موضوع: "جشنواره وبلاگ نویسی"
سخنان حضرت زهراء سلام الله علیها
شنبه 93/02/20
پیوند: http://www.mashreghnews.ir/fa/news/114452
در این نوشتار چهل حدیث منتخب از سخنان گهربار حضرت زهرا(س) انتخاب شده است.
1 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اءنْبیائِهِ.(شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 16، ص 211.)
ما اهل بیت پیامبر وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم ، ما برگزیدگان پاك و مقدّس پروردگار مى باشیم ، ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم .
2 قالَتْ علیها السلام : وَ هُوَ الا مامُ الرَبّانى ، وَ الْهَیْكَلُ النُّورانى ، قُطْبُ الا قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الا مامَةِ.(ریاحین الشّریعة : ج 1، ص 93.)
در تعریف امام علىّ علیه السلام فرمود : او پیشوائى الهى و ربّانى است ، تجسّم نور و روشنائى است ، مركز توجّه تمامى موجودات و عارفان است ، فرزندى پاك از خانواده پاكان مى باشد، گویندهاى حقّگو و هدایتگر است ، او مركز و محور امامت و رهبریّت است.
3 قالَتْ علیها السلام : ابَوا هِذِهِ الاْ مَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىُّ، یُقْیمانِ اءَودَّهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إ نْ اطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما.(بحارالا نوار: ج 23، ص 259، ح 8.)
حضرت محمّد صلّى اللّه علیه و آله و علىّ علیه السلام ، والِدَین این امّت هستند، چنانچه از آن دو پیروى كنند آن ها را از انحرافات دنیوى و عذاب همیشگى آخرت نجات مى دهند؛ و از نعمت هاى متنوّع و وافر بهشتى بهره مندشان مى سازند.
نقش حضرت زهرا سلام الله علیها در فرهنگ سازی دفاع از ارزشهای دین
شنبه 93/02/20
زندگی سیاسی فاطمه سلام الله علیها
مشى سياسى فاطمه عليهاالسلام مشى اعتراض، بى اعتنائى، عدم تأييد دستگاه رهبرى، مشى به محاكمه و استيضاح كشاندن رهبر و خليفه موجود امت، مشى مظلوميت و سرانجام كه فرياد به جائى نرسد گريستن است، آنهم نه براى عقده دل خالى كردن بلكه براى بيدار كردن و هشيار ساختن اذهان به سوئى كه در آنجا حقى را زنده دفن كرده اند.
او در اين سياست كه سياست الهى است راست و با استقامت به پيش مى رود و در آن باكى از كتك خوردن، بدن خود را به رنج افكندن ندارد. او درس جرأت و شهامت را از پدر خود گرفته و در مكتب و خانه على عليه السلام و در سايه همگامى با او آن را تقويت نموده است. براى او هدف الهى مهم است و در دفاع از هدف بايد ايستاد. ما در تاريخ اسلام و حتى بشريّت زنى را سراغ نداريم كه در راه هدف الهى و انديشيده و آينده نگر خود تا بدين ميزان به پيش رفته باشد و مصداق آيه فاسْتَقِم كَما اُمِرْتُ (آيه 112 سوره هود.) كه درباره پيامبر نازل شده است باشد.
آموزه های عبادی حضرت زهرا سلام الله علیها ( نماز، مناجات ، تلاوت قرآن،و...)
جمعه 93/02/19
پیوند: http://farsnews.com/newstext
مقصود از سیره عبادی
سیره، دارای معانی گوناگون است. به طور کلی سیره را می توان به دو نوع خاص و عام تقسیم کرد. سیره به معنای خاص آن در فقه اسلامی همان سنت و از مبادی احکام است، اما در معنای عام، روش، سلوک و شیوه را می گویند. سیره عبادی حضرت زهرا (س) در اینجا بههمان معنای عام؛ یعنی نوع رفتار حضرت در امور عبادی است که جنبه ارشادی و الگویی دارد.
1. عظمت عبادت حضرت زهرا (س)
قبل از پرداختن به سیره عبادی حضرت زهرا (س) ، باید به جایگاه و مقام عبودیت آن حضرت توجه کرد. معرفی و شناخت جایگاه و عظمت عبادت حضرت زهرا (س) در نزد ملائکه و ائمه طاهرین (ع) ما را در شناخت بهتر و اهمیت سیره آن حضرت، یاری خواهد کرد.
جايگاه عبادت حضرت زهرا (س) نزد ملائکه
عبادت فاطمه (س) ، آنچنان بیمانند است که درخشندگی نورش باعث حیرت و لذت ملائکه مقرب الهی میگردد؛ تا جاییکه هفتاد هزار فرشته از فرشتگان مقرب الهی، جملگی بر او سلام و تحیت میفرستند و به تأیید و تشویق او میپردازند.علامه مجلسی (ره) روایت می کند که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «فاطمه (س) بانوی زنان جهانیان از پیشینیان و آیندگان است. او در محراب خود میایستد و هفتاد هزار فرشته مقرب بر او سلام میدهند و او را به همانگونه که با مریم سخن میگفتند، صدا میزنند و میگویند: ای فاطمه! همانا خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و بر زنان جهانیان برتری داده است.» 2
سیره تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها (حجاب وعفاف، رعایت حقوق دیگران ، ایثار و از خود گذشتگی،قناعت و....)
جمعه 93/02/19
پیوند: http://mouood.org/component/k2/item/5668
چهارده اصل تربیتی از زندگی مشترک حضرت زهرا و امیرالمؤمنین علیه السلام
1 - اصل خدامحوری و عبادت خانوادگی
در زندگانی مشترک امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه سلام الله علیها ، تمام اعضای خانواده عاشق و شیفتة پروردگار بودند. به فرموده امیرالمؤمنین علیه السلام:
عشق به خداوند، آتشی است که بر چیزی نمیگذرد جز آنکه آن را به آتش میکشاند و نوری خدایی است که بر چیزی پرتو نمیافکند جز آنکه آن را غرق نور میکند. پس کسی که به خداوند عشق بورزد، همه چیز مُلک و ملکوت خویش را به او میدهد.[۱]
هرگاه خداوند بخواهد بنده را گرامی بدارد، او را گرفتار عشق و محبت خویش میگرداند.[۲]
باری، آتش عشق پروردگار آن خانه را غرق نور الهی و اعضای آن خانواده را شیفته و حیران پروردگار ساخته بود. در آن خانة ملکوتی اتاقی ویژة نماز و مناجات با پروردگار بود که نه کوچک بود و نه بزرگ.[۳] در آن اتاق تنها قرآن، شمشیر و فرش بود.[۴]
ابن ابیالحدید، دانشمند بزرگ اهل سنت، دربارة عبادتهای امیرالمؤمنین علی علیه السلام مینویسد:
…و اما عبادت، پس علی عابدترین و پُرنمازترین مردمان بود. از همه بیشتر روزه میگرفت و نمازهای مستحبی را بر پامیداشت و همواره ذکر میگفت… و چه گمان میبری دربارة مردی که پیشانیاش از بسیاری سجده همانند زانوی شتر شده بود.[۵]
حسن بصری دربارة عبادتمحوری حضرت فاطمه سلام الله علیها میگوید:
در تمام دنیا عابدتر از فاطمه یافت نمیشود. او به حدی برای نماز و عبادت بر پامیایستاد که پاهایش ورم میکرد.[۶]
حضرت زهرا سلام الله علیها حتی در شیرینترین و خاطرهانگیزترین لحظههای زندگی نیز دل در گرو عشق خدا نهاد و در شب ازدواج خطاب به یگانه کُفو و همتایش علی علیه السلام فرمود:
انتقال از خانة پدرم به خانة خودم، مرا به یاد انتقال به خانة قبرم انداخت. تو را به خدا سوگند میدهم تا در این ساعات به نماز برخیزی تا امشب را با هم به عبادت پروردگارمان بگذرانیم.[۷]
پیامبر اکرم صلی الله علیه آله وسلم فردای آن شب از علی علیه السلام پرسید: همسرت را چگونه یافتی؟! حضرت علی علیه السلام بیدرنگ فرمود:
نِعمَ العَونُ عَلی طاعَةِ اللهِ؛[۸] بهترین یار برای اطاعت و عبودیت پروردگار.
حضرت فاطمه سلام الله علیها هر شب پس از فراغت از وظایف خانهداری چنان خائفافه و خالصانه بر سجاده به نماز میآیستاد که پروردگار بدان بر ملائکة خویش مباهات میفرمود:
ملائکة من، اینک بر سرور کنیزانم فاطمه نظر کنید. بر درگاه من ایستاده، در حالی که بند بند وجودش از خوف من مرتعش و لرزان است. او با تمام وجودش به عبادت من روی نهاده است. اینک شما را گواه میگیرم که پیروان و شیعیان او را از آتش ایمنی بخشیدم.[۹]
خانواده مطلوب از دیدگاه حضرت زهرا سلام الله علیها( همسرداری، فرزند داری،و....)
پنجشنبه 93/02/18
براى زن بزرگترين موفقيت و ارزش اين است كه معاون خوبى براى شوهر باشد و در شئون گوناگون زندگى، خشنودى همسرش را به دست آورد، و از هر گونه امورى كه موجب ناراحتى شوهر گرديد پرهيز نمايد و با سرپنجه ى تدبير و محبت و مهر، موجب آرامش خاطر شوهر شود، چنانكه به عكس براى شوهر نيز، بسيار با ارزش است كه موجب آرامش خاطر همسرش شود، و اصولا هدف از ازدواج آن است كه همسران مايه ى آرامش همديگر گردند، چنانكه در آيه 21 سورهى روم ميخوانيم:
و من آياته اَن خلق لكم من اَنفسكم ازواجا لتسكنوا اِليها:[1]
«از نشانههاى (معنوى) خدا اين كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد».
على بن جعفر، از برادرش امام كاظم عليهالسلام پرسيد: «زنى كه شوهرش را خشمگين ميكند، چگونه است؟»، امام كاظم عليهالسلام در پاسخ فرمود:
لا تزال عاصيه حتى يرضى عنها:
«چنين زنى دائما گناهكار است، تا شوهرش از او خشنود گردد»[2]
رفتار حضرت زهرا عليهاالسلام با شوهر در عاليترين مرحله ى صفا و مهربانى بود، نه تنها هرگز خاطر شوهر را نرنجانيد، بلكه ياور مهربان و نوازشگر دلسوز براى شوهر بود، و در همهى صحنههاى زندگى، همدم و همدرد و شريك زندگى على عليهالسلام بود، در اينجا براى روشن شدن اين مطلب به نمونه هاى زير توجه كنيد:
حضرت زهراء سلام الله علیها در کلام : وحی یا معصومین
چهارشنبه 93/02/17
فاطمه مصداق آيات قرآن
1. آياتي از قرآن در شأن حضرت صديقه زهراء
1- «وَ أْمُرْ اَهْلَکَ بِالصَّلوةِ واصْطَبِرْ عَلَيْها….»[1]
«(اي پيامبر!) کسان خود را به نماز فرمان ده و بر آن شکيبايي کن.»
تأويل اهلک، حضرت اميرالمؤمنين علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام است.[2]
2- «… وَ هُمْ فِيما اشْتَهَتْ اَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ.»[3]
«و آنان در بهشتي که هر چه بخواهند برايشان آماده است جاودانهاند.»
تأويل هم… حضرت فاطمه زهراء عليها السلام و فرزندان و شيعيان و دوستان اوست.[4]
جشنواره الکترونیک «پیشوای مرتضی» برگزار میشود
جمعه 93/02/05
پیوند: http://www.iqna.ir/fa/News/1399340
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) جشنوارۀ الکترونیک «پیشوای مرتضی» به همت بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری و با محوریت دو کتاب «جاذبه و دافعه علی(ع)» و «سیری در نهجالبلاغه» اثر استاد مطهری برگزار میشود.
این جشنواره از طریق پایگاه شهید مطهری به مناسبت میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علی(ع) و تقارن آن با ایام بزرگداشت شهادت استاد مطهری و هفته معلم، برگزار میشود.
این جشنواره در شش بخش مسابقه کتابخوانی، وبلاگنویسی، انتخاب جملات ناب، نمودارسازی، تولید کلیپ صوتی و تولید کلیپ تصویری از روز اول اردیبهشت 1393 تا روز 23 اردیبهشت برگزار و نتایج آن در روز ششم خرداد 1393، اعلام خواهد شد.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره موضوعات و شرایط شرکت در جشنواره، میتوانند به پایگاه اینترنتی شهید مطهری motahari.ir مراجعه کنند.
نهمین جشنواره بینالمللی وبلاگنویسی رضوی برگزار میشود
جمعه 92/09/22
پیوند: http://www.iqna.ir/fa/News/1339477
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ میلاد ﺑﺎ ﺳﻌﺎدت ﻋﺎﻟﻢ آل ﻣﺤﻤﺪ(ص) ﺣﻀﺮت ﻋلی ﺑﻦ ﻣﻮﺳی اﻟﺮﺿﺎ(ع) و ﺣﻀﺮت ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﻪ(س) و ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ دﻫﻪ کراﻣﺖ ناحیه مقاومت بسیج حضرت ولی عصر(عج) سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ، نهمین جشنواره وبلاگنویسی رضوی را به صورت ملی و بینالمللی ﺑﺮﮔﺰار میکند.
عمل به منویات امام خامنهای (مدظله العالی) در حوزه جنگ نرم و ترویج فرهنگ ناب رضوی، گسترش فعالیتهای فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین(ع) به ویژه امام رضا(ع)، شناسایی، معرفی و حمایت از تولیدکنندگان آثار فاخر علمی، فرهنگی، هنری و ادبی در قالب وبلاگ مرتبط با فرهنگ رضوی از اهداف این جشنواره است.
این جشنواره در دو بخش مستقل وبلاگهای ملی و وبلاگهای بینالمللی برگزار میشود. تبیین سبک زندگی امام رضا(ع)، مدگرایی از دیدگاه امام رضا(ع)، سبک زندگی رضوی و اوقات فراغت، اخلاق شهروندی در سبک زندگی رضوی، الگوی اقتصادی خانواده در سیره امام رضا(ع)، افزایش جمعیت از منظر امام رضا(ع)، تغذیه در زندگی امام رضا(ع)، سبک زندگی رضوی و معاشرتهای انسانی و شادی و نشاط در سیره امام رضا(ع) از جمله موضوعات پیشنهاد شده برای این شرکت در این جشنواره است.
داوری در دو بخش محتوایی و فنی با در نظر گرفتن 100 امتیاز برای هر بخش توسط کارشناسان و گروه ارزیابان مربوطه انجام میگیرد و مبنای کسب امتیاز شامل هر دو بخش است.
مهلت ثبت نام و ارسال آثاراز یکم آذرماه آغاز شده و تا یکم تیرماه 93 ادامه دارد. زمان برگزاری جشنواره نیز دهه کرامت (4 شهریور تا 14 شهریور 93) خواهد بود.
علاقهمندان میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین نحوه امتیازدهی و داوری این جشنواره به سایت اینترنتی valiasr.ghasam.ir مراجعه کرده و یا با شماره تلفنهای 02173256484 و73256464-021 تماس حاصل کنند.
جانشيني رسانه به جاي دين و نهادهاي ديني
پنجشنبه 91/02/14
طبق برخي نظريات، رسانه در عصر حاضر با ايفاي كاركردهاي متعدد عملاً وارد قلمرو استحفاظي دين شده و بسياري از آنچه در گذشته، اديان متكفل تأمين آن بودند، اينك خواسته يا ناخواسته به رسانه محول شده است. به بيان هورسفيلد:
ادامه »موضع انتقادي در رابطه ميان دين و رسانه
چهارشنبه 91/02/13
برخي انديشمندان از موضعي انتقادي به رابطه ميان دين و رسانه نظر افكنده و با تحليل ماهيت اين دو مقوله، بر تعاند و تباين آنها، دخل و تصرفهاي تحريفكننده رسانههاي نوين در پيام دين، ناتواني ذاتي رسانه از پذيرش و انعكاس پيام دين و در نهايت، لزوم بهرهگيري از رسانههاي سنتي و نهادها و سازمانهاي مذهبي براي تبليغ و ترويج دين و فرهنگ مذهبي تأكيد كردهاند و در خصوص پيامدهاي استفاده از رسانههاي نوين به دينمداران هشدار دادهاند.
نيازمندي و وابستگي دين و فرهنگ ديني به رسانه اعم از سنّتي و نوين؛
دوشنبه 91/02/11
بهره گيري مستمر دين از رسانههاي گوناگون عصري به ويژه رسانههاي گفتاري و نوشتاري در تبليغ پيام خويش؛ نيازمندي رسانههاي نوين به بهرهگيري از دين و فرهنگ ديني در برنامههاي خود متناسب با نياز و تقاضاي مخاطبان مؤمن؛ غلبه تلقّي ابزاري از رسانه و قابليتهاي بسيار زياد آن براي انعكاس پيام دين؛ انعكاس دين در قالبهاي گوناگون برنامههاي رسانهاي و سازگاري آن با اقتضائات رسانهاي كه به تحقق پديده موسوم به «دين رسانهاي» منجر شد؛
محدوديت انكارناپذير رسانههاي الكترونيك تصويري در انعكاس برخي پيامهاي متافيزيكي و داراي صبغه انتزاعي زياد، پذيرش برخي دخل و تصرفات اجتنابناپذير كارشناسانه در مقام رسانهاي كردن پيام دين؛ اعتراف به خدمات گسترده رسانههاي نوين به دين؛ همچون امكانيابي تبليغ بيشتر، بازتوليد پيامهاي ديني در قالبهاي متنوع، تقويت روح جمعي مؤمنان، ايجاد زمينه براي تجربه ديني، بازيابي و خلق نمادهاي مقدّس، بسترسازي براي ايجاد تحول روحي، تسهيل اطلاعيابي از وضعيت اديان مختلف؛
متقابلاً اعتراف به خدمات بالقوّه و بالفعل دين به رسانه (همچون اعطاي جهانبيني و نظام ارزشي متناسب به سياستگذاران، مالكان، مديران، گردانندگان و برنامهسازان رسانه، سازماندهي هنجاري به فعاليتهاي رسانه، اصلاح زيرساختها و راهبردهاي فعاليتهاي رسانه، تعيين سياستگذاري، برنامهريزي، نقش و رسالت اجتماعي رسانه، نوع نگاه به مخاطب، اهداف موردنظر از فعاليتهاي رسانه؛
ارزشيابي و سنجش اعتبار برنامهها، تعيين اولويتها، افزايش ميزان تعهدمندي و مسئوليتپذيري رسانه و ارباب رسانه در قبال ارزشها و آرمانهاي عام بشري، غنيسازي و ارتقاي كيفي محصولات رسانهاي). لازم به ذكر است كه برخي انديشمندان با استناد به محدوديتهاي تكنولوژيك و ماهيت سكولار رسانههاي نوين، قابليت آنها براي انعكاس پيام دين را مورد مناقشات جدي قرار دادهاند.
رسانه ديني در ايران
یکشنبه 91/02/10
روند ديني شدن همه نهادها به تبع انقلاب اسلامي، ايده رسانه ديني يا ديني كردن رسانهها را نه در حرف، كه در عمل نيز مورد تأكيد قرار داده است. به بيان ديگر، ديني كردن يا ديني شدن رسانهها و امكان تحقق آن از پيشفرضهاي مسلم و خدشهناپذير قانونگذاران، بيشتر مديران و دستاندركاران رسانهها بوده است.
ادامه »
خدمات دین به رسانه
یکشنبه 91/02/10
دين نيز با عنايت به ظرفيت دروني، شرايط و موقعيت اجتماعي و امكانيابي مشاركت در فرايند ارتباطات جمعي، ميتواند در روند كلي فعاليتهاي رسانه و جنبههاي مديريتي، شكلي و محتوايي برنامهها و سياستهاي حاكم نقش تعيينكننده ايفا كند. به بيان ديگر،
دين نه تنها از رسانه براي اشاعه ارزشهاي مورد تأييد خود بهره ميبرد، بلكه بر ديگر كاركردهاي رسانه و شيوه رفتار آن هم تأثير ميگذارد. ميزان اين تأثير به نفوذ دين و حوزهاي بستگي دارد كه دين براي مداخله و صدور حكم خود صالح ميداند. بنابراين، ديني كه خود را مسئول تنظيم همه بخشهاي زندگي فردي و اجتماعي بشر ميداند، به خود حق ميدهد (يا براي خود وظيفه قائل است) كه در همه عرصههاي كار رسانهايداراي قواعدارشادي يا الزامي باشد.1
خدمات رسانه به دين و دينمداران
پنجشنبه 91/01/31
همه رسانهها به تناسب ظرفيت، نوع كاربري، جايگاه اجتماعي و وظايف كاركردي ميتوانند دين را در نيل به اهداف موردنظر و ايفاي نقشهاي مورد انتظار مساعدت كنند. عنوان فوق بيشتر اشاره به نقش واسط رسانه در ابلاغ پيام به عنوان تلقّي غالب از فعاليت رسانه دارد.
ادامه »
ماهيت و چيستي رسانه
سه شنبه 91/01/22
تعيين نوع و سطح ارتباط ميان دين و رسانه تا حدي به تلقّي ما از چيستي رسانه بستگي دارد. مجموع ديدگاههاي ارائه شده در خصوص ماهيت و چيستي رسانه را ميتوان در سه نظريه نسبتا شناخته شده خلاصه نمود:
نظريه ابزاري يا ابزارانگاري: تلقّي ابزاري از فناوري به طور عام، ميراثي ارسطويي است. از اين منظر، فناوري نه هدف، بلكه وسيلهاي در خدمت اهداف انسان است و نسبت به وجود آدمي و ماهيت جامعه امري عارضي و ارزش آن تابع اهداف غير فناورانه است. فناوري فينفسه خنثا و فاقد معناست. ارزش توليدات فني تابع ميزان خدمتي است كه به مقاصد و اهداف انسان ميكند. محصولات و مصنوعات فني با توجه به كاربردي كه در زندگي انسان دارند، مقبوليت و مشروعيت مييابند. به بيان ديگر، از ديد نظريه ابزاري، تكنولوژي ظرفي است كه بدون هيچگونه تعيّني، مظروف خويش را منعكس سازد. از ديد ارسطو، دين، به عنوان جهان نمادين ارزشهاي غايي، بيش از هر چيز ديگري براي هدايت فناوري پيچيده در جهت نيل به اهداف مطلوب ضروري است.1 بيشتر انديشمندان، تلقّيابزاري از تكنولوژي به ويژه تكنولوژي نوين را از نوعي سطحينگري و عدم توجه به آثار و پيامدهاي اجتنابناپذير تكنولوژي ناشي ميدانند. اين تلقّي در چند دهه اخير به ويژه در خصوص برخي اقلام تكنولوژيك در كشور غلبه محسوس يافته و حساسيت عموم در جذب و پذيرش تكنولوژيهاي وارداتي را تقريبا به صفر رسانده است. اهل نظر نيز اينك، كمتر از مقدمات، مقارنات و ملحقات فرهنگي و اجتماعي تكنولوژي سخن ميگويند. بر طبق اين نظر، رسانه به عنوان يك ظرف قابليت تام و تمامي براي انعكاس پيام دين در هر سطح ممكن را دارد.
رسانه متناسب با دین ...
سه شنبه 91/01/22
ابلاغ پیام در گفتمان دینی از سه عنصر بهره می برد: ابتدا محتوای پیام، سپس قالب انسانی متناسب با پیام و همچنین رسانه متناسب با محتوای پیام.
از این رو رسانه های مدرن برای تبلیغ پیامهای مدرن طراحی شده اند، اما این رسانه ها زبان گویایی برای ابلاغ پیامهای معنوی دین نیستند و از این رو اگر بخواهیم به صرف دراختیار داشتن ابزارها و تکنیکهای رسانه ای نوین موفق به انتقال پیامهای دینی شویم باید هماهنگی بین عناصر را بیش از پیش برقرار سازیم.