سازد و كاري كند كه بتواند براي تحقق صلاح بايستد.( در ديدار با مردم در مصلاي تهران 30/7/1381)

توصيه هاي اخلاقي در بيانات مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)(2)

با لا ترين خطر
اگر بخواهيم استغفار - اين نعمت الهي - را به دست بياوريم ، دو خصلت ر ا بايد از خودمان دور كنيم . يكي غفلت و ديگري غرور . غفلت يعني انسان به كلي متوجه و متنبه نباشد كه گناهي از او سر مي زند . مثل بعضي از مردم ،بعضي از اين افراد غافل ، اصلا به ثواب در غفلتند و اصلا ملتفت نيستند كه چه كار مي كنند . اگر اين را در زندگي روزمره خودمان قدري ريز كنيم ، خواهيم ديد كه بعضي از حالات زندگي ما شبيه خالات غافلان است. ففلت ، دشمني بسيار عجيب و خطر بزرگي است . شايد واقعا براي انسان هيچ خطري بالاتر و هيچ دشمني بزرگ تر از غفلت نباشد . در اصطلاحات قرآني ، ان چيزي كه نقطه مقابل اين غفلت است، تقوا است . تقوا ، يعني به هوش بودن و دائم مراقب خود بودن. (خطبه هاي نماز جمعه تهران 28/10/1375)

لوازم التحریر غربی و دانش آموزان شرقی!

چند سالی است با شکل گیری و تولد برخی شخصیت‌های کارتونی یا سینمایی ، موج لوازم و وسایلی که منقش به تصویر این شخصیت‌ها و قهرمانان توهمی است، کشورمان را در بر گرفته است. لوازم التحریر از جمله اقلامی هستند که حامل نمادهای فرهنگ محسوب می‌شوند و به دلیل عدم نظارت بر این عرصه، شخصیت‌ها و نشانه‌های فرهنگ مهاجم غربی، بر اغلب لوازم التحریر مسلط شده‌اند.

متاسفانه به دلیل ناآگاهی خانواده‌ها از کارکردهای مخرب این شخصیت‌ها، نشانه‌ها و نمادها در فرآیند تربیت کودک و نوجوان، لازم است در یک تلاش جمعی میان مسئولان، فعالان اقتصادی، انجمن‌های اولیا و مربیان و خانواده‌ها، به این آسیب فرهنگی در بازار لوازم‌التحریر، واکنش لازم نشان داده شود تا ضمن حمایت از تولیدکنندگان ایرانی که به کارکردهای فرهنگی فعالیت اقتصادی خود توجه دارند، جلوی گسترش این آسیب گرفته شود.

ضرورت توجه به هویت ملی

به گفته بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان استفاده كودكان از وسایل تحریر غربی آنها را هر روز بیش‌تر از روز پیش با فرهنگ غرب آشنا و از فرهنگ اصیل ایرانی دور می‌كند، اتفاقی كه پیامد خوشایندی در پی نخواهد داشت. چرا که قهرمانان پوشالی كشورهای غربی تبدیل به الگو و اسطوره فرزندانمان می شوند و بعد از آنها توقع داریم كه در دوران نوجوانی و جوانی به فرهنگ و سنت ایرانی و اسلامی احترام بگذارند و آن را رعایت كنند در حالی كه در بهترین سال‌های شكل‌گیری شخصیتی آنها از مهم‌ترین عامل تربیتی در این زمینه غافل بوده‌ایم.

ادامه »

حساب شفاعت از پارتى ‏بازى جداست

شفاعت یك عامل تربیت است نه یك وسیله پارتى‏بازى و فرار از زیر بار مسئولیت. از اینجا روشن مى‏شود كه شفاعت تغییرى در اراده پروردگار نسبت به گناهكار نمى‏دهد، بلكه این گناهكار است كه با ارتباط معنوى با شفاعت كننده نوعى تكامل و پرورش مى‏یابد و به سرحدى مى‏رسد كه شایسته عفو خدا مى‏گردد.

اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحِیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَۆُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ (بقره ـ 255)

در دو مقاله قبل قسمت «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ» را بررسی کردیم. در این نوشتار به ادامه بحث می پردازیم:

در ادامه ششمین توصیف را مطرح کرده و مى‏فرماید:” كیست كه در نزد او جز به فرمانش شفاعت كند” (مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ). این در واقع پاسخى است به ادعاى واهى بت پرستان كه مى‏گفتند ما اینها (بتها) را به خاطر آن مى‏پرستیم كه در پیشگاه خدا براى ما شفاعت كنند، همان گونه كه در آیه 3 سوره زمر آمده است: ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى‏.

مشركان، خداوند را قبول داشتند «لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ» (لقمان، 25) ولى بت‏ها را شفیع مى‏دانستند: «وَ یَقُولُونَ هۆُلاءِ شُفَعاۆُنا» (یونس، 18)

آیة الكرسی، این پناهگاه موهوم را در هم مى‏كوبد و مى‏گوید: كیست كه بدون اجازه‏ ى او بتواند شفاعت كند؟ نه تنها هستى براى اوست، كارآیى هستى نیز با اذن اوست. با خیال و توهم شما، مخلوقى شفیع دیگرى نمى‏شود.

شفاعت در قیامت وجود دارد، ولى با حساب و كتاب و با اذن خداوند. اگر از كسى عملى سر مى‏زند، با اذن و اراده خداوند بوده و قیّوم بودن او خدشه بردار نیست تا بتوان در گوشه‏اى دور از خواست او كارى صورت داد.

ادامه »

شما بگویید: در آخرین روز زندگیتان چکار خواهید کرد؟

اگر امروز آخرین روز زندگیمان باشد چه؟ اگر خوابیدیم و بیدار نشدیم چه؟ واقعا اگر یک روز از زندگیت باقی مانده باشد چه کار میکنی؟

گاهی اوقات در زندگی اتفاقاتی می افتد که در عین سادگی تأثیر بسیار عمیقی روی ما می گذارد . روزی با دوستی مشغول بگو بخند بودیم و نزدیک زمان امتحانات و از نداشتن وقت گله می کردیم و بر همه فرصت هایی که برای درس خواندن از دست داده بودیم حسرت می خوردیم و قول و قرار می گذاشتیم که ترم بعد چنین می کنیم و چنان می کنیم .

و با وعده اینکه ترم بعد جبران می کنیم خودمان را از همه سهل انگاری هایی که کرده بودیم مبرا کردیم و باز خنده و شوخی، دوستم گفت: «خدا رو شکر که ترم یعدی هم هست و ترم آخر نیستیم وإلّا به کدام امید می خواستیم زنده بمانیم …».

بعد به فکر فرو رفت و گفت واقعا اگر ترم بعدی نبود چه؟ اگر به ترم بعد نرسیدیم و مُردیم چه ؟ اگر امروز آخرین روز زندگیمان باشد چه؟ اگر خوابیدیم و بیدار نشدیم چه؟ و در آخر هم پرسید واقعا اگر یک روز از زندگیت باقی مانده باشد چه کار میکنی ؟

ادامه »

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)


شورای عالی حوزه های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان
تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)

عنوان

تربیت از دیدگاه امام علی(علیه السلام)

استاد راهنما
سرکار خانم فروغی

استاد داور
جناب آقای محسن برقی کار

پژوهشگر
نفیسه جوانی

اسفند92

چکیده

تربیت به فعلیت رساندن و پرورش استعدادها، به کمال رساندن فرد مستعد کمال و نیز مراقبت از او در مسیر رشد و سیر او به سوی کمال است. چنانچه این استعدادها به شکوفایی و فعلیت نرسد، زندگی انسان بیهوده و عبث خواهد بود.پس انسانی دور از تربیت، یعنی انسانی دور از حیات فرهنگی و اعتقادی، دور از کمال و پیشرفت، انسان بی هدف و بالاخره انسانی دور از انسانیت است. تربیت در اسلام آن چنان حائز اهمیت است که قرآن کریم محوردعوت پیامبران را عموماً و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را خصوصا تربیت و تکمیل فضایل اخلاقی قرارداده است.حضرت علی(علیه السلام) نیز به عنوان جانشین پیامبر اسلام و اولین امام مسلمانان از این امر غافل نبوده و در مجموع سخنان خود که در نهج البلاغه جمع آوری شده، به بیان آن پرداخته است.
به این ترتیب هدف از نگارش این تحقیق بررسی اهمیت و مبانی تربیت و هم چنین ذکر اصول تربیت و عوامل مؤثر بر آن و در نهایت بیان آسیب شناسی و موانع موجود بر سر راه تربیت می باشد.به طور کلی عوامل بسیاری اعم از وراثت و محیط (خانواده ،دوستان، اجتماع)و عواملی هم چون کارو تلاش، عاقبت اندیشی و..بر تربیت تأثیرگذارند که شناخت آن ها بستری مناسب را برای تربیتی صحیح فراهم می کند. علاوه بر این در نهج البلاغه به اصول تربیت شامل اصل اعتدال، تدرج و تمکن، تسهیل و تیسیر و در نهایت زهد نیز اشاراتی شده است که باعث آگاهی بیشتر مربیان بر امر تربیت می شود.اما بر سر راه تربیت موانع و مشکلاتی اعم از فردی ، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، وجود دارد که می توان با فراهم کردن راه حل های مناسب هر کدام از آن ها ، به انسانی با ویژگی های متناسب با آن چه حضرت علی(علیه السلام) در نهج البلاغه ترسیم نموده اند، رسید .
واژگان کلیدی: تربیت، امام علی(علیه السلام)،نهج البلاغه

جشنواره الکترونیک «پیشوای مرتضی» برگزار می‌شود

پیوند: http://www.iqna.ir/fa/News/1399340


 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) جشنوارۀ الکترونیک «پیشوای مرتضی» به همت بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری و با محوریت دو کتاب «جاذبه و دافعه علی(ع)» و «سیری در نهج‌البلاغه» اثر استاد مطهری برگزار می‌شود.

این جشنواره از طریق پایگاه شهید مطهری به مناسبت میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علی(ع) و تقارن آن با ایام بزرگداشت شهادت استاد مطهری و هفته معلم،‌ برگزار می‌شود.

این جشنواره در شش بخش مسابقه کتاب‌خوانی، وبلاگ‌نویسی، انتخاب جملات ناب، نمودارسازی، تولید کلیپ صوتی و تولید کلیپ تصویری از روز اول اردیبهشت 1393 تا روز 23 اردیبهشت برگزار و نتایج آن در روز ششم خرداد 1393، اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره موضوعات و شرایط شرکت در جشنواره، می‌توانند به پایگاه اینترنتی شهید مطهری motahari.ir مراجعه کنند.

دانشنامه «حضرت زهرا(س)» در حوزه‌نت

%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%c2%ab%d8%ad%d8%b6%d8%b1%d8%aa-%d8%b2%d9%87%d8%b1%d8%a7(%d8%b3)%c2%bb-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%87%e2%80%8c%d9%86%d8%aa

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از موضوعات این دانش‌نامه که 883 مطلب طبقه‌بندی شده در قالب 19 موضوع دارد، می‌توان به ولادت فاطمه(س)، حضرت فاطمه(س) در دوران رسالت، حضرت بعد از رحلت پدر، شهادت و دفن حضرت زهرا(س)، زیارت ام‌ابیها(س)، صفات آسمانی صدیقه­ کبری(س) و سیره و آموزه‌های رفتاری حضرت زهرا(س) اشاره کرد.

احادیث و آموزه‌های گفتاری حضرت فاطمه زهرا(س) و زن ‌از دیگر موضوعات این دانشنامه است. فاطمه(س) و فاطمیون، زنان راوی احادیث حضرت فاطمه(س)، حضرت در آئینه قرآن و احادیث، حضرت فاطمه(س) از نگاه دیگران، از نمایه‌های خواندنی این دانشنامه است.

کوثر پیامبر(ص) در آئینه شعر و ادب، پرسش و پاسخ درباره حضرت زهرا(س)، کتاب، کتاب‌شناسی، مقاله‌شناسی و نرم‌افزارهای فاطمی همچنین پایان‌نامه‌های فاطمی، ویژه‌نامه‌های ام‌الائمه(س) در مجلات، از دیگر نمایه‌های اصلی دانش‌نامه حضرت زهرا(س) است.

نام‌ها و القاب فاطمه(س)، دوران کودکی و نوجوانی حضرت فاطمه (س)، ازدواج حضرت فاطمه(س)، فرزندان حضرت فاطمه(س)، فرازهایی از زندگانی صدیقه کبری(س)، فاطمه(س) مدافع ولایـت از جمله مطالب این دانشنامه است.

‌دیگر مطالب این دانشنامه از جمله کتاب‌شناسی حضرت زهرا(س) و معرفی نرم‌افزارهای فاطمی است. علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از این دانش‌نامه به پایگاه اینترنتی حوزه‌نت به نشانی www.hawzah.net مراجعه کنند.

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی):راههای پرورش اعتمادبه نفس درجوانان


شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

حوزه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

راههای پرورش اعتمادبه نفس درجوانان

استاد راهنما

سرکار خانم منانی

پژوهشگر

هاجر توکلیان

تابستان 92


چكيده
اعتماد به نفس در دو جايگاه اسلام و غرب مورد بحث و بررسي قرار گرفته است كه از نظر روانشناسان غربي چنين معنا مي شود كه وقتي انسان نسبت به توانمندي ها و استعدادهايش شناخت پيدا كند، مي تواند با اين قدرت، اقتدار خود را حفظ كند و در زندگي موفق و پيروز باشد.
در واقع با تفكر صحيح انسان در مورد خودش، به اين استنباط مي‌رسد كه توانمند است و در كتب مختلف توسط روانشناسان راهكاري زيادي براي كسب اعتماد به نفس بيان شده است.
همچنين اين واژه در قرآن و كتب اسلامي به آن اشاره شده و پيشوايان و بزرگان ديني به آن سفارش اكيد كرده اند ولي برخلاف غرب معناي اعتماد به نفس را توكل كردن بر خدا مي دانند كه انسان قدر و منزلت خويش را در هستي بداند و به اين نكته توجه داشته باشد كه خداوند همه توانايي ها و قدرت ها را در او قرار داده پس بايد بعد از شناخت خويش با اتكاي بر قدرت بي پايان الهي خود را پيروز و فاتح بداند.

كليد واژه ها: اعتماد به نفس، ‌جوان

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی):ویژگی روح در عالم ذر

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

حوزه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

ویژگی روح در عالم ذر

استاد راهنما

سرکار خانم منانی

پژوهشگر

اکرم بهشتی

تابستان 92

 

چكيده:

آنچه از ظاهر آیات وروایات اسلامی  بر می آید، این است که هر انسانی قبل از تولد از ما درعالمی به نام عالم ذر وجود فردی حقیقی داشته است ولی با ورود ش به عالم دنیا خصوصیات منازل قبل از آن را (عالم ذر )فراموش نکرده است اما اثر آن معارف فطری ،همیشه با وجود او عجین وهمراه است. عالم ذر مرتبه ای از عالم آفرینش که خداوند پیش از فطرت در یک ملاقات با انسان هاباتعبیر (أَََلستُ بِرََّبکُم ) از آنها پیمان گرفت. و پاسخ انسان ها (قَالُوا بَلی). در تعابیری به آن روزالست می گویند که همان عالم ذر است.

آیه 172 اعراف مرحله ای از وجود انسان ها را بیان می کند که در آن پروردگار آدم، از فرزندانش به ربوبیت خویش اقرار گرفته و این بدان جهت است که:

1- کفار مشرکین در روز قیامت نگویند که ما از خدا غافل بودیم.

2- و یا چون پدران ما مشرک بودند ما نیز مشرک شدیم، منکر خداوند یکتا نشوند.

از این آیه استفاده می شود که پروردگار متعال شناختی درباره ی خود به جمیع انسان ها داده به طوری که همه ی آدمیان به ربوبیت او شهادت و گواهی دادند. و این شناخت و اقرار حجت است برای همه ی انسان ها و به حدی روشن و قوی است که شرایط خانوادگی و محیط کفر آلود اجتماعی قادر به از بین بردن کامل آن نیست.

و از این رو خدا در روز قیامت می تواند برمشرکان بر اساس آن حجتی که آورده، غفلت شان و عذر مشرک بودن پدرانشان را نپذیرد و برای از بین بردن دلیل واهی مشرکان با استناد به این آیه، آن عهد و میثاق را در عالم ذر یادآوری می کند که ازهمه افراد اقرار به ربوبیت خود گرفته است .

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی): راه کارهای مؤثر در تربیت اخلاقی کودکان

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

حوزه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
راه کارهای مؤثر در تربیت اخلاقی کودکان

استاد راهنما
سرکارخانم صدر ارحامی

پژوهشگر
مهری زارعی

زمستان 1391

چکیده
بهترین زمان برای تربیت اخلاقی دوران کودکی است که کودک هنوز کاملاً شکل نگرفته و برای هر گونه تربیت آمادگی دارد. و مسئولیت این امر حساس ومهم درمرتبه اول بر عهدۀ پدران و مادران نهاده شده است.
اما تربیت اخلاقی کار سهل و ساده ای نیست بلکه فن بسیار ظریف و حساسی است که کاردانی و اطلاعات کافی وتجربه وبردباری و قاطعیت لازم دارد. متأسفانه اکثر پدران و مادران به فن تربیت اخلاقی آشنا نیستند به همین جهت غالب کودکان با برنامه ی حساب شده و درست پرورش نمی یابند بلکه خود به خود و به صورت خودرو برزگ می شوند.
مسأله ی تربیت اخلاقی، درکشورهای به اصطلاح پیشرفته ی شرقی و غربی از اهمیت بسزائی برخوردار است،تحقیقات فراوانی به عمل آمده و کتاب های سودمندی نوشته شده، اما درکشور ما چندان توجهی به این مسأله ی حیاتی نشده است. از این رو این تحقیق درنظر دارد با استفاده از این کتاب ها وجمع آوری مطالب مفیدآن درمورد تربیت اخلاقی یک مجموعه کلی از آن به دست آورده و دراختیار خانواده ها ی عزیز قرار دهد.
از این رو ابتدا به مسئله اخلاق به عنوادن نقش اولیه تربیت پرداخته و پس تربیت را مورد بررسی قرار داده و به دنبال آن چگونگی ارتباط با کودک و مراحل یادگیری وپذیرش مقررات و قوانین اخلاقی را بیان کرده و بعد در بُعد تربیت دینی مطالبی را آورده و چند نکته اخلاقی و عبادی در زمینه رفتار با کودک ذکر شده و درآخر سه اصطلاح رایج و بد در کودکان با عنوان دروغگویی و دزدی و خشم را بیان علل وطریق بازسازی آن بیان کرده است.
والدین مخصوصا مادر درجنبه اخلاقی موظفند تا رفتارها و فضائل نیکو ازجمله درستی، صداقت،وظیفه شناسی، حس مسئولیت، و غیره را در وجود کودکان ملکه کنند اما اولین گام درراه تربیت اخلاقی فرزندان، تربیت خویشتن است کسی که خود به صفات اخلاقی نیکو زیبنده نشده، هیچ گاه نمی تواند دیگری را به پاکی هدایت کند، پس پدر و مادر تندخو و پرخاشگر کمتر فرزندی آرام و سازگار تربیت خواهند کرد و اول باید در پی خودسازی خود باشند بعد به فکر تربیت فرزند خود باشند.
ازجمله آثار تدوین شده دراین زمینه می توان « آیین تربیت» ، « اسلام و تعلیم وتربیت» ، « تربیت همگام با مراحل زندگی»، « ارکان تعلیم وتربیت»، «تربیت از دیدگاه اسلام»، « روان شناسی و تربیت کودکان و نوجوانان»، «پرورش مذهبی و اخلاقی کودکان» و … اشاره کرد.
واژگان کلیدی:
خانواده، اخلاق، تربیت، فرزند، راهکار


پایان نامه

 

چکیده چند پایان نامه ارائه شده به مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)

معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)


رجـعـت

استاد راهنما :
سركار خانم صفورا بني نجاريان

استاد ارزياب :
سركار خانم منّاني

محقق :مينا حسني

تابستان 1388

چكيده
رجعت يكي از مسائل پيچيده مربوط به دوران ظهور حضرت مهدي (عج) است، بر اساس اين عقيده گروهي از مؤمنين به اين جهان بازمي‌گردند تا ظهور دولت حق را مشاهده كنند و از شكوفايي آن لذت ببرند، و نيز گروهي از منافقين بازگردانده مي‌شوند تا كيفر دنيوي اعمال ناشايست خويش را بچشند.
رجعت يكي از عقايد ويژه مذهب تشيع است كه از ديرباز، شيعه اماميه بر آن بوده‌اند و بدان معروف گشته‌اند و به واسطه اعتقاد به آن مورد طعن دشمنان قرار گرفته‌اند، بحثها و گفتگوهاي فراواني در اين‌باره ميان بزرگان شيعه و مخالفين آنها رخ داده كه تاريخ آن را ثبت و ضبط نموده است. در اين زمينه روايات بسياري از خاندان نبوت به دست ما رسيده است.
طبق گفته علامه مجلسي نزديك به دويست روايت در اين باب وجود دارد، وي بيشتر آنها را در كتاب بحارالانوار باب رجعت گرد آورده است. علامه مجلسي، پس از عرضه روايات رجعت مي‌گويد : براي كساني كه به گفتار ائمه اطهار (ع) ايمان دارند، جاي شك و ترديد باقي نمي‌ماند كه مسأله رجعت، حق است، زيرا روايات وارده در اين باب از ائمه اطهار (ع) در حد تواتر است، و نزديك به دويست روايت وارد شده است كه در اين امر صراحت دارند و اين روايات را چهل و اندي از بزرگان علما و محدثين عاليقدر در بيش از پنجاه كتاب معتبر روايت كرده‌اند.
با وجود توصيف‌ها و تبيينهايي كه انديشمندان شيعه نسبت به ماهيت رجعت و دلايل آن داشته‌اند، اشكالاتي از سوي برادران اهل سنت پيرامون حقانيّت رجعت عنوان شده است كه ناشي از عدم تفاوت بين رجعت و تناسخ است كه در اين رساله برخي از شبهات مطرح و پاسخ داده مي‌شود.
واژگان كليدي : رجعت، تناسخ، امكان وقوعي

عوامل سقوط اخلاقي انسان

درنهج¬البلاغه

استاد راهنما:
سرکارخانم مريم پايش

محقق :نرجس صفري
بهار 1388


چکيده

صفات پايداردرنفس که موجب صدور افعال متناسب با آنها به طور خودجوش از انسان مي¬شود را اخلاق گويند . موضوع علم اخلاق به استناد عبارت « ثُمَّ نَفَخَ فيها مِن رُوحِهِ فَمَثُلَت اِنساناً ذا اذهانٍ يُجيلُها»  روح است .
جايگاه اخلاق درنزد خداوند حکيم چنان است که تعليم آن را خود برعهده گرفته و اسوه حقيقي اخلاق الهي را حضرت رسول(ص) معرفي مي¬کند او که معلّمي شايسته براي اميرالمؤمنين(ع) بوده است .
روح(موضوع اخلاق) تمام قواي بدن را دراختيار دارد و چنانچه هم? اين قوا تحت فرمان عقل باشند ، انسان در تعادلي روحي است و اگر عقل از انسان گرفته شود و يا دو قوه غضب و شهوت برعقل غلبه کنند ، تعادل روح ازبين رفته و به اصطلاح اخلاق فاسد مي¬شود . شرايط محيطي و خارجي و حتّي جسمي نيز اخلاق را تحت تأثيرقرار
مي¬دهند . پس منشأ ايجاد رذايل اخلاقي يا در وجودِ انسان يا خارج ازآن و يا درجسم اوست.
در نگاه حضرت علي(ع) مهمترين عوامل دروني سقوط اخلاق عبارتند از : ناداني ، هواي نفس ، دنياپرستي و سوءظن . ناداني و تسلط نفس امّاره برانسان ، باعث نابودي قوه ادراک مي¬شوند وچون تمام خواسته¬هاي نفس در دنيا وجود دارد ، محبت بيش از حّد به آن (پرستش دنيا) نيز برعقل تأثيرمي¬گذارد و فساد اخلاقي را به دنبال دارد. سوءظن به خداوند نيز باعث ترس ، بخل و حرص مي¬شود که هريک پيامدهاي ناشايست اخلاقي را ايجاد مي¬کند.
از جمله مهمترين عوامل خارجي فساد اخلاق مي¬توان به فقر، محيط زيست ناسالم و تغذيه نامناسب اشاره کرد . فقر باعث سرگرداني عقل  ، دوستي نامناسب موجب انحراف در دين و دنيا خواهد شد و بدترين انحرافاتِ اخلاقي را به وجود مي¬آورد . استفاده از آب وهواي نامناسب ، کُندي ذهن و بلاهت  را به دنبال دارد . فساد اخلاقي در زمان جاهليت به خاطر استفاده از مو و خون حيوانات (به عنوان غذا) و آبِ آلوده بوده است .
امّا نيروي اراده و اختياردرانسان ، نقش بسزايي در رهايي از بندِ اين عوامل دارد وبا پيدايش اين عوامل نمي-توان بهانه¬اي براي فساد اخلاقي خود تراشيدزيراکه بهشت را به بها دهند نه به بهانه .
واژگان کليدي : عوامل ، دروني ، خارجي ، سقوط ، اخلاق ، فضيلت ، رذيلت ، انسان ، روح .

معرفت امام عصر(عليه السلام)از ديدگاه دعا و قرآن

تحقيق پاياني سطح دو (کارشناسي)
استاد راهنما : سرکار خانم  ديباج
استاد داور: سرکار خانم مناني
محقق: الهه داشدار
شهر: اصفهان
پاييز 1388


چکيده
شناخت يک چيز چون باعث نوعي آرامش خاطر براي شخص مي گردد؛معرفت ناميده
مي شود.
از آنجا که در سير و سلوک به سوي کمال بايد از قاعده آغاز کرد و در رأس هرم انسانيّت شناخت ذات اقدس احدّيت قرار دارد ؛نائل شدن به آن امکان پذير نمي باشد جز از طريق معرفت ائمه (عليهم السلام ) که آييينه ي تمام نماي کمال جلال و جمال الهي
مي باشند .اوّلين قدم براي فتح انسانيّت ، شناخت امام عصر (عليه السلام) است و بهترين مرجع در اين حيطه کلام نوراني آن بزرگواران در فرازهاي دعا و تأويلات گرانسنگ ايشان از آيات قرآني است .اگر کسي يکي از ائمه ي اطهار(عليهم السلام )را در فضيلت بشناسد در حقيقت همه ي آن انوار مقدّسه را شناخته است و شناخت فضائل به اين معناست که بداند؛
امام (عليه السلام)روزي دهنده ي همه ي موجودات  زمين است ،باعث ثبوت آسمانها و زمين مي باشد ،اوست که بيماران را شفا مي دهد،مردمان را مي ميراند ،مردگان را زنده مي کند ،بعضي را مي بخشد و بعض ديگر را توفيق توبه عطا مي کند .هر نفع و خيري که به ما مي رسد ؛توسط امام زمان (عليه السلام)مي باشد .البتّه همه ي اين کمالات را به اذن خداوند دارا مي باشد .زيرا خداوند آن وجود مقدّس را تجلي گاه خويش قرار داده است تا شناخت ذاتش براي ما ملموس گردد.به همين خاطر است که امام زمان (عليه السلام) اسم اللّه ،نور الله،يد اللّه ،وجه اللّه و عين اللّه مي باشد .بايد به اين نکته توجه کرد که گرچه ائمه (عليهم السلام)در اکثر خصوصيات مشترک مي باشند ليکن حضرت وليعصر (عليه السلام) خصائصي نوراني جداي از ساير اهل بيت (عليه السلام) دارا است از قبيل: منتقم بودن ،منتظر بودن ،قائم بودن ،محي الدين بودن و مانند آن. در نهايت هر کس که امام زمان خويش را بشناسد علاوه بر اينکه از مرگ جاهلي نجات پيدا مي کند با کوله باري از بهترين رحمت ها همچون: استجابت دعا و خشنودي خداوند به سوي جايگاه ابدي خود مي شتابد.
واژگان کليدي :معرفت ، دعا ، فيض.

بررسي صفات شيعيان در آيينه روايات

استاد راهنما
سركار خانم مالكي پور

محقق:راحله عليرضايي

87 – 1386


چكيده
« بررسي صفات شيعيان در آيينه روايات » عنوان پايان نامه حاضر است . در اين پايان نامه سعي شده است ، صفات شيعيان واقعي جمع آوري شود تا ان شاء الله در مرحله بعد وارد ميدان عمل شويم . بعد از تلاش در اين زمينه تبيين شد كه صفات شيعيان تنها در بعد عبادي يا فردي خلاصه نمي شود ، بلكه صفات شيعيان واقعي با ابعاد روحي يك انسان متعالي هماهنگي كامل دارد .
روايات ائمه اطهار «ع» كه شيعيان را معرفي نموده دستورالعملي است در جهت تلاش براي متصف شدن به آنچه مورد رضايت آنهاست .
واژه هاي كليدي اين تحقيق عبارت اند از :
صفات ، روايات و شيعيان .