موضوعات: "گالری" یا "تم" یا "تصویر"
تصاویر ارتحال مللکوتی امام خمینی رحمت الله علیه و قیام 15 خرداد
دوشنبه 98/03/13
گل رفت و شمیم خوشش اینجاست هنوز
بلبل به هوا ی گل چه شیداست هنوز
رفتی ز جهان اگر چه ای روح خدا
لیکن علم مهر تو بر پاست هنوز
رحلت جانسوز امام خمینیرحمت الله علیه تسلیت باد
تبریک ولادت با سعادت خانم زینب کبری سلام الله علیها
شنبه 97/10/22
زلف عفاف، رشتۀ دامان زینب است
آیات صبر، پایۀ ایمان زینب است
ایثار و پـاکدامنی و عزم و اقتدار
این چار، درسِ طفلِ دبستان زینب است
حبل المتینِ قافـله سالار عاشقان
تا روز حشر، موی پریشان زینب است
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها مبارک
ادامه »حماسه 9 دی
شنبه 96/10/09
9 دی روز ایمان و بصیرت
خروش مردمان پاک سیرت
نه دی سالروز تجدید میثاق ملت سر افراز ایران با ولایت و رهبری گرامی باد
ادامه »چشم ها را باید بست
پنجشنبه 93/05/16
قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله):
«اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْليسَ فَمَنْ تَرَكَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ايماناً يَجِد حَلاوَتَهُ في قَلْبِه»
نگاه به (نامحرم) یكی از تیر های زهر آلود شیطان است، هر كس از ترس خدا آن را ترك نماید، خداوند ایمانی به او عطا فرماید كه شیرینی آن را در دل خویش بیابد.
کد لوگو های سه گوش دهه فجر_
شنبه 92/11/12
با استفاده از این کدها میتوانید پرچم های سه گوش مناسبتی را در گوشه های بالایی وبلاگتان قرار دهید:
<!– Start code fa-tools.ir –><a href="http://fa-tools.ir/News/topic/57/">کد پرچم دهه فجر</a><script type="text/javascript” src="http://fa-tools.ir/code/graphic/flag/fajr/js/11.js"></script><div style="display:none"><a href="http://fa-tools.ir">فا تولز - ابزار رایگان وبمستر</a><a href="http://fa-tools.ir/News/topic/56/">کد پرچم های سه گوش</a></div><!– End code by fa-tools.ir –> |
ادامه »
خصوصیات استکبار در بیانات رهبر معظم انقلاب/ اینفوگرافی
دوشنبه 92/09/11
پیوند: http://www.iqna.ir/fa/News/1326228/
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ۵۰ هزار فرمانده بسیج با تشریح ویژگیهای استکبار، بر شناخت و خصوصیات آن برای تنظیم رفتار و مقابله خردمندانه با آن تأکید کردند.
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای با تهیه و ارائه اینفوگرافیکی، خصوصیات استکبار در بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار را مرور کرده است.
در این اینفوگرافی خصوصیاتی از جمله خودبرتربینی، حقناپذیری، مجازشمردن جنایت و فریبگری و رفتار منافقانه برای استکبار برشمرده شده است.
اینفوگرافیک «استکبار را بشناسید» را اینجا ببینید!
دستاورد رمضان را حفظ كنید
سه شنبه 92/05/15
در روز عيد، مسلمانان بايد به خود بنگرند و ببينند كه از ضيافت الهى در ماه مبارك رمضان، چه استفاده و بهرهيى بردهاند. ماه رمضان، ماه خودسازى و تقواست. آيا با روزه و با عبادات در آن ماه شريف، توانستهايم بر خودمان چيزى اضافه كنيم و خويش را بسازيم، يا نه؟ امروز به اين حساب رسيدگى كنيد، و اگر ديديد كه در ماه رمضان دستاوردى پيدا كردهايد، سعى كنيد آن را در طول سال حفظ كنيد.
۱۳۶۹/۰۲/۰۷
انسان ۲۵۰ ساله | شاخصسازی امیرالمؤمنین برای حكومت اسلامی
دوشنبه 92/05/07
تصاوير ديدارهتصاوير ويژپوستر/ايز ب
شاخص سازي براي حكومت اسلامي:
اميرالمؤمنين شاخص حكومت در يك جامعهی پيشرفته، وسيع، متمدن و ثروتمند را معين كرد. اميرالمؤمنين با رفتار خود خواست اثبات كند كه در وضعيت [جامعه پس از پیامبر] هم میشود اصول را زنده كرد. اين، كار بزرگ اميرالمؤمنين است. میخواهد به دنيا نشان دهد كه اصول اسلامی در همهی شرايط قابل پياده شدن است.(گزيدهاي از بيانات رهبر انقلاب ۱۳۸۳/۰۸/۱۵ )
اينفو گرافيك/ راه نظام جمهوری اسلامی بنبست ندارد
شنبه 92/04/08
راه نظام جمهوری اسلامی بنبست ندارد
راه نظام جمهورى اسلامى، راه خدا است؛ هدفها، هدفهاى الهى است؛ تكيهگاه، ارادهى الهى است؛ و اينچنين راهى هيچ وقت به بنبست منتهى نخواهد شد. اين را همه بايد بدانند و مطمئن باشند كه به توفيق الهى و به اذنالله بنبستى در راه ما وجود نخواهد داشت.
بیانات حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در دیدار مسئولان قوه قضائیه ۱۳۹۲/۴/۵
چي شد طلبه شدم؟
دوشنبه 91/05/09
اعلام اسامی برندگان مسابقه
چی شد طلبه شدم؟
خوشبختانه از بین دل نوشته های دریافتی دو نفر که زیباترین خاطره و دلنوشته را داشتند، به عنوان برتر شناخته شدند
که اسامی آنها به ترتیب زیر است:
1- خانم عطیه قاسمی از مدرسه علمیه الزهرا المرضیه اصفهان
2- خانم بهاره بهنام نیا از مدرسه الزهرا (کوی نصر)
با تبریک به این دو عزیز جوایز آنها برایشان ارسال خواهد شد.
پنجشنبه 91/04/01
آداب حجامت
از آنجا كه حجامت از جمله توصيه هاي ديني است ، لذا مانند بسياري ديگر از آداب مذهبي جهت دستيابي به نتيجه بهتر مستلزم رعايت آداب و اصولي مي باشد كه در زير به گوشه اي از آنها اشاره مي نماييم .
1- حجامت رو به قبله و به صورت چهار زانو انجام شود .
2- حجامت كننده و حجامت شونده با وضو باشند و حجامت را با نام خداوند آغاز كنند .
3- قبل از شروع حجامت حتماً آيه الكرسي تلاوت شود .
4-دعاي شريفي كه در خصوص حجامت از امام علي بن موسي الرضا (ع) وارد شده است . خوانده شود .
5- ذكر صلوات به هنگام حجامت فراموش نشود .
6- در صورت امكان حجامت در روزها و زمانهاي توصيه شده انجام شود .
7- پزشك و بيمار هر دو به اين نكته توجه داشته باشند كه پزشك و عمل حجامت هر دو تنها وسيله اي براي شفاي بيماري است . مسلماً شفاي هر بيماري تنها به خواست و اراده خداوند متعال انجام پذير مي باشد
8- بعد از انجام حجامت به فرد حجامت شونده تبريك گفته شود .
9- قبل و بعد از حجامت خوردن انار توصيه شده است . همچنين براي جبران ضعف احتمالي ، نوشيدن شربتي از عسل در پس حجامت توصيه شده است .
10-حداقل تا 12 ساعت پس از انجام حجامت جهت جلوگيري از عفونت زخم ، استحمام ممنوع مي باشد .
11-تا حدود 12 ساعت پس از انجام حجامت بايد از خوردن ترشي ، نمك و لبنيات پرهيز نمود .
12- قبل از انجام حجامت حتماً عينك از روي چشم برداشته شود .
13- نگاه كردن به خون اول حجامت ـ بر طبق احاديث ـ مستحب و باعث روشني و جلاي چشم مي شود .
14-حجامت خانمها در دوران قاعدگي و به خصوص در اواخر اين دوره ممنوع مي باشد .
15-تا 12 ساعت قبل و بعد از حجامت نزديگي صورت نگيرد
صفحات: 1· 2
سلامتی با خواب ارتباط مستقیم دارد
پنجشنبه 91/04/01
براي سالم زيستن، بايد خواب راحت و آرامي داشته باشيم.
به موارد زير دقت کنيد تا اهميت خوابيدن براي شما روشن گردد:
ساعت 9 تا 11 شب:
زماني است براي از بين بردن مواد سمي و غير ضروري که اين عمليات توسط آنتي اکسيدان ها انجام مي شود.
در اين ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد.
در غير اين صورت اثر منفي بر روي سلامتي خود گذاشته ايد.
ساعت 11 تا 1 شب:
عمليات از بين بردن مواد سمي در کبد ادامه دارد و شما بايد در خواب عميق باشيد.
ساعت 1 تا 3 نيمه شب:
عمليات سم زدايي در کيسه صفرا ، در طي يک خواب عميق به طور مناسب انجام مي شود.
ساعت 3 تا 5 صبح:
عمليات از بين بردن مواد سمي در ريه اتفاق مي افتد.
بعضي مواقع ديده شده که افراد در اين زمان، سرفه شديد يا عطسه مي کنند.
ساعت 5 تا 7 صبح:
اين عمليات در روده بزرگ صورت مي گيرد، لذا مي توانيد آن را دفع کنيد.
ساعت 7 تا 9 صبح:
جذب مواد مغذي صورت مي گيرد، پس بهتر است صبحانه بخوريد.
افرادي که بيمار مي باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت 6 و 30 دقيقه ميل کنند.
کساني که مي خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهترين ساعت صرف صبحانه براي آنها،
ساعت 7 و 30 دقيقه مي باشد و کساني که اصلا صبحانه نمي خورند، بهتر است عادت خود را
تغيير دهند و در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه بخورند.
دير خوابيدن و دير بلند شدن از خواب، باعث مي شود مواد سمي از بدن دفع نشوند.
از نصفه هاي شب تا ساعت 4 صبح، مغز استخوان عمليات خون سازي را انجام مي دهد.
در ايام تعطيل، بسياري افراد تا دير وقت بيدار مي مانند و بعد از اتمام تعطيلات، با خستگي به
سر کار مي روند، چون اعمال بدنشان دچار سردرگمي شده است و نمي داند چه بايد انجام دهد.
پس هميشه، زود بخوابيد و خواب آرامي داشته باشيد .
جشن میلاد کوثر در مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
چهارشنبه 91/02/27
روز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها جشن بسیار باشکوهی توسط مدرسه علمیه الزهرا المرضیه سلام الله علیها در مکان مدرسه برگزار شد.
چند تا از عکسهاشو براتون گذاشتم امیدوارم که این روز و این هفته مبارک به همتون مبارک باشه
ادامه »
فتوای وهابیون :مصرف نوشیدنی با نیم درصد الکل حلال است!
سه شنبه 91/02/26
«یوسف قرضاوی» چهره سرشناس اهل سنت جهان عرب سه روز پیش طی اظهاراتی تعجب برانگیز با صدور فتوایی جدید مصرف نوشیدنیهایی که مقدار کمی الکل دارند را حلال اعلام کرد. «قرضاوی» در ادامه گفت: البته به شرط اینکه مقدار الکل این نوشیدنی بیش از نیم درصد نباشد زیرا این مقدار هیچ تأثیری در مسأله حلال و حرام بودن آن ندارد! این مقدار الکل انسان را مست نمیکند از همین رو حرام نیست!
ادامه »
مقایسه ی شادیهای دنیوی و اخروی
یکشنبه 91/02/10
خوشی و شادیهای دنیا همراه ناملایمات است. علی علیه السلام فرمود:
سرورها مشوب بالحزن (نهج البلاغه فیض الاسلام ، خطبه 103)
شادیهای دنیا آمیخته است به غم و اندوه (بر خلاف شادیهای قیامت(
خوشی های دنیا هر قدر که باشد، محدود است؛ چه از نظر زمان و بقا و چه از نظر ابزار و زمینه ها. علی علیه السلام فرمود:
لا خیر فی لذة لا تبقی (غررا لحکم، حدیث 10707(
خیری نیست در شادی ای که دوام و بقاء ندارد
و در روایت دیگر فرمود:
کیف أفرح بلذة تفنی و نعیم لا یبقی» **زیرنویس=جامع السعادات، ج73،ص 215
چگونه شاد باشم به لذتی که فانی می شود و نعمتی که بقاء ندارد (بر خلاف شادیهای اخروی)
شادیهای دنیا گاهی پیامدهای تلخ و ناگواری دارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم فرمود:
اذکر انقطاع اللذات و بقاء التبعات( بحارالانوار، ج 72، ص364)
یاد بیاور پایان خوشیها و دوام پیامدهای آن را
علی علیه السلام فرمود:
عار الفضیحة یکدر حلاوة اللذة( غررالحکم ، حدیث 6301)
ننگ و رسوایی، شیرینی لذت را تیره و تار می سازد
آرامش....
پنجشنبه 91/01/31
نه آن حقیقت پرشور نوجوانی اش که بیننده را برمیآشوبد، نه آن تلاطم لبخند بیمثالش که شناور میشود در سکوت، نه آن اسلحه ای که حریصانه خودش را برآغوش معصوم اش می چسباند و رنگ خاکی پیراهنش که دل ربایی میکند، نه آن موهای پرپشت فروهشته شده در دست باد، که این آرامش عمیق وبی مانندش هست که زخم میزند و دلبری می کند. خوابی آرام ازجنس مردان خدا ، سفید، بی آلایش و ساده، که تمام وجود معصوم و نازنینش را درآغوش کشیده..
عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد ...
چهارشنبه 91/01/30
دهمين امام عزيزمون به «نقي» لقب گرفته اند. خدا ايشون رو خالص كرده. اون هم نه 99.999 بلكه 100%.
نقی یعنی خالص!!!
فعاليت هاي تمسخرآميز گروه هاي بي پروا و بي ادب در اين فضاي مجازي و توهين هايي كه نسبت به اين امام همام شد من رو بر اين داشت كه در اين مورد قلم بزنم.
گروه هاي هتاك بدانند كه اين هوچي گري ها سبب ايجاد سوال و رجوع مردم به آثار اهل بيت عليهم السلام و كسب اطلاع از زندگي اين ذوات مطهره خواهد شد.
عنایت امام هادی علیه السلام به دشمن
دوشنبه 91/01/28
عنایت امام به دشمن
هیبت باشكوه
قطب راوندى رحمة الله مى نویسد:
فضل بن احمد، كاتب معتزّ بالله گوید: روزى با معتزّ به مجلس متوكّل وارد شدیم ، دیدیم غضب آلود و پریشان است . او به فتح بن خاقان گفت : به خدا! او را خواهم كشت ، چرا كه به دولت من تفرقه مى افكند.
آنگاه دستور داد چهار نفر از غلامان جلف را حاضر كردند و آن ها را در پى حضرت فرستاد.
ناگاه امام هادى علیه السلام وارد شد، لب هاى مباركش به دعا حركت مى كرد و ابدا اثر اضطراب و وحشت در آن حضرت علیه السلام نبود. چون نظر متوكّل بر آن حضرت افتاد یك مرتبه خود را از تخت به زیر افكند و به استقبال حضرت شتافت و با اضطراب او را در برگرفت ، دست هاى مبارك و میان دو دیده اش را بوسید و شمشیرى را كه در دستش بود به زمین انداخت و گفت : اى آقاى من ! اى بهترین خلق خدا! براى چه در این وقت آمده اى ؟
حضرت فرمود: پیك تو آمد و گفت : متوكّل تو را طلبیده است .
متوكّل گفت : آن زنازاده دروغ گفته است ، اى آقاى من ! به همان جایى كه آمدى بازگرد!
آنگاه گفت : اى فتح بن خاقان ! اى عبدالله ! اى معتز! آقاى خودتان و آقاى مرا بدرقه كنید.
امام هادى علیه السلام وارد شد، لب هاى مباركش به دعا حركت مى كرد و ابدا اثر اضطراب و وحشت در آن حضرت علیه السلام نبود. چون نظر متوكّل بر آن حضرت افتاد یك مرتبه خود را از تخت به زیر افكند و به استقبال حضرت شتافت و با اضطراب او را در برگرفت ، دست هاى مبارك و میان دو دیده اش را بوسید و شمشیرى را كه در دستش بود به زمین انداخت
وقتى نظر آن غلامان خزر بر آن حضرت علیه السلام افتاد؛ همگى نزد آن حضرت بر زمین افتادند. و بر حضرتش تعظیم كردند.
وقتى امام هادى علیه السلام بیرون رفت . متوكّل غلامان را طلبید و به مترجم گفت : از آنها سوال كن چرا از امر من اطاعت نكردند؟
گفتند: چون آن بزرگوار نمایان شد از مهابتش بى اختیار شدیم ، دیدیم در اطراف او بیش از صد شمشیر برهنه و شمشیردار ایستاده اند، مشاهده این وضع مانع شد كه از امر تو اطاعت كنیم و دل ما پر از خوف و رعب شد.
متوكّل رو به فتح نمود و گفت : این امام توست و خندید.
فتح به خاطر آن بلایى كه از آن حضرت گذشت شادمان شد و خدا را حمد نمود.
امام هادی
عنایت به دشمن
در روایتى آمده است : متوكّل گرفتار دمل و قرحه اى شد به طورى كه مشرف به مرگ شد و كسى جرات نمى كرد كه بر آن دمل نیشتر بزند.
مادرش نذر كرد كه اگر پسرم از این مرض شفا یابد، پول زیادى را براى امام هادى علیه السلام بفرستد. این در حالى بود كه طبیبان و جراحان از درمان متوكّل عاجز و متحیر شده بودند.
در این میان فتح بن خاقان كه انیس، طبیب، وزیر و مشیر متوكّل بود گفت: اگر از ابوالحسن مى پرسیدید، خوب بود. شاید او دارو و علاجى براى این دمل بفرماید.
كسى را نزد امام هادى علیه السلام فرستادند، آن حضرت فرمود:
خذوا كسب الغنم و دقّقوه بماء الورد و وضعوه على الخراج ، فانّه نافع باذن الله ان شاءالله تعالى .
پشكل گوسفند را در گلاب نرم كرده ، بر دملش گذارید كه نافع است ان شاءالله .
چون فرستاده برگشت و آن دوا را گفت : حضار شروع كردند به خندیدن و استهزاء نمودن .
فتح بن خاقان گفت : این دستور اگر نفع نداشته باشد، ضرر هم ندارد و باید امتحان كرد، من امیدوارم نافع باشد.
پس طبق دستور حضرتش عمل كردند و مرهم را روى دمل قرار دادند، طولى نكشید كه فورى درد تسكین یافت و متوكّل خوابید و با فاصله كمى دمل سر باز كرد و زخم خوب شد و متوكّل از مرگ نجات یافت .
مادرش خوشحال شد و مبلغ دوهزار دینار در كیسه گذاشت و مهر نموده ، خدمت آن حضرت فرستاد.
وقتى متوكّل خوب شد و چند روزى از این حادثه گذشت ، دشمنان اهل بیت علیهم السلام به قصد سخن چینى به متوكّل گفتند: ابوالحسن علیه السلام مال و سلاح بسیار تدارك دیده و به فكر خروج است .
پس طبق دستور حضرتش عمل كردند و مرهم را روى دمل قرار دادند، طولى نكشید كه فورى درد تسكین یافت و متوكّل خوابید و با فاصله كمى دمل سر باز كرد و زخم خوب شد و متوكّل از مرگ نجات یافت
متوكّل باور كرد و به سعید حاجب امر نمود كه شبانه و بى خبر، به خانه آن حضرت بروند و هر مال و سلاحى كه دیدند بیاورند.
نصف شب سعید حاجب با جمعى به خانه امام هادى علیه السلام ریختند و چون تاریك بود راه را گم كردند و متحیر بودند كه ناگاه آن حضرت صدا زد: اى سعید! صبر كن تا چراغ بیاورم و خود حضرت راهنمایى نمود، سعید دید حضرت لباس پشمى پوشیده و روى حصیرى مشغول نماز است .
حضرت فرمود: بگرد و تفحص كن .
سعید گشت و در طاقچه كیسه اى دید كه به مهر مادر متوكّل مهر شده بود. سعید آن را نزد متوكّل آورد و او در مورد آن كیسه از مادرش سوال كرد.
گفت : هنگام بیمارى تو من به حضرت متوسل شده و براى تو نذر كرده بودم .
متوكّل نیز كیسه اى اضافه كرد و نزد آن حضرت فرستاد و عذرخواهى كرد(كشف الغمة ، فصول المهمة ، حدیقة الشیعة ، ص 614، منتهى الآمال : ص 255 و 256.).
منبع: چهره هاى درخشان سامرّاء ، حضرت امام هادى و امام عسكرى علیهماالسلام ؛ نوشته على ربانى خلخالى
صله رحم
یکشنبه 90/12/28
صله رحم شرعی یعنی چه و حکم آن شرعا چیست؟آیا صله رحم یعنی دید و بازدید و رفت و آمد؟
سیری در روایات معصومین علیهمالسلام به ما نشان می دهد که صله رحم شرعی یعنی پیوند با خویشان اولا به معنای رساندن مالی به خویشان فقیر. این مقتضای روایات است و لزوماً دیدار در آن مطرح نیست و اولاً متوجه رفع نیازی از خویشان نیازمند است.
برای مثال به روایات زیر نظر میکنیم:
و عنه ع أنه قال من وهب هبة یرید بها وجه الله و الدار الآخرة أو صلة رحم فلا رجعة له فیها و من وهب هبة یرید بها عوضا کان له الرجوع فیها إن لم یعوض[1]
«کسی که چیزی را برای خشنودی خداوند و - رسیدن به نعمت های- آخرت ببخشد یا به خویشاوندی بذل و بخشش نماید، نباید پس بگیرد ولی اگر به نیت دریافت عوض ببخشد، اگر عوض نگرفت می تواند پس بگیرد.»
در روایت فوق واضح است که صله رحم، بخشش مال است. و نیز در روایت زیر:
فَقَالَ إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِم[2]
«کسی که به مال حرامی دست یابد، از آن مال نه حجی از او پذیرفته است و نه عمره و نه بخشش به خویشاوندان.»
البته این با فهم عموم مردم تفاوت دارد و ممکن است در بدو امر، دور از ذهن باشد اما با گشتن بیشتر در روایات، این معنا بیشتر مسلم می شود و به نظر می رسد باید در فهم عمومی تغییر ایجاد شود.
َقالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَکِّی الْأَعْمَالَ وَ تُنْمِی الْأَمْوَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى وَ تُیَسِّرُ الْحِسَابَ وَ تُنْسِئُ فِی الْأَجَلِ[3]
«امام باقر علیهالسلام می فرمایند: بخشش به خویشاوندان اعمال را پاک می گرداند و مال را رویش می دهد و بلا را برطرف نموده، حساب را آسان کرده، اجل را به تأخیر می اندازد»
واضح است که باید مثل زکات، چیزی از مال کم کند که در پاداش آن وعده رشد مال بدهند.
نیز در روایت دیگری حضرت بیان می فرمایند که به خویشان خود بخشش کنید گرچه به شربتی از آب باشد.
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع صِلْ رَحِمَکَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاء[4]
از دیگر مصادیق صله رحم(بخشش به خویشان)، بخشش در حج و عمره بیان گردیده است که ثواب آن در روایت زیر مشخص شده است:
و من وصل قریبا بحجّة او عمرة کتب اللَّه عزّ و جلّ حجّتین و عمرتین و کذلک من حمل عن حمیم یضاعف له الاجر ضعفین[5]
و کسى که بصله رحم کند به حجى یا عمره ای، خداوند برای او دو حج و دو عمره می نویسد و نیز کسی که باری از دوش خویشى بردارد اجر او مضاعف مىشود.
ممکن است سوال پیش آید که اگر معنای صله رحم اشتباه فهمیده شده، آیا مطلب دیگری که دلالت به سر زدن به اقوام و خویشان کند یا آن را با تعبیر دیگری تأیید نماید وجود ندارد؟
پاسخ این است که اصلا سر زدن به اقوام استحباب شرعی هم ندارد، چه رسد وجوب شرعی. سرزدن به خویشان تحت حکم شرعی نیست مگر آنکه مصداق موضوعی از احکام شرعی بشود و در آن صورت برای آن حکمی تعیین شود ولی در هر حال فهم عوامانه بسیار غلط است و در روایات نیست.
پس معلوم شد که «صله رحم» اصلش، پیوند با خویشان به منظور رفع نیاز ایشان مثلا بخشش مال به خویشان فقیر است. اما اگر هم نبود، به نوازشی ولو به سلام کردن باشد. یعنی اصلش آن است و بعد چیزهای دیگر فرعش است.
ریشه اشتباه در فهم این مطلب شاید این باشد که در این عنوان، «صله» به معنای بخشش است ولی عموم افراد آن را به معنای «وصل» -یعنی پیوند- گرفته اند و مصادیق آن را دید و بازدید و سرزدن به خویشان دانسته اند در حالی که نادرست بودن این فهم آشکار است.
سوال دیگری که ممکن است پیش آید این است که بسیاری از دید و بازدید ها همراه با دعوت است و نرفتن آن به منزله رد دعوت مؤمن می باشد.
پاسخ این است که آن دیگر صله رحم نیست بلکه از باب پیروی از سیره رسول خدا صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم در قبول دعوت مؤمنان نیکوست و نپذیرفتن دعوت –اگر تبدیل به عادت شود- از باب تمرد از سیره آن بزرگوار، ناپسند است. چون رسول خدا دعوت را می پذیرفت - فداه ابی و امی - اما این ربطی به نوروز ندارد و او همیشه می پذیرفت. اما نپذیرفتن دعوت، تحت عنوان قطع رحم نمی باشد تا نادرست باشد.
اما گاهی نپذیرفتن دعوت هم واجب است، حتی اگر صاحب دعوت ناراحت شود. چرا که واجب مهم تری که مورد اهتمام خداوند است از دست میرود و آن «قو انفسکم واهلیکم نارا» است. حال که معاشرت با بسیاری از مردم زمانه نار است و باید از آن پرهیخت. البته گاهی نیز تحت عنوان واجب دیگری که مورد اهتمام بیشتر شارع است، ممکن است همین معاشرت ها واجب بشود که تشخیص آن مشکل است.
به هر حال این فهم عوامانه از صله رحم که آن را مساوی با رفت و آمد و دید و بازدید های بدون ضرورت و همراه با اتلاف وقت و مال و عمر است، واجب که نیست بلکه در بسیاری از موارد مصداق حرام شرعی نیز می باشد.
________________________________________
[1] . دعائمالإسلام، ج 2، ص 322.
[2] . وسایل الشیعه، ج 17، ص 91.
[3] . کافی، ج 2، ص 150.
[4] . کافی، ج 2، ص 151.
[5] . کافی، ج 4، ص 10.
کج دار و مریض یا کج دار و مریز
یکشنبه 90/12/21
اصطلاح کج دار و مریز یا به صورتی که بیشتر مردم فهم می کنند و می نویسند
«کج دار و مریض» از جمله اصطلاحاتی است که توسط مردم به اشتباه به کار می
رود. مردم آن رابا مریضی مرتبط می دانند. این اصطلاح در اصل کج دار و
مریز است. به معنای اینکه ظرف را کج نگه دار و در عین حال مواظب باش که
نریزد و نسبتی با مریضی ندارد.
شاعر در این خصوص می گوید:
رفتــم بـه سـر تـربت شمس تبـریـــز دیــدم دوهــــزارزنگیــــان خونــریـــز
هر یک به زبان حال با من می گفت جامی که به دست توست کج دار و مریز
ولادت یگانه نور وجودی عالم تاب مبارک
شنبه 90/02/31
پیوند: http://www.aviny.com/Occasion/ahlebeit/fatemeh/Shahadat/87/Fazael/Maasomin/08.aspx
line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif";" lang="AR-SA">همتاي علي مرتضي يا زهرا